prednáška / diskusia
Prechádzka / exkurzia
Prehliadka plavidla Remorkér Šturec

Múzeum dopravy Bratislava vás pozýva na prehliadku národnej kultúrnej pamiatky remorkér Šturec, ktorá sa koná v rámci Bratislavských mestských dní 2025.

26.04.2025, So

Prehliadka národnej kultúrnej pamiatky remorkér Šturec s odborným výkladom sa koná v Zimnom prístave na Pribinovej ulici, pod mostom Apollo (brána č. 7).

Tri vstupy: 10:00, 12:00, 14:00.

Plavidlo je v rekonštrukcii, preto je nutné dôsledne dodržiavať pokyny odborných pracovníkov. Vstup s pevnou obuvou. Deti do 12 rokov len v sprievode dospelej osoby.

Maximálny počet návštevníkov na jeden vstup je 50 osôb.

Na prehliadku je nutná rezervácia vopred cez weby www.bkis.sk alebo www.stm-ke.sk.

---

História remorkéra Šturec začína v roku 1937, kedy bol postavený v starej lodenici Škodovych závodov v Komárne ešte ako motorová tanková loď spoločne s ďalšími dvoma nákladnými loďami, VAJANSKÝ a ŠTEFAN MOYSES. Pokrstený bol 11. septembra 1937 s menom ŠTÚR. Ako prvý z trojice motorových tankových lodí bol spustený na Dunaj. Lode boli postavené pre plavebný podnik Československá dunajplavba, úč. spol. V období rokov 1938 – 1945 sa používali na prepravu minerálnych olejov na trase medzi prístavom Giurgiu v Rumunsku a prístavom Bratislava. Okrem prepravy tekutého tovaru mohli aj vo vleku ťahať za sebou tri až šesť vlečných člnov.

Pri bombardovaní rafinérie Apollo v Bratislave 16. júna 1944 bol ŠTÚR čiastočné potopený pri lodnom výťahu v Zimnom prístave. Po skončení 2. svetovej vojny bol presunutý do starej lodenice v Komárne, kde bol v rokoch 1951 – 1952 prestavaný na remorkér ŠTUREC. Ťahal vlečné člny rôznych typov na celom úseku Dunaja. Na hornú palubu vtedy nainštalovali pre tento účel aj výkonný lanový navijak. V 50. rokoch používali na lodi ešte pôvodný lodný motor ŠKODA 8L305, ktorý bol navrhnutý ešte pre motorovú tankovú loď ŠTÚR. Po desiatich rokoch, v roku 1962, urobili na lodi generálnu opravu, a to na technologickej polohe v starej opravárenskej Lodenici plavebného podniku ČSPD Bratislava, kedy aj vymenili lodný motor za typ ŠKODA 6L350, ktorý sa používal v tej dobe na všetkých vlečných remorkéroch Dunajplavby. Okrem výmeny lodného motora bola uskutočnená aj výmena kotvového vrátku za modernejší, už s kotvami typu HALL. Na motorovej tankovej lodi ŠTÚR a neskôr aj remorkéri ŠTUREC sa v 50. rokoch používali kotvy dunajského typu. Remorkér bol z prevádzky vyradený v roku 1982. Prevzal ho Slovenský vodohospodársky podnik, vtedajšie Povodie Dunaja. V 80. a najmä v 90. rokoch sa používal ako sklad elektroinštalačného materiálu.

V roku 2012 bol vyhlásený za hnuteľnú národnú kultúrnu pamiatku, a to v hodine dvanástej, ako posledná z historických lodí neskončila na šrotovisku. Do správy STM-Múzea dopravy v Bratislave sa dostal remorkér v roku 2013. Od roku 2015 prebieha rekonštrukcia lode. S iniciatívou zachrániť tento vzácny historický remorkér prišli bývalí pracovníci Dunajplavby, Juraj Bohunský a Ing. Jiří Mandl, a zároveň sa aj zaslúžili o to, aby sa tento posledný remorkér, ktorý sa používal na vlečnú plavbu pod Československou vlajkou, stal súčasťou budúceho múzea vodnej dopravy.