Súbor Difuzionisti sa zaoberá ubúdajúcou autentickosťou fotografií a zároveň nastoľuje otázky o vzťahu medzi spoločnosťou, vedou a technológiami.
Ľudia, ktorí nikdy neexistovali, javy či situácie sú napriek údajným fotografickým dôkazom umelo generované. Súbor ukazuje fotogenický svet obrázkov vytvorených prostredníctvom cieleného a kontrolovaného používania umelej inteligencie generujúcej obrázky.
Portréty ľudí s bizarnými zariadeniami, podivným výskumom a technológiami z minulosti poskytujú pohľad do sveta vedy, ktorý akoby nanovo definuje hranice prírodných vied. Sépiovo sfarbené čiernobiele fotografie oživujú zdanlivo reálny svet vedy z 20. rokov minulého storočia, v ktorom sa stretáva exaktná prírodná veda s nelogickým surrealizmom.
Zobrazené motívy si nárokujú autentickosť. Mohli by to potvrdiť aj vedci „difuzionistov“, ak by existovali. Nám ako vedeckým laikom však zostáva len čítať motívy a z nevedomosti spočiatku dôverovať presvedčivo prezentovaným tvrdeniam o zdokumentovanej pravde.
Analogicky k súčasnej využiteľnosti generatívnej umelej inteligencie ako nového nástroja na vytváranie kreatívnych možností vyjadrenia obrazy difuzionistov vytvárajú surrealistické, fotogenické okno času, ktoré sa odohráva pred 100 rokmi – teda v čase, keď sa klasická fotografia začala používať ako nové, obrázky generujúce masmédium pre širokú verejnosť.
Okrem problematiky indexovateľnosti fotografických obrazov sa súbor venuje aj sociálnym aspektom nových, prevratných technológií a vyzýva na kritické preskúmanie tém pokroku, ľudskosti a dôvery vo vedu a techniku.
Vstupné: 5€ platí pre všetky výstavy v Stredoeurópskom dome fotografie
Výstava sa koná v rámci festivalu Mesiac fotografie 2024. Pozrite si kompletný program festivalu.
Kai Brüninghaus (1964, Lampertheim, Nemecko) pôsobí ako umelec a komunikačný dizajnér. Po experimentálnej a maliarskej fotografii v 80. a 90. rokoch 20. storočia, v ktorej skúmal napätý vzťah medzi ľuďmi, médiami a technológiami, sa v ďalších rokoch svojej fotografickej tvorby venoval kompozičnému a expresívnemu skúmaniu mestského priestoru a interpretácii sochárskych nálezov. Témy ľudí, médií a technológií ho sprevádzajú v jednotlivých dielach dodnes a predstavujú tematický odkaz na aktuálne diela vytvorené pomocou generatívnej AI.
Okrem obrazovej interpretácie sveta kladie v uplynulých rokoch väčší dôraz na abstraktné fotografické prístupy. Poznaním formy, priestoru a objektu rozvíja kompozície z vytvorenej figuratívnosti. Jeho exploratívny prístup k médiu fotografie vedie aj k vzniku nefiguratívnych diel, ktoré okrem skúmania hraníc média odhaľujú aj vizuálne možnosti syntézy fotografie a grafiky.
Uplatnením svojho voľného, multidimenzionálneho prístupu k fotografii a s cieľom preskúmať vzťah medzi generatívnou umelou inteligenciou a fotografiou vytvoril v roku 2023 súbor postavený na tejto novej rušivej technológii, ktorý sa vo svojej multidimenzionálnej čitateľnosti zaoberá indexovateľnosťou údajných fotografických obrazov na jednej strane, a na druhej strane ho možno čítať ako podobenstvo vzťahu človeka a technológií so všetkými ich nádejami, chybami a obmedzeniami.
Po štyroch semestroch fyziky na Univerzite Philipps v Marburgu Kai Brüninghaus absolvoval v rokoch 1985 až 1991 štúdium výtvarného umenia a vizuálnej komunikácie na bývalej Werkschule v Kolíne nad Rýnom, kde bol magisterským študentom prof. Stefana Wewerku a promoval ako komunikačný dizajnér. Žije v blízkosti Hamburgu a pracuje v Hamburgu.