Dnes je v umení doba prekračovania hraníc všetkými smermi, ale Wurmovi sa podarilo niečo jedinečné – silné umelecké gesto, ktoré pritom dokáže osloviť široké publikum do tej miery, že chvíľami preniká až do sveta popkultúry. Spoluvytvára tak vizuálny horizont našej civilizácie.
Erwin Wurm vychádzal z konceptuálneho prieskumu sochárstva, ktoré v jeho umeleckom prístupe expandovalo viacerými smermi. Najčastejšie dochádzalo k prieniku, k fúzii sochárstva a performatívneho umenia – on sám užíva pojem performatívna skulptúra. Patrí sem aj jeho najväčšia, doteraz pokračujúca séria One minute sculpture.
Performatívna skulptúra si vyžaduje nejaký druh záznamu a pre tento účel je najvhodnejšia fotografia. Fotografie sú záznamom performancií, tie sú však chvíľkovým zhmotnením živých sôch – teda ľudí s príležitostnými rekvizitami, ktoré sa menia od projektu k projektu a vytvárajú vždy nové významové konfigurácie.
Vzniká vlastne svojrázna verzia endurance artu. Ľudia sa podľa návodov, kreslených a písaných inštrukcií, stávajú súčasťou hry, ktorá ich na krátky čas, jednu minútu, plne zamestná a zároveň zabáva – ich samých aj ľudí navôkol. Zdalo by sa, že po tom, čo umelec rozdal úlohy, sa môže zabávať tiež.
Ale zdanie klame – on sám sa z tohto procesu nevyníma, ba dokonca niekedy je to on, s ústami upchatými, kto prosí o milosť.
Až pri pohľade z odstupu vzniká z týchto chvíľkových živých sôch znepokojivý obraz súčasnej civilizácie – interakcia ľudí a vecí z ich bezprostredného okolia, ktoré však nie sú disponibilné, nie sú plne v ich moci a prestávajú ich ovládať, prípadne sú schopní ich zvládnuť tak na jednu minútu.
Wurmova predstava sveta s neistými roztavenými obrysmi, v nestálom polotekutom stave sa prejavuje aj v trojrozmerných dielach. Zväčšené odliatky tzv. výdobytkov súčasnej civilizácie neudržia svoju tvarovú konzistenciu a prestávajú byť použiteľné, mäknú, sú akoby roztavené, alebo napúchajú, priberajú, doslova tučnejú pred našimi očami.
Wurm prichádza s víziou umelca, ktorý prehltol svet. Preto výstavnú kolekciu fotografických záznamov, kreslených a písaných výziev k akcii dopĺňajú plastiky, väčšinou z najnovšej série Concrete/Betón.
Text: Aurel Hrabušický
Vstupné: 5€ / 2,50€