Autorský a kurátorský koncept: Alexey Klyuykov, Laďa Gažiová, Zbyněk Baladrán v spolupráci s Display – Sdružení pro výzkum a kolektivní praxi / Display – Association for Research and Collective Practice.
---
Galéria mesta Bratislavy má ambíciu spolu s poslaním zbierkotvornej inštitúcie predstavovať i mienkotvornú zložku aktuálneho diskurzu vo verejnom priestore a hybných spoločenských témach. Téma práce, triednych vrstiev či sociálnej izolácie jednotlivca nie je v súčasnosti príliš často predmetom umeleckého výskumu a výtvarného spracovania. Dnes s nástupom nových foriem práce a čoraz väčšími sociálnymi rozostupmi v legitímne slobodnom priestore nemôžeme ignorovať potrebu vnímať dôstojnosť práce vo všetkých jej podobách.
Múzeá nikdy neboli samoúčelnými inštitúciami. Svojimi špecifickými pracovnými formami opierajúcimi sa o hmotné doklady vývoja prírody i spoločnosti vytvárajú obraz skutočnosti tak, aby dával zmysel a odzrkadľoval prevládajúce mocenské usporiadanie. Tento proces historickej objektivizácie umožňuje zdanlivo vidieť svet bez čiastkových rozporov a ideologických kolízií.
Keďže múzeum v každej dobe odráža spoločenský stav, sociálna trieda pracujúcich dnes úplne logicky nemá v tejto inštitúcii miesto. Údajne je fragmentarizovaná, existuje ako prízrak, ktorý síce občas straší, ale častejšie iba nie je vidieť. Napriek tomu ide o subjekt dejín, ktorý nepatrí do minulosti. V budúcnosti pravdepodobne zohrá kľúčovú rolu, a preto je stredom nášho záujmu. Múzeum prízrakov je tak odrazom súčasnosti, v ktorej sa inštitúcia múzea, pracujúci človek i celá spoločnosť nachádza.
Laďa Gažiová, Alexey Klyuykov a Zbyněk Baladrán spolupracujú od roku 2020, keď sa stretli pri príprave výstavného projektu Manuš znamená človek pre viedenskú Kunsthalle, ktorý zaštítil Kolektív Averklub pôsobiaci v Chanove. Projekt vyjadroval presvedčenie, že nad rovinou množstva odlišných kultúr, pohlaví, národností atď. existuje rovina spolupatričnosti, ktorá je prístupná všetkým bez rozdielu.
Oproti individualizmu, ktorý by z toho mohol vyplývať, sa stavia do popredia kolektívny princíp spolupatričnosti. Ďalším spoločným projektom tejto trojice bola výstava Múzeum prízrakov, kapitola z dejín triednych bojov, ktorá sa uskutočnila v Display – Sdružení pro výskum a kolektivní praxi v Prahe. Vyvrcholila v nej séria výstav o triednej spoločnosti a triednej vojne ako východiskovom bode pochopenia súčasnosti. Výstava v Galérii mesta Bratislavy výstavu rozširuje o akcent týkajúci sa pojmu vlastníctva a muzeológie.
Laďa Gažiová je výtvarná umelkyňa a muzeologička.
Alexey Klyuykov je výtvarný umelec a ilustrátor.
Zbyněk Baladrán je výtvarný umelec a architekt výstav.
Sprievodný program k výstave:
18. 5. / 18:00 / GMB kurátorský sprievod k výstave
Architektúra výstavy: Zbyněk Baladrán
Grafický dizajn: Lukáš Kijonka
Odborná spolupráca: Mira Keratová
Produkcia: Display – Sdružení pro výzkum a kolektivní praxi, Anna Sopková
Inštalácia: Display – Sdružení pro výzkum a kolektivní praxi, Jaroslav Beniček, Jozef Chovančák, Róbert Klváček,
Propagácia: Alexandra Grúňová, Anna Jablonowska-Holy, Zuzana Novotná
Preklad: Vít Bohal, Janka Jurečková
Jazyková úprava: Janka Jurečková
Sprievodný program: Petra Baslíková, Vladislav Malast, Monika Pascoe Mikyšková,