V rámci svojej premiérovej výstavy na Slovensku, Agnès Thurnauer, francúzsko-švajčiarska súčasná umelkyňa žijúca v Paríži, predstaví v priestore Kunsthalle LAB v Bratislave viacero diel zo série „Portraits Grandeur Nature“ (Portréty v životnej veľkosti), ktorou sa úspešne prezentovala v Centre Pompidou v Paríži, ako i v ďalších významných priestoroch súčasného umenia vo svete.
Podstatou tejto série, ktorá posúva jej predošlé „feminizujúce“ maľby do iného, z hľadiska formy, minimalizovaného levelu, je transformácia známych mien mužov (ako zástupcov dôležitých postáv) z globálnej histórie umenia 20. storočia do ich ženských variácií (ako určitých „alter ego“): Marcel Duchamp sa stáva Marcelle Dochamp, Andy Warhol je Annie Warhol. (Ďalšie: Josephine Beuys, Jacqueline Pollock, Romane Opalka, etc.)
Princíp transformácie jednak odkazuje na výrazný feministický diskurz kritizujúci absenciu postáv žien v dejinách umenia a ich vnímanie ako faktu, ktorý je písaný a determinovaný mužským pohľadom (paralelnou známkou „ženského pohľadu“ je aj použitie sýtych a pastelových farieb objektov/obrazov), no v ponímaní A. Thurnauer nejde o exaktné vytváranie určitých ženských náprotivkov v zmysle kritiky dejín písania umenia, skôr o znejasnenie jeho ich jednoznačného čítania dejín umenia prostredníctvom takto vytvorenej fikcie, kde však vieme spoľahlivo odčítať jej východiská.
Paralelnou súčasťou jej prezentácie sú ďalšie práce najmä Matrice pieces (od 2013), ktoré podobným princípom komentujú „mužské“ čítanie dejín umenia. Výstava autorky zároveň prináša možnosť konfrontácie zámerne znejasňovaného gendrového čítania dejín umenia v našom prostredí (napr. niektoré realizácie A. Daučíkovej alebo P. Kalmusa) s umením realizovaným v inom (zahraničnom) prostredí.
Kurátorka: Mira Sikorová-Putišová