Výstava predstaví diela troch výrazných českých umelkýň – Šárky Koudelovej, Magdalény Roztočilovej a Dany Sahánkovej, dlhodobo spätých s rozprávkami, ktoré formálne spája mytologická metamorfóza ľudskej postavy, či už na prírodný materiál, alebo flóru a faunu. Autorky spoločne v priestore galérie vytvárajú temný les a čarovný hrad a zanechávajú stopy po kráske aj zvierati, hoci nebolo zámerom vyrozprávať príbeh doslovne.
Rozprávka Kráska a zviera je v galérii predstavená ako archetyp. Má 4000 rokov a navyše ju poznajú na celom svete. K tomu však svojimi motívmi obvykle zrkadlí grécky mýtus o Erósovi a Psýché, čím opúšťa oblasť povedačiek a, naopak, stáva sa alegóriou o ľudskej duši a jej strastiplnej ceste za stratenou láskou, respektíve dokonalosťou aj za cenu veľkých obetí. Podľa kurátora Jana Čejku „dnes rozprávka nie je ničim menšim než arbiter medzi dobrom a zlom, ktorého rozsudku porozumie i malé dieťa“.
Výstava tak pojednáva najmä o empatii: medzi kultúrou a prírodou, človekom a zvieraťom či medzi vonkajšou tvárou a skrytými vnútornými stavmi. Skúma napríklad, či je človek skutočne lepší než zviera. Čo všetko môže ilustrovať fantázia. Hľadá vnútorné dieťa v dospelom. A dopytuje sa na stav sveta určeného budúcim generáciám.
Kurátor Jan Čejka zdôrazňuje, že rozprávka Kráska a zviera je nadčasovým príbehom o hľadaní harmónie medzi vonkajším a vnútorným svetom, o empatii a transformácii.
Dielo na pozvánke: Dana Sahánková – Stvoření, 2019 – 23, tuš na papieri, 160 × 110 cm (rámované)
Šárka Koudelová (*1987) študovala na Akadémii výtvarných umení v Prahe v rokoch 2010 – 2016. Prešla ateliérmi Vladimíra Kokoliu (2010 – 12), Jiřího Petrboka (2012 – 14) a Vladimíra Skrepla (2014 – 16). Takisto absolvovala stáž u Erwina Bohatscha na akadémii vo Viedni (2015) či rezidenciu v Egon Schiele Art Centre v Českom Krumlove (2016). Patrí medzi etablované umelkyne. Známe sú napr. výstavy Antroporary v trnavskej Galérii Jána Koniarka (2020) či Něžná v Karlin Studios (2021 – 22). V renomovanej aukčnej sieni KODL patrí medzi zopár súčasných autoriek s úspešnou a bohatou aukčnou históriou. Je finalistkou Ceny kritiky za mladú maľbu (2015). Popri vlastnej tvorbe sa venuje aj kurátorskej činnosti, predovšetkým pre Studio PRÁM. Dávnejšie s manželom Ondřejom Basjukom viedla pražskú k.art.on gallery (2012 – 15).
Magdaléna Roztočilová (*1989) vyštudovala pražskú Akadémiu výtvarných umení v ateliéri Jaroslava Rónu (2008 – 13), pričom absolvovala aj stáže u umeleckého kolektívu Gelitin v rámci jeho pôsobenia v Šalounovom ateliéri hosťujúceho pedagóga AVU (2010) a u Kryštofa Kinteru na UMPRUM (2011). Patrí medzi popredné súčasné sochárky na českej umeleckej scéne. Z výstav spomeňme napr. Krása a půvab v Oblastnej galérii Liberec (2019) alebo Dějiny se mají vyprávět jako příběh v kroměřížskej Galérii Pekelné sáně (2024). Je spoluzakladateľkou spolku Studio PRÁM. Stojí aj za niekoľkými verejnými inštaláciami, ako pamätník obetiam komunizmu v Boskoviciach, plastika Delichorn v nemeckom Selbe či busta Milady Horákovej pre Krajský úrad Plzenského kraja.
Dana Sahánková (*1984) vyštudovala Akadémiu výtvarných umení v Prahe pod vedením Jitky Svobodovej (2005 – 11) s intermezzom v ateliéri Veroniky Bromovej (2009) a stážou na vysokej škole výtvarných umení vo francúzskom Dijone (2008). Patrí medzi súčasné kľúčové predstaviteľky média kresby. Jej diela sú zastúpené v zbierkach Galérie Stredočeského kraja (GASK) v Kutnej Hore, Galérie moderného umenia v Hradci Králové či Východočeskej galérie v Pardubiciach (VČG) a Galérie Klatovy / Klenová. Z výstav možno zmieniť napr. Drak se probouzí v Národnej galérii Praha (2014), Ve slupce nikdy nenajdeš stání v pražskej Trafo Gallery (2019) alebo nedávnu výstavu States of Uncertain Domesticities v berlínskom Haus Kunst Mitte (2025). V roku 2012 sa stala finalistkou Ceny kritiky za mladú maľbu.