„Bachova hudba ma napĺňa nekonečným úžasom nad ľudským bytím.“
Pablo Casals
Avi Avital je prvým mandolinistom nominovaným na cenu Grammy. Ako popularizátor mandolíny býva prirovnávaný k Andrému Segoviovi, ako virtuóz k legendárnemu Jaschovi Heifetzovi. Okrem nahrávok Bacha a Vivaldiho inicioval vznik viac než stovky nových diel pre svoj nástroj. Na Konvergencie sa umelec, vystupujúci v najprestížnejších sálach sveta, vracia po piatich rokoch.
„Je tu hudobník, ktorý nepozná žiadne hranice, okrem hraníc dobrého vkusu a ktorého umenie dokáže poslucháčov presvedčiť, aby ho nasledovali kamkoľvek.“
Gramophone
Účinkuje: Avi Avital (IL) - mandolína
Program:
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750): Allemande z Partity č. 2 d mol BWV 1004
Giovanni Sollima (1962): Prelúdium
Johann Sebastian Bach: Corrente, Sarabanda z Partity č. 2 d mol BWV 1004
Ernest Bloch (1880 – 1959): Baal Shem
Johann Sebastian Bach: Giga z Partity č. 2 d mol BWV 1004
Johann Sebastian Bach: Ciaccona z Partity č. 2 d mol BWV 1004
„Počúvanie Bachových violončelových suít poskytuje zvláštny zážitok intimity plynúcej z použitia sólového nástroja a najmä zo skladateľovej schopnosti viesť pozornosť poslucháča od momentov koncentrácie na melodickú líniu k momentom odhaľovania harmonických priestorov. Táto delikátna oscilácia medzi argumentom melódie a kontextom harmónie a rovnováha medzi nástrojovou a kompozičnou technikou sú hodnoty, ktoré robia z Bachových violončelových suít jedno z vrcholných diel svojho žánru.“
Peter Zagar
Tvorba Vladimíra Godára, jednej z najvýraznejších skladateľských osobností slovenskej hudby 20. storočia, je od začiatku trvalou súčasťou repertoáru violončelistu Jozefa Luptáka. V jeho diskografii možno nájsť všetky skladateľove zásadné sólové, komorné i orchestrálne opusy, mnohé z diel vznikli priamo pre neho. Platí to aj pre Passacagliu a lamento O, Crux, ktoré po prvýkrát zazneli na festivale Konvergencie. Sugestívnosť Godárových meditácií pre sólové violončelo v recitáli Jozefa Luptáka doplní nadpozemská krása hudby Johanna Sebastiana Bacha.
Účinkuje: Jozef Lupták - violončelo
Program:
Vladimír Godár (1956):
Passacaglia pre sólové violončelo (2007)
O, Crux, meditácia pre sólové violončelo (1999)
Žalm pre sólové violončelo (premiéra)
Johann Sebastian Bach (1685 – 1750):
Suita č. 6 D dur pre sólové violončelo BWV 1012
Trvanie koncertu: 120 min. s prestávkou
Vstupné: predpredaj 20€ - 30€
Avi Avital (mandolína, IL) – izraelský rodák začal hrať na mandolíne ako 8-ročný a čoskoro sa stal členom úspešného mandolínového orchestra pod vedením S. Nathansona. Študoval na Jeruzalemskej hudobnej akadémii a na Conservatorio Cesare Pollini v Padove (U. Orlandi). V repertoári má hudbu rozličných žánrov a štýlov (klezmer, barok, súčasné diela, world music, jazz). Je prvým mandolinistom, ktorý zvíťazil na prestížnej izraelskej súťaži Aviv Competitions v roku 2007. Hrá na mandolíne, ktorú vyrobil izraelský lutnista A. Kerman. Inicioval viac ako 100 objednávok skladieb pre mandolínu a orchester, vrátane diel autorov ako A. Clyne, J. Higdon, A. Dorman, D. Bruce a G. Sollima, ktoré uviedol s orchestrami a dirigentmi: Mníchovská filharmónia/K. Urbański, Atlanta Symphony Orchestra/R. Spano, Orchestra Sinfonica Nazionale della RAI/R. Bancroft, Symfonický orchester BBC/D. Rustione. Spolupracuje s hudobníkmi mnohých žánrov, medzi ktorých patria M. Esfahani, K. Bezuidenhout, A. S. Ott, A. Scholl, Dover Quartet, Danish String Quartet, Brooklyn Rider, O. Klein, O. Avital, M. Gedeck a gruzínske bábkové divadlo Budrugana Gagra. Vďaka svojej všestrannosti sa predstavil na podujatiach ako Schleswig-Holstein Music Festival, BOZAR v Bruseli, Dortmund Konzerthaus (Zeitinsel), Aspen, Salzburg Festival, Tanglewood, Spoleto, Ravenna, MISA Shanghai, Cheltenham, Verbier a Tsinandali. Absolvoval turné s Academy of St Martin in the Fields, Il Giardino Armonico, B’Rock Orchestra, recitály s K. Sidorovou (akordeón), O. Pashchenko (čembalo/fortepiano) a O. Kleinom (klavír) a turné po Austrálii s violončelistom G. Sollimom. S Between Worlds Ensemble vystúpil v Boulez Saal v Berlíne. Súbor vznikol s cieľom skúmať rôzne žánre, kultúry a hudobné svety so zameraním na rôzne geografické regióny. Avital nahráva pre Deutsche Grammophon a jeho šiesty album pre toto vydavateľstvo The Art of the Mandolin (2020) sa stretol s veľkým uznaním a najlepšími recenziami v The Times, Independent, Gramophone, BBC Music Magazine, ako aj v medzinárodnej tlači. Predchádzajúce nahrávky Bach (2019), Avital meets Avital (2017), Vivaldi (2015), album Avitalových vlastných transkripcií Bachových koncertov (2012) a Between Worlds (2014) tiež získali množstvo ocenení.
Jozef Lupták (violončelo, SK) – zakladateľ a umelecký riaditeľ festivalu Konvergencie, ktorý patrí od roku 1999 k najvýznamnejším hudobným podujatiam na Slovensku. Neúnavný organizátor kultúrneho života absolvoval Konzervatórium a VŠMU v Bratislave, pokračoval na Royal Academy of Music v Londýne (R. Cohen) a v Banff Centre for Arts v Kanade. Patrí k umelcom formujúcim hudobný a kultúrny priestor na Slovensku, za čo získal viacero cien (Cena ministra kultúry SR, Cena F. Kafendu) i nominácií (Cena Nadácie Tatra banky, nominácie na ocenenia Český lev a Slnko v sieti za hudbu k filmu Amnestie). Účinkuje na domácich i zahraničných pódiách. Ako vyhľadávaný komorný hráč spolupracoval s poprednými svetovými umelcami a ansámblami (R. Cohen, D. Rowland, V. Mendelssohn, B. Schmid, I. van Keulen, A. Serdar, The Hilliard Ensemble, Fine Arts Quartet) i významnými dirigentmi (A. Parrott, J. Bělohlávek, D. Gazon, D. Héja, A. Mogrelia). Medzi jeho pravidelných spoluhráčov patria I. Karško, M. Ruman, N. Skuta, B. Lenko a ď. Pôsobí na Akadémii umení v B. Bystrici a Konzervatóriu v Bratislave, vedie majstrovské kurzy v zahraničí, organizuje vzdelávacie podujatia pre študentov na Slovensku. Od založenia Spoločnosti M. Vargu (2017) je jej predsedom, umelecky vedie aktivity venované tvorbe hudobníka, ktorý inšpiroval aj vznik Konvergencií. Realizoval množstvo CD nahrávok, o. i. Bachove Suity pre sólové violončelo, Brahmsove sonáty, premiéry diel V. Godára, crossoverové projekty After Phurikane, Chassidic Songs, Uspávanky či vlastnú tvorbu na CD Free in One, spolupracoval na CD Jany Kirschner Moruša biela). S nórsko-slovenským projektom Building Bridges, ktorý prepája hudobníkov i žánre naprieč krajinami, nahral v roku 2024 album Spev. Aktuálne spolupracuje s Divadlom Štúdio tanca na predstavení Zlaté dno, pre ktoré vytvoril hudbu a so zostavou S. Fehér, V. Šarišský, O. Török v projekte Piesne Mariána Vargu.