V prvej zo sonát, dedikovanej francúzskemu violončelistovi Pierrovi Fournierovi, je prítomný nepokoj Európy v predvečer vojny. Druhá violončelová sonáta z roku 1941 vznikla po skladateľovej emigrácii do USA. V tomto diele, podobne ako vo Variáciách na slovenskú ľudovú pieseň (1959), cítiť túžbu po vlasti, do ktorej sa Martinů kvôli režimu nemohol vrátiť. Výber z tvorby pre violončelo doplnia Variácie na Rossiniho tému, venované ďalšiemu z veľkých violončelistov 20. storočia, Gregorovi Piatigorskému. Na Konvergenciách sa v dielach Bohuslava Martinů predstavia Jozef Lupták a český violončelista Tomáš Jamník, ktorého nahrávku s tvorbou tohto skladateľa pre vydavateľstvo Supraphon označil časopis Harmonie v roku 2008 za „debut desaťročia“. Program uzavrie dielo z parížskeho obdobia Martinů Kvartet pro klarinet, lesní roh, violoncello a malý bubínek (1924).
Umelci:
Tomáš Jamník (CZ), violončelo/cello
Stanislav Gallin (CZ), klavír/piano
Jozef Lupták, violončelo/cello
Nora Skuta, klavír/piano
Branislav Dugovič, klarinet/clarinet
Robert Kis, lesný roh/French horn
Nikola Adamcová, violončelo/cello
Martin Zajac, malý bubon/snare drum
Program:
Bohuslav Martinů (1890 – 1959)
Sonáta č. 1 pre violončelo a klavír, H 277/Cello Sonata No. 1, H 277 (1939)
Sonáta č. 2 pre violončelo a klavír, H 286/Cello Sonata No. 2, H 286 (1941)
Variácie na slovenskú ľudovú pieseň, H 378/Variations on a Slovak Folk Song, H 378 (1959)
Variácie na Rossiniho tému, H 290/Variations on a Theme of Rossini, H 290 (1942)
Romanca pre violončelo a klavír H 186bis/Romance H 186bis
Dve skladby pre dve violončelá, H 377/Two Pieces for Two Violoncellos, H 377 (1959)
Kvarteto pre klarinet, lesný roh, violončelo a malý bubon, H 139/Quartet for Clarinet, French Horn, Violoncello and Snare Drum, H 139 (1924)
Trvanie koncertu: 90 min. s prestávkou
Vstupné: predpredaj 20€ / zľavnené (študent, senior, ZŤP) 15€