vážna hudba
Konvergencie: Økland (NO) - Lenko
Severské hudobné krajiny, poetickosť i drsnosť zvuku hardangerských huslí a premiéry diel pre akordeón od súčasných slovenských skladateľov. Druhý koncert medzinárodného festivalu komornej hudby predstaví bratislavskému publiku umenie nórskeho hráča na hardangerských husliach Nilsa Øklanda a všestranného akordeonistu Borisa Lenka.
21.03.2025, Pi

„Pri Øklandovi máte pocit, že nástroj je len prostriedkom pre víziu.“ 
The Wire 

„…hudba s pôvabom a krásou, vyjadrujúca zmysel pre ľudí, krajinu a oddanosť dedičstvu, ktoré je skutočne inšpirujúce.“  
Jazzwise  

Nórsky hráč na hardangerských husliach, skladateľ, aranžér a improvizátor Nils Økland je hudobník, ktorý má skúsenosti so žánrami od punkrocku až po klasiku. Vo svojej tvorbe čerpá tiež z tradičnej nórskej hudby. The Wire Magazine opísal Øklandovu hudbu ako „globálny folk bez nostalgie“. Kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou tento umelec vládne, musí ho počuť hrať naživo. Na bratislavskom koncerte, kde okrem nórskeho ľudového nástroja zahrá aj na viole d’amore, zaznejú skladby z jeho prvého sólového albumu Monograph (ECM 2009), ale tiež improvizácie vychádzajúce z tradícií hry na sláčikových nástrojoch.  

„Harmonika má ešte jednu vlastnosť. Je nekompromisná. Vždy si vyžiada celú pozornosť. Alebo aj úplné odmietnutie. Možno preto stále znova a znova prichádza do módy. Hoci z módy nikdy nevyšla. Vznešené a plebejské, vášnivé a melancholické, zachrípnuté a jasavé odrazu vie zahrať iba harmonika. Samozrejme, keď ju má v rukách hráč, ktorý toto všetko má v sebe. Boris Lenko je presne ten typ chlapa, ktorý vie, ako sa na tvári nosí ľahký smiech, keď srdce plače a rozum úpie.“ 
Silvester LAVRÍK (text k CD Homo harmonicus) 

„V roku 1996 vznikli sólové skladby pre akordeón Petra Zagara, Marka Piačka (a ďalších skladateľov). Tým v podstate odštartovala moja interpretačná cesta. Medzitým som odpremiéroval mnoho diel slovenských a zahraničných autorov. Toto poznamenávam nie z neskromnosti, ale kvôli potrebe poukázať na neúprosné plynutie času. Na tohtoročnom koncerte opäť odznejú premiéry Petra a Marka. Skladateľov, ktorí ma sprevádzali celý život a ktorých diela stále viac obdivujem. Treťou premiérou bude dielo výnimočného hudobníka, Miloša Železňáka, ktorý taktiež teraz prispel k obohateniu akordeónového repertoáru.“ 
Boris Lenko

Boris Lenko je všestranným umelcom so záberom od klasického repertoáru, cez crossoverové projekty až po jazz. Do sólového akordeónového repertoáru vniesol viaceré novátorské prvky, najmä uvádzaním diel významných osobností povojnovej americkej a európskej scény (Zorn, Kagel, Lindberg, Klucevsek, Berio), či premiérovaním a iniciovaním nových slovenských diel. V roku 2001 mal ako prvý akordeonista v histórii Bratislavských hudobných slávností celovečerný recitál, o rok neskôr sa sólovo predstavil na festivale súčasnej hudby Varšavská jeseň. Je priekopníkom uvádzania diel Astora Piazzollu na Slovensku, založil komorný súbor ALEA, spolupracuje s Petrom Breinerom v úspešnom projekte Triango. Venuje sa tiež vlastnej tvorbe i úpravám diel pre akordeón a iné nástroje. Okrem autorskej tvorby uvedie na Konvergenciách premiéry diel slovenských skladateľov Petra Zagara, Miloša Železňáka a Marka Piačka.  

Účinkujú:
Nils Økland (NO), hardangerské husle, viola d’amore
Boris Lenko, akordeón, bandoneón, klavír

Program:

Peter Zagar (1961) 
Tri divadelné tance pre akordeón (premiéra)  

Miloš Železňák (1967) 
„Trifid“ pre akordeón (premiéra)  

Marek Piaček (1972) 
Speranza pre akordeón (premiéra)  

Boris Lenko (1965):  
Prelúdiá pokoja pre klavír (premiéra)  
Intermezzo pre bandoneón (premiéra)  
Farebné prelúdiá pre akordeón (premiéra)  

Trvanie koncertu: 120 min. s prestávkou

Vstupné: predpredaj 15€ - 25€

 

Podujatie je súčasťou festivalu komornej hudby Konvergencie 2025. Pozrite si kompletný program festivalu.

Nils Økland (husle, hardangerské husle, viola d’amore, NO) – ako inštrumentalista a skladateľ spája klasickú, súčasnú hudbu, jazz a improvizáciu s nórskym folklórom. Vystupuje s Nils Økland Band, v duu so S. Apelandom i ako sólista. Spolupracuje s elitnými škandinávskymi hudobníkmi (P. Steinar Lie a Ø. Haaland/Lumen Drones, Engegård Quartet, B. Opheim, E. Storbekken, T. Økland, R. Machtelinckx a ď.). Časť Øklandovej diskografie vyšla v ECM, debut Blå Harding (1996) vydal pod vlastnou značkou Morild. Nahrávka Nils Økland Band Lysning (Hubro, 2023) získala cenu Spellemanpriss. Najnovší album Gjenskinn (Hubro, 2024) zbiera pozitívne ohlasy kritiky aj fanúšikov. The Wire Magazine opísal hudbu N. Øklanda ako globálny folk bez nostalgie, no kritici často prízvukujú, že kto chce spoznať mágiu okamihu, ktorou vládne, musí ho počuť naživo. S festivalom Konvergencie spolupracuje na projekte Building Bridges./ nilsokland.no 

Boris Lenko (akordeón, bandoneón, klavír, SK) – všestranný hudobník so záberom od klasického repertoáru, cez crossoverové projekty (Požoň sentimentál, Polajka, Alea, Chassidic Songs) až po jazz (Triango). Do sólového akordeónového repertoáru vniesol viaceré novátorské prvky, najmä uvádzaním diel významných osobností povojnovej americkej a európskej scény (Zorn, Kagel, Lindberg, Klucevsek, Berio), či premiérovaním a iniciovaním nových slovenských diel (Beneš, Zagar, Burlas, Machajdík, Zeljenka, Szeghy, Piaček, Iršai, Burgr, Kupkovič). V r. 2001 mal ako prvý akordeonista v histórii Bratislavských hudobných slávností celovečerný recitál. O rok neskôr sa sólovo predstavil na festivale súčasnej hudby Varšavská jeseň. Stal sa priekopníkom uvádzania diel A. Piazzollu na Slovensku, založil komorný súbor ALEA, spolupracuje s P. Breinerom v mimoriadne úspešnom projekte Triango. Venuje sa tiež vlastnej tvorbe i úpravám diel pre akordeón a iné nástroje. Pedagogicky pôsobí ako profesor na VŠMU v Bratislave. Je pozývaný do porôt medzinárodných akordeónových súťaží, je umeleckým garantom najvýznamnejšej Slovenskej akordeónovej súťaže v Poprade, spoluzakladateľom Združenia akordeonistov Slovenska.