výstava
Kamil Šlapák - Nebezpečenstvo pádu do voľnej hĺbky
Práce Kamila Šlapáka narážajú v maliarskej tradícii na krajinomaľby a zátišia vychádzajúce z dejín umenia. Tieto žánre transformuje do podoby, ktorá komunikuje so súčasným svetom a hranicami nášho videnia a uvažuje, ako súvisia s aktuálnymi ekologickými a spoločenskými krízami.
04.02.2025, Ut - 28.02.2025, Pi

Pozoruje prepojenie človekom pozmenenej krajiny s organickým prostredím a súvislosti medzi zrodením a deštrukciou. V harmonických celkoch sa prelínajú rozličné vrstvy, vzťahy a hranice, ktoré v divákovi vyvolávajú otázku, akúsi neistotu medzi tým, čo vidí a čo iba tuší. V obrazoch je prítomná hra videnia a nevidenia, ktorá odkazuje na neustále sa meniacu krajinu, bez pevne stanovených hraníc. Pohybujú sa medzi povrchom a hĺbkou, blízkym a vzdialeným, človekom a prírodou. Kompozície vyžarujú istý pokoj a ticho, často však narúšané vizuálnymi prekážkami, ktoré vnášajú neistotu. Z toho pramení aj názov výstavy Nebezpečenstvo pádu do voľnej hĺbky. Je inšpirovaný značením, ktoré sa zvykne používať na staveniskách, no v rámci tejto výstavy má metaforický charakter. Vychádza z neistých hraníc medzi tým, čo je na povrchu a tým, čo je skryté v hĺbke. Nebezpečenstvo nie je prítomné na prvý pohľad, nie je videné, no je tušené, pod povrchom, pod snehom, pod hladinou, v závoji ticha.

Kurátor: Sandy Minďaš

Autor Kamil Šlapák študuje na Katedre maliarstva v ateliéri 3EAM (vedúci Rastislav Sedlačík) na VŠVU v Bratislave. Vo svojej tvorbe interpretuje realitu ako priestor medzi hranicami či už fyzickými alebo symbolickými. Pracuje s rôznymi materiálmi a prístupmi, pričom v každom je veľmi prítomná potreba zvýšenia citlivosti ku krajine. Prvým prístupom sú precízne akvarely, v ktorých však potláča typický jazyk akvarelu. Dôraz kladie na farebnosť, kompozíciu, čisté plochy a zachytávanie svetla a priesvitu. Druhým prístupom sú olejomaľby, pri ktorých má väčší záujem o experimentovanie s podkladom, vrstvami a rôznymi textúrami. Najnovším sú materiálové experimenty, napríklad ničenie či leptanie polystyrénu na doskách, ktoré zachytávajú stopy strojov v snehu. Obrazy priamo reagujú na priestor, v ktorom sa nachádzajú, komunikujú v novom dialógu, ako je napr. kontrast práve polystyrénových dosiek a snehových akvarelov s farebnými vitrážami. Stretávajú sa tu rôzne protiklady, prítomné aj v dielach Kamila Šlapáka, hrejivú atmosféru narúša chlad, mrazivý nepokoj a neistota.

Spolupráca: Hana Ontkocová a Fanny Elisabeth Pekarčíková
Odborná garancia: Rastislav Sedlačík/3EAM a Beáta Jablonská
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave

Výstava je dostupná vo Foyer DPOH počas predstavení, prípadne každý piatok od 12.00 – 13.00 hod.

Vstup voľný - registrujte sa, prosím, kvôli kapacite.

Odporúčame

Tretí koniec palice

23.2.2025 - 26.2.2025 / Kino Lumière

TIP

Infopoint Umenie mesta (Tu začína cesta za umením vo verejnom priestore)

1.1.2024 - 31.12.2025 / GMB - Mirbachov palác

TIP

WWW Neurobeat (CZ) + Cringe Prince (CZ) + Anki (CZ)

So 8.3.2025 / DK Zrkadlový háj

TIP

Slzy Janka Borodáča: Pop Animal

Ne 23.2.2025 / A4 - priestor súčasnej kultúry

TIP