Režisér pre túto formálne inovatívnu agitku čerpá inšpiráciu zo skutočných udalostí z obdobia cárskeho Ruska, kedy sa skupina robotníkov vzbúrila proti neľudským podmienkam práce a musela čeliť krvavému potlačeniu štrajku. Ejzenštejn filmom položí základy svojej teórie montáže atrakcií, prostredníctvom ktorej chce v diváctve vyvolávať kombináciou obrazov matematicky vyrátanú emóciu vedúcu k ideologickému prerodu.
Stačka; Sergej Ejzenštejn, Sovietsky zväz, 1925, 95min, titulky, 15+
Réžia: Sergej Ejzenštejn
+ prednáška: Montáž – formy revolúcie
Keď sa v Rusku roztočia kolesá boľševickej revolúcie, odvážni avantgardisti chcú zbúrať nielen spoločenské, ale aj umelecké konvencie a vytvoriť umenie novej doby na čistom stole. Inšpirovaní ideami technického pokroku, vedeckých teórií, dialektickou filozofiou i kultúrou Ďalekého východu hľadajú novú formu zobrazovania a vysvetľovania sveta v montáži – spájaní filmových obrazov do nových vizuálnych i významových celkov. Kým revolúcia pohltí všetky svoje deti, stvoria montážou fragmentov sveta novú filmovú gramatiku.