Projekt zviditeľní poľské umelecké remeslo a sklárske umenie na medzinárodnej scéne, kde umelci predstavia súčasný dizajn a diela vytvorené tradičnými technikami, s cieľom preskúmať aktuálny trend v poľskom skle, ktorý inicioval profesor Zbigniew Horbowy a v ktorom pokračovali jeho žiaci až po súčasných sklárskych umelcov. Výstavy tvoria ucelený príbeh o histórii a premenách poľského sklárskeho umenia a dizajnu, ako aj o ich viacrozmernom charaktere. Kurátorom výstav je poľský umelec Mariusz Łabiński a slovenský dizajnér Patrik Illo, ktorý bol dlhé roky spätý s poľským sklárskym priemyslom, okrem iného aj ako hlavný dizajnér sklárne v Krosne v rokoch 2006 – 2009. Na výstave predstaví kolekcie, ktoré vytvoril pre túto skláreň.
Organizátori výstavy: Slovenské národné múzeum, Poľský inštitút v Bratislave, Centrum kultúry a umenia vo Vroclave
Architekt výstavy: Michal Illo
Kurátori: Patrik Illo, Mariusz Łabiński
O autoroch:
Zbigniew Horbowy (1935 – 2019) je renomovaný poľský dizajnér skla, ktorého diela si získali medzinárodné uznanie. Jeho tvorbu charakterizuje jedinečný prístup k forme i materiálu, kde sa snúbi tradícia sklárskeho remesla s moderným dizajnom. Horboweho meno sa spája so sklárskym priemyslom a jeho návrhy zahŕňajú úžitkové predmety aj umelecké diela. Ako dizajnér skla experimentoval s rôznymi technológiami spracovania, pričom často používal techniku ručne fúkaného skla, ako aj formu sôch a umeleckých inštalácií. Od roku 1963 bol Zbigniew Horbowy spojený s Akadémiou výtvarných umení vo Vroclavi (Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu), dve funkčné obdobia bol jej rektorom. Viedol aj ateliér skla na Fakulte Keramiky a Skla. Je vyhľadávaný zberateľmi a milovníkmi umenia po celom svete.
Małgorzata Dajewska, pokračovateľka „Horboweho školy“ študovala na Katedre skla Akadémie výtvarných umení vo Vroclavi, kde získavala odborné zručnosti u vynikajúcich poľských sklárskych umelcov ako Henryk Wilkowski, Ludwik Kiczura, Zbigniew Horbowy a Jerzy Chodurski. Od roku 1984 je vedeckou pracovníčkou Katedry skla. V roku 2001 tu získala titul riadnej profesorky a v rokoch 2005 – 2008 zastávala pozíciu dekanky Fakulty keramiky a skla. V súčasnosti vedie ateliér umeleckého skla na Katedre skla, ktorý je pokračovaním ateliéru, ktorý kedysi viedol jej majster prof. Zbigniew Horbowy.
Patrik Illo je slovenský výtvarný umelec a medzinárodne uznávaný sklársky dizajnér. Spolupracuje s veľkými sklárňami na Slovensku, v Českej republike a Poľsku (Moser, Crystalex, Lasvit a pod.). V rokoch 2006 - 2009 bol hlavným dizajnérom poľskej sklárne Krosno S.A. Od roku 2008 je externým hlavným dizajnérom slovenskej sklárne Rona a.s. Jeho umelecké a dizajnérske diela sú zastúpené významnými galériami a súkromnými zbierkami v Európe, Ázii a USA. Produkty jeho návrhov sú súčasťou tisícok domácností po celom svete. Zúčastnil sa viac ako 40 samostatných výstav a viac ako 150 kolektívnych výstav v Európe, Ázii a USA. Venuje sa kurátorstvu výstav súčasného dizajnu a organizovaniu medzinárodných sklárskych sympózií. Je držiteľom významných ocenení za dizajn a vizuálne umenie (napr. Design Plus – Nemecko, Národná cena za dizajn – vyznamenanie – Slovensko, Dobry Wzór – finalista - Poľsko, Cena Oskara Čepana – finalista, Slovensko, Čína Daily Use Articles Trade Fair (CDAFT) – Cena za najlepší dizajn, Čína). Od roku 2010 vedie ateliér Skla na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
Mariusz Łabiński je pokračovateľom „Horboweho školy“, umelecký riaditeľ festivalu e-Glass. V rokoch 1988 – 1993 študoval na Akadémii výtvarných umení vo Vroclavi, absolvoval v ateliéri dizajnu skla prof. Zbigniewa Horbowego a prof. Małgorzaty Dajewskiej. Pôsobí ako asistent na svojej alma mater, je autorom dvoch medzinárodných projektov: Ekoglass a Strefa Szkła. Tvorbu prezentoval na národných aj zahraničných výstavách. Diela umelca sú v zbierkach Glasmuseum Alter Hof Herding v Coesfelde (Nemecko), Jan Van Der Togt Museum v Amstelveene (Holandsko), Karkonosze Museum v Jeleniej Góre a Glass Heritage Centre v Krosne.
Igor Wójcik, sklársky výtvarník, riaditeľ festivalu e-Glass a riaditeľ Centra kultúry a umenia vo Vroclave (OKiS) je jedeným z významnejších poľských výtvarných umelcov, pôsobiaci v oblasti maľby, skla, fotografie a sochárstva. Ako absolvent Akadémie výtvarných umení vo Vroclave žije a pracuje v tomto meste. Bol členom umeleckých skupín: Karuzela Braders, Gabinet Operacji Plastyczne a rockovej a alternatívnej hudobnej skupiny Poławiacze Pereł z Odry a ďalších. Medzi jeho umelecké počiny patrí niekoľko stoviek samostatných a kolektívnych výstav národného i medzinárodného významu.
Súčasťou projektu sú aj ďalšie 2 výstavy v Bratislave:
Glass without borders od 11. apríla v Poľskom inštitúte
a
(Ne)možná - Alexandrea Stencel od 11. apríla, ILLOLA, Májkova 2
Proces autorskej tvorby v sklárskej technológii, ktorý tvorivo transformuje princípy dizajnu od ich absolutizácie až k ich popretiu, sa dnes často označuje ako art design. Aleksandra Stencel, Poľka žijúca na Slovensku, sa neprikláňa ani k jednému extrému a neobmedzuje sa ani funkčnosťou, no zároveň ju ani nevylučuje. Zameriava sa predovšetkým na myšlienku, a nie na formu. Objekty vytvorené v rámci koncepcie (Ne)možná sú vo svojej podstate takmer telesné. Hoci ide v podstate o vázy a misky, tie sa nepôsobujú statickým, ale živým dojmom tak, ako organizmy neznámeho pôvodu, ktoré sú zachytené v pohybe alebo transmutácii. Azda sú to zväčšeniny buniek nášho tela alebo dosiaľ neznáma morská fauna či návštevníci zo vzdialeného okraja vesmíru? Interpretácia záleží len na fantázii diváka. Alebo aj nie, sklenené nádoby s neobvyklými tvarmi čakajú len na praktické využitie – (Ne)možné. Objekty v estetickej rovine pôsobia nielen individuálne, ale spolu aj ako skupina, keď ponúkajú atraktívne interakcie.