Hlavnou motiváciou umelcov, ktorí sa do Bratislavských konfrontácií zapojili, bola – ako už zo samotného názvu vyplýva – vzájomná konfrontácia tvorby, ktorá nepodliehala diktátu vládnucej strany, ale reflektovala súdobé svetové umelecké dianie.
Nemali ambíciu programovo vystupovať, ale ak by sme chceli nájsť v tvorbe jednotlivých autorov nejakého spoločného menovateľa, bola by ním štrukturálna abstrakcia. Tá nadväzovala na informel, no zároveň reflektovala tendencie nového realizmu a popartu, pričom dôraz sa kládol na štruktúry, ktoré využitím rôznych techník, akými bola napríklad aplikácia iných materiálov, odpaľovanie, vyškrabávanie či dripping, na dielach vznikali.
Prostredníctvom šiestich výstav, ktoré boli spočiatku ateliérového charakteru, sa skupine výtvarníkov podarilo zviditeľniť predovšetkým abstraktnú tvorbu odrážajúcu svetový vývoj umenia, vďaka čomu zastávajú významné miesto v dejinách slovenského výtvarníctva druhej polovice 20. storočia.
Ich aktivity sa však neobmedzovali iba na organizovanie výstav, ktoré podľa českého vzoru niesli názov Konfrontácie. Umelci zapojení do aktivít Bratislavských konfrontácií vystavovali aj v zahraničí, najmä v Poľsku a Maďarsku. Považovať však Bratislavské konfrontácie za akési undergroundové hnutie by bolo mylné. Autori participovali aj na oficiálnych domácich výstavách, napríklad na Výstave mladých v Bratislave v roku 1963 alebo na výstave Súčasné slovenské výtvarné umenie, ktorá sa v tom istom roku uskutočnila v Jazdiarni Pražského hradu.
Galéria Nedbalka predstavuje diela vybraných autorov Bratislavských konfrontácií, ako sú Eduard Ovčáček, Miloš Urbásek, Jozef Jankovič či Marián Čunderlík, ktorí zohrali dôležitú úlohu v ďalšom formovaní slovenského výtvarného umenia. Vystavené diela reflektujú ich tvorbu z obdobia fungovania tejto neformálnej skupiny, ako aj ich neskoršie smerovanie, ktoré zohralo vo vývoji slovenského výtvarníctva nezastupiteľnú úlohu a bolo významne ovplyvnené účasťou na Bratislavských konfrontáciách.
Kurátorka: Alexandra Kočišková
Kurátorský sprievod výstavou 12.3. o 17.00h (rezervácia miesta spravca@nedbalka.sk).
Interaktívny vzdelávací program pre deti – Objav svet abstrakcie: 23.3. o 15.00h (rezervácia miesta spravca@nedbalka.sk).
Nedbalka Gallery will host an exhibition that highlights the remarkable works of the Bratislava Confrontations members. This informal group of artists aimed to mutually confront their creations, which were not acceptable due to the political climate of the time.
Their work partly continued the legacy of modernism while seeking new forms free from the prevailing artistic constraints. They employed methods that reflected the latest developments in global art, such as New Realism and Pop Art.
Active from 1961 to 1965, the Bratislava Confrontations held six exhibitions, five in Bratislava and one in Prague. While the first three exhibitions took place in private studios within a narrow circle of artists, the fourth and fifth exhibitions were public: Confrontations 4 was held in the foyer of the Malá scéna theatre, and Confrontations 5 at the Cyprián Majerník Gallery.
Gradually, the cultural atmosphere relaxed, and the status of the artists and their work on the art scene solidified. Abstraction, a key interest for the Bratislava Confrontations artists, became an accepted artistic expression.
Apart from organising the exhibitions, the artists also displayed their works abroad, especially in Poland and Hungary, keeping them connected with artistic developments beyond Czechoslovakia.
The exhibited works reflect the creations of leading artists of the Bratislava Confrontations from the period when this informal group was active, as well as their later directions, which significantly impacted the development of Slovak art and were strongly influenced by the participation in the Bratislava Confrontations.
The exhibition aims to present the works of artists like Eduard Ovčáček, Miloš Urbásek, Marián Čunderlík, Rudolf Fila, and Jozef Jankovič, who significantly contributed to changes in the art scene and became established Slovak artists.