Frešo patrí medzi najvýraznejšie postavy súčasného umenia po roku 2000 v regióne bývalého Československa. Jeho práce a celkový prístup k umeniu patrí k veľmi netypickým, ale zároveň silne reflektujú spoločenskú a kultúrnu situáciu. Umelec vytvára rafinovane koncepty a projekty, ktoré prezentuje ako zdanlivo jednoduché, uzatvorené umelecké diela ”Piece of art “.
11. januára 2017 vás autor pozýva na osobné stretnutie od 16:00 - 19:00 v priestoroch výstavy.
V Galérii Nadbalka predstavuje Viktor Frešo premiérovo svoj najnovší cyklus sochárskych portrétov (doplnený parts pro toto o jednu maľbu na skle alla prima z väčšej série) pod názvom Overheads. Nebol by to Frešo, keby k tomuto tradičnému problému nepristúpil inak, s provokačnou „iskrou v oku“, ako to uňho býva zvykom. Nie sú to však hlavy ako hlavy: nejde mu o podobizne konkrétnych ľudí (aj keď sa zdá , že niektoré svoj konkrétny predobraz mali a majú individualizovane črty), ani o ich tradične stvárnenie (aj keď si môžeme všimnúť, že autor zachováva figuratívnu formu busty spojenú s architektúrou podstavca).
Defilujú pred nami ako samostatne „sólo“ objekty vyčlenene zo svojho prostredia, ale poznamenane nim, galéria akýchsi imaginárnych figuratívnych fetišov, svojrázne „monštra“ vlastnej (problémovej?) existencie. Väčšina hláv ma svoj 3D objem, zobrazujúcu figuratívnu formu, tvar, fyziognomické - sčasti odpozorovane zo skutočnosti, sčasti vymyslené - štylizovane črty a proporcie, aj keď miestami pitoreskne skarikovane (môžu vám, pravdaže, niekoho pripomínať, ale nie je to podmienka...).
Viktor Frešo je často vo svojich dielach kritický a agresívne vyjadruje pohŕdanie samotnou výtvarnou scénou a jej procesmi, no s podtónom ľahkosti, humoru a hry. Jedným z najfascinujúcejších prvkov jeho tvorby je zdanlivý kontrapunkt dôrazu na obrovské, grandiózne Ego spojene s Gestom v kombinácii s odzbrojujúcou sebaironickou pokorou. Schopnosť odhaliť svoje temné stránky duše či poklesky, a predhodiť ich svetu bez ohľadu na následky, posúvajú autorove koncepty do širších možností vnímania dôvodov jeho práce.
Viktora Freša zaujímajú priame, účinné, vizuálne nástroje. Preferuje krátky interval medzi akciou a reakciou a podmienky rýchleho rozpoznania vzťahov medzi vyjadrujúcim "ja" a označením "on". Preto mu vyhovuje forma stručného sloganu. Či už intervenuje do verejného priestoru, alebo vystavuje v galériách, dbá na to, aby z prevedenia bola poznať okamžitá tvorivá akcia - GESTO.
Ďalším veľmi typickým aspektom je presah do mediálneho sveta, kde bez akejkoľvek úcty verejne prezentuje svoje radikálne a často pohŕdavé názory na spoločnosť a umeleckú scénu, ktoré možu iritovať a vyvolávať diskusiu o tom, čo je, a čo nie je akceptovateľné ako súčastné umenie, alebo len egocentrický afekt umelca. V posledných rokoch sa autor venuje okrem iného sochárstvu a maľbe.
Kurátorka: Katarína Bajcúrová