Výstava s názvom "Uptempo Flaneuring," ktorá berie diváka prežiť atmosféru ulice je podrobnou sondou do jedinečného spôsobu interpretácie mestského prostredia a pohybu, v ňom aj mimo neho. Obaja autori predstavujú jednu polohu svojej tvorby, prichádzajú s individuálnymi perspektívami, v ktorých oscilujú medzi realitou a abstrakciou, fragmentom a celkom, spontánnosťou a precíznosťou. Napriek odlišnostiam v prístupe, prezentované diela oboch výtvarníkov spolu harmonizujú, zachytávajú pozoruhodné detaily, výraznú farebnosť a rozklad tvarov.
Juraj Hubinský, architekt a maliar, zobrazuje urbánny priestor cez svoju osobnú skúsenosť, ktorá je formovaná jeho profesiou a špecifickým pohľadom na priestor, mesto a jeho dynamiku.
Aktuálna séria Hubinského vystavovaných diel je tiež o skúmaní hraníc, rozdielov a prienikov medzi architektonickou a maliarskou tvorbou. Obom týmto disciplínam sa autor aktívne venuje, ale ku každej z nich volí iný prístup. Zatiaľ čo architektonickým prácam dominuje jasnosť, precíznosť, logika a rácio, v Jurajových maľbách prevláda intuícia, ľahkosť, uvoľnenosť. V maľbe tak zámerne narúša pravidlá, ktoré sú s minimalistickou architektonickou prácou prirodzene spojené.
Autorove abstraktné gestické maľby sú hrou intuície, pocitov a pohybu. Často vznikajú v horizontálnej polohe na zemi a samotnému zanechávaniu stôp na surovom plátne predchádza performance alebo akýsi maliarsky work-out. Pohyb pri maľovaní dopĺňa prechádzanie sa v urbánnom prostredí ako tzv. "flaneur", počas ktorého si Hubinský zbiera fragmenty vizuálnych vnemov a v dielach ich parafrazuje a remixuje. Ako autor uvádza, maľba sa rozvíja, keď logika a jej predstavy o vzhľade ustupujú vnútornému ja a jeho nezávislým silám počas tvorivého procesu. Juraj k plátnu pristupuje podobne ako v čase svojej street-artovej tvorby pristupoval k stenám na ulici – a to v prítomnosti, tu a teraz.
Vznikajú tak diela, v ktorých je výrazne viditeľná spontánnosť, divokosť a intuitívnosť, ale zároveň sú v každom detaile precízne vypracované. Juraj zámerne narúša stereotypnú architektonickú schému: mriežku, ortogonálnosť a raster. Organické spleti štruktúr, vzorov a ďalších prítomných prvkov ponúkajú stopy fixky, sprayu, štetca, airbrush-u, šablón či pásky. Každé z týchto médií nesie rozdielne optické kvality a dohromady ponúkajú bohatý vizuálno-obsahový zážitok a nechávajú pracovať pozorovateľovu predstavivosť.
Bao Miro, známy najmä ako tanečník /Spunkey BKP/ a režisér,predstavuje svoju maliarsku tvorbu, pri ktorej je výrazne viditeľný odkaz na vizuálny jazyk street artu a charakteristické výrazové prostriedky tejto komunity. V jeho dielach sa objavujú odkazy, symboly, znaky a hlbšie významy, pričom Miro pracuje so svojimi vlastnými výrazovými prostriedkami, ale aj vizuálnym kódom street artu.
V jeho obrazoch sa často objavuje pohyb, rozklad tvarov, no najmä figúry zvierat, ktoré sú skicovito vyobrazené vrstvením ostrých línií rôznych farieb. Každá vrstva pritom zobrazuje iný aspekt figúry – od tvaru tela a tváre cez štruktúru kostry až po telesné orgány či základnú os. Tieto vrstvy nie sú len o telesnosti, ale aj o tom, čo je za ňou – vyjadrujú nielen fyzickú existenciu, ale aj to, čo ju presahuje. Zvieracie figúry sú súčasťou rôznofarebného pozadia, ktoré spolu s textovými a kreslenými odkazmi, slovami, časťami viet či dokonca dialógmi vytvárajú jednotný atmosférický aj významový celok. Tento kontext umožňuje vytvoriť silné prepojenie medzi figúrou a jej okolím a zároveň zachytáva charakter a dynamiku, ktorá odráža nielen postavu ako jednotlivca, ale aj určitú transcendenciu a jej vzťah k svetu.
Ako sám uvádza, na prvý pohľad naivné a tribálne námety prichádzaju k Mirovi ako znamenia do života často skôr ako ich zhmotní do konkrétneho diela, alebo alternatívne vznikajú pri spontánnom pohybe farbou po plátne, čím vzniká abstraktný námet, z ktorého sa neskôr voľnou interpretáciou vzniknutého tvaru stávajú objekty, či zvieratá. Vo výtvarnom umení Bao Miro preferuje hrubé vrstvy farieb a tvarov, rôzne štruktúry a textúry, ktoré naivným tvarom dodávajú vrstvu ,,života”. Miro verí, že v spontánnych vrstvách a tvaroch sa uchováva energia umelca, a tieto fragmenty do diela prinášajú rozmer, ktorý presahuje vedomosti o kompozícii a estetike, a rovnako ako improvizácia (tzv. freestyle) v streetdance či rape, dodávaju dieľu premenlivosť a zachytávajú dynamiku momentov.
Kurátorka výstavy: Mgr. Tereza Tomešová
Juraj Hubinský
Ing. arch. Mgr. art.
(*1986, Trenčín)
Ukončil magisterské štúdium na VŠVU na katedre Maľby a iných médií v ateliéri +- XXI profesora Daniela Fischera v roku 2017 a Fakultu architektúry STU v roku 2011. Za svoje architektonické diela bol nominovaný na cenu CEZAAR 2024, 2021, 2020. Účastnil sa viacerých zahraničných aj domácich výstav, výtvarných a
street-artových workshopov a rezidencií. Posledná výstava diel: "Landscape Frottage" - Galéria For MAAT v Trenčíne. V kurátorskej koncepcii Emy Čabovej, 2024.
Bao Miro
(*1993)
Bao Miro je na Slovensku narodený multidisciplinárny umelec a performer. Pochádzajúc zo streetdance scény s láskou pre jazz music, tvorí vizuálne umenie inšpirované hip-hopovou kultúrou a zároveň svojím rómskym pôvodom. V maľbách, filmoch či hudobných setoch preferuje autentickú a slobodnú formu, ktorá zachytáva dynamiku a premenlivosť života, a obsah, ktorý reflektuje vnútorné prepojenie najtribálnejších elementov s duchovnými presvedčeniami či nastavením spoločnosti.