Okolo roku 2000 sa mu tento kompozičný koncept stal určujúcim systémom, s pointou postavenou na dialogických vzťahoch farebných polí. Plocha, s ktorou pracuje, je potom väčšinou obraz na výšku, rozdelený na horizontálne pásy, kde v hornom zvykne rozohrávať vzťahovú partiu s menšími geometrickými prvkami − obdĺžnikmi a štvorcami.
Strojcom výrazu sa v jeho maľovaní stala stopa po štetci, alebo špachtli. Plocha namaľovaná špachtľou je nenápadným svedectvom o autorovej existencii, o prítomnosti jeho ruky ako nástroja vysielajúceho jemné záchvevy emócií, rozpoznateľných v štruktúre povrchu. A práve, aj tá sa v posledných, alebo presnejšie povedané, v niektorých z posledných obrazov mení v maliarsky objekt – v pastózny reliéf, vymodelovaný niekoľkonásobným vrstvením. Do takto vybudovaného „tela“ maľby už potom nezvykne zasahovať iným farebným odtieňom, ale modeluje ho sochársky tak, že do neho hĺbi drážky ako viditeľné ohraničenia obrazových polí.
Ako sám napísal: „Výsledok nemusí byť (vždy) vyvážený, aj keď pri geometrizovanej či minimalistickej polohe sa proporcie akoby samostatne a sugestívne usporadúvali do ’estetického súzvuku‘. Ak sa vedome obmedzím len na otázku formy a vylúčim interpretáciu obsahu, môžem zosumarizovať moje najaktuálnejšie snaženie na permanentné hľadanie ideálnych proporcií a farieb pre partikulárne útvary, ako aj na ich harmonické umiestnenie v rámci celku. Dôležité pre mňa je, aby dominujúci prvok mal dostatočný priestor na ’doznievanie‘, avšak bez ambície akýchkoľvek konkrétnejších sugescií.“
Divák sledujúc menlivú situáciu proporčných vzťahov, aj napriek maliarovmu prísnemu asketizmu, predsa len podľahne dvom paralelným sugesciám: vlastnej meditácii a pôžitku z dívania sa. Postupne sa vnára nielen do jeho hry, ale aj sám do seba. Prichádza pôžitok v sústredení. V hladine možného utíšenia, ktorá závisí od miesta, času a, samozrejme, emočnej výbavy toho-ktorého pozerajúceho, prechádza farebnými poľami, ktoré sa strácajú a objavujú na horizonte malieb. Pokojne, vyrovnane a samozrejme vo svojom jestvovaní. Sami sebou a za seba.
Dávid Čársky
Vzdelanie
1986-92 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave, Katedra grafiky
1990-91 Art Department, Slippery Rock University of Pennsylvania, USA
1980-82 Stredná umeleckopriemyselná škola, Bratislava, Reštaurátorské oddelenie
1974-78 Stredná umeleckopriemyselná škola, Bratislava, Kameňosochárske oddelenie
Granty, štipendiá, ceny (výber)
2020 Tvorivé štipendium, Fond na podporu umenia
2012 Cena slovenskej výtvarnej únie, 4. Bienále voľného výtvarného umenia 2012
2005 Ronald and Eileen Weiser Professional Development Award, Ann Arbor, Michigan, USA
1996 Tvorivé štipendium Nadácie Mikuláša Galandu
1995 Štipendium Fondu výtvarných umení
1994-95 Fulbright Award, Department of Fine Arts, Harvard University, Cambridge, Massachusetts, USA
Samostatné výstavy a výstavy vo dvojici (výber)
2021 „Proporcia II”, Rosenfeldov palác, Žilina
2018 „Proporcia”, Galéria 19, Bratislava
2016 „Dávid Čársky, Oleg Fintora”, (s Olegom Fintorom), Galéria STATUA, Bratislava
2013 „Farbe im Raum, Monochromie“, Kunstverein KulturAXE (s Jánom Feketem), Viedeň, Rakúsko
2011 „Dávid Čársky“, Galéria SUMEC, Bratislava
2008 „Maľba“, Oravská galéria v Dolnom Kubíne (s Marekom Ormandíkom)
2007 „Monochrómy“, Galéria GUBA, Bratislava
2005 „Drawings“, School of Art & Design, University of Michigan, Ann Arbor, Michigan, USA
2005 „Dávid Čársky“, University of Houston–Clear Lake, Houston, Texas, USA
2004 „Dávid Čársky“, Galéria, Múzeum mincí a medailí - NBS, Kremnica
Kolektívne výstavy (výber)
2021 „Hrdina a základní tělo“, Galerie Student, Pedagogická fakulta Ostravské Univerzity, Ostrava, ČR
2019 „In Honor of Koloman Sokol”, Martha Gault Art Gallery, SRU, Slippery Rock, Pennsylvania, USA
2018 „Join the Dots / Unire le distanze“, Salone degli Incanti, Terst, Taliansko
2018 „Himmel und Erde“, Bubán, Čársky, Fekete; Studiogalerie KuturAXE, Viedeň, Rakúsko
2016 „Artelerie 2016”, Rondo Sztuki Gallery, Katovice, Poľsko
2014 „A Celebration of Art“, Galerija Makek, Záhreb, Chorvátsko
2014 „Artelerie 2014“, GASK – Galerie Středočeského kraje, Kutná Hora, ČR
2013 „5 x 7”, AMOA-Arthouse at the Jones Center, Austin, Texas, USA
2013 „Tri ceny”, výstava laureátov 4. BVVU 2012, Galéria Umelka, SVÚ, Bratislava
2012 „Freegeneration“, Danna Center Gallery, New Orleans, Louisiana, USA
2012 „POST-visual“, Galerie S.V.U. Mánes Diamant, Praha, ČR
2012 „Najlepsze Prace Biennale Rysunku Pilzno 2010“, Vroclav, Poľsko
2012 „Nyolc“, Slovenský inštitút v Budapešti, Budapešť, Maďarsko
2012 „Artelerie 2012“, Fakulta architektury, ČVUT, Praha, ČR
2011 „1st International Biennial of Drawing and Graphic Arts“, Györ, Maďarsko
2011 „Guanlan International Print Biennial“, Guanlan Museum, Shenzen, Čína
2010 „Současná slovenská geometrie 1“, Galerie města Plzně, Plzeň, ČR
2010 „Fragile Eternity“, Ateliers Pro Arts, Budapešt, Maďarsko
Dávid Čársky žije a pracuje v Bratislave.