Výstava Edmund Gwerk – Paralely a paradoxy predstavuje 80 autorových vrcholných diel a podáva obraz o celej jeho tvorbe od dvadsiatych do štyridsiatych rokov 20. storočia.
Kurátorské sprievody:
3. a 8. júna o 17.00
Kurátorka: Zsófia Kiss-Szemán
Prostredníctvom stovky fotografií a dobových dokumentov sa návštevníčky a návštevníci môžu oboznámiť so životnou dráhou tohto významného predstaviteľa medzivojnového maliarstva na Slovensku, ako aj jeho manželky, významnej literárnej vedkyne Alžbety Göllnerovej-Gwerkovej. Do výstavy sú zaradené aj intervenčné diela Matúša Lányiho a Svätopluka Mikytu reagujúce na tvorbu tohto vynikajúceho banskoštiavnického umelca.
Maliarska cesta Edmunda Gwerka (1895 Banská Štiavnica – 1956 Bratislava) sa po akademických štúdiách v Budapešti v dvadsiatych rokoch minulého storočia postupne vykryštalizovala do podoby mysticizmom podfarbeného neskorého expresionizmu vyjadrujúceho živelnú silu prírody a panteistický obraz sveta dokonalej symbiózy človeka, prírody a kozmu.
Slovenský kraj, najmä štiavnické hory a Sitno, ho inšpirovali k veľkolepým vírivým krajinomaľbám, maliarskym symfóniám pripomínajúcim dynamické krajinárske vízie. Gwerk bol mimoriadne komplikovanou umeleckou osobnosťou. Spájali sa v ňom rozporuplné túžby a vlastnosti a protichodné boli aj jeho zámery a ciele.
Svoj život žil naplno, či už v úplnej samote v štiavnickej prírode alebo vo víre diania v európskych mestách. Zasadzoval sa za autentickú tvorbu, obhajoval tvorivú silu a individualitu a neústupčivo bojoval proti diletantizmu a gýču. Intelekt bol rovnako dôležitou súčasťou jeho tvorby ako intuícia. Cieľom výstavy je ponúknuť novú interpretáciu umelcovej tvorby na základe hĺbkového vedeckého výskumu, ktorého výsledky budú publikované formou monografie.