film
festival
letný festival
Cinematik 2025

Jubilejný 20. ročník divácky úspešného filmového festivalu Cinematik prinesie aj tento rok množstvo jedinečných filmových zážitkov aj exkluzívnych premiér.

10.09.2025, St - 15.09.2025, Po

Medzinárodný filmový festival Cinematik, ktorý patrí medzi najvýznamnejšie a najnavštevovanejšie filmové podujatia na Slovensku, sa už tradične profiluje ako miesto exkluzívnych premiér slovenských a koprodukčných filmov. Inak tomu nebude ani počas jubilejného 20. ročníka, ktorý sa uskutoční v Piešťanoch od 10. do 15. septembra. Festival otvorí slovenská premiéra nového filmu režisérky Terezy Nvotovej Otec, no šesťdňový program prinesie aj desiatky ďalších silných a jedinečných filmových zážitkov. Viaceré z nich návštevníci podujatia uvidia ako prví, iné už do Piešťan prídu ocenené aplauzom a ovenčené cenami z prestížnych medzinárodných festivalov v Cannes, Toronte, Benátkach, Berlíne, či Karlových Varoch. Program ponúkne aj tituly za účasti tvorcov ako Karavan, Hore je nebo, v doline som ja, Radeji zešílet v divočine, Veľký vlastenecký výlet, Letná škola 2001 a mnohé ďalšie.

„Jubilejný 20. ročník Cinematiku ponúkne publiku svoju doteraz najkvalitnejšiu hlavnú súťaž Meeting Point Europe, v ktorej od prvého ročníka predstavuje najdôležitejšie európske filmy ostatných dvanástich mesiacov,” avizuje člen programového tímu MFF Cinematik Peter Konečný. „Desať výnimočných filmov a celkovo osem exkluzívnych slovenských premiér. Diváci sa môžu tešiť na kinematografiu Nórska, Gruzínska, Nemecka, Francúzska, Španielska či Holandska.”

Meeting Point Europe je arénou pre kvalitnú, novú európsku kinematografiu, ktorá do Piešťan často prichádza už s cenami a ohlasmi z prestížnych zahraničných festivalov.

Okrem filmárskeho kumštu nadaných filmárok a filmárok však Meeting Point Europe do popredia dáva aj silné aktuálne témy, ktoré v divákoch zvyknú rezonovať ešte dlho po dobehnutí záverečných tituliek. Dráma gruzínskej režisérky Dey Kulumbegašvili Apríl (April, 2024) je toho skvelým príkladom. Film ovenčený Veľkou cenou poroty na vlaňajšom festivale v Benátkach je príbehom mladej lekárky, ktorá napriek ilegalite interrupcií v konzervatívnej krajine pomáha ženám vyriešiť ich neželané tehotenstvo.

Iný, no nemenej naliehavý pohľad na ženskosť a jej úskalia prináša Škaredá sestra (Den Stygge Stesøsteren / The Ugly Stepsister, 2025), hororová komédia nórskej filmárky Emilie Blichfeldt. Ukazuje, do akých extrémov je jednotlivca schopná dotlačiť spoločnosť, v ktorej sa fyzická krása rovná úspechu.

Čiernobiela komediálna dráma Hosť a ryba tretieho dňa (Drie dagen vis, 2024; r. Peter Hoogendoorn) pre zmenu nastavuje zrkadlo realite rodinných vzťahov. Sledujeme v nej trojdenné stretnutie otca a dospelého syna, ktoré sa úspešne vyhýba klišoidnej idylke a potvrdzuje, že najlepšie rodinné návštevy sú tie krátke. Film sa blysol v programoch festivalov v Rotterdame, São Paule aj Karlových Varoch, odkiaľ si jeho hlavný herecký predstaviteľ Ton Kas za svoj výkon odniesol Krištáľový Glóbus.

V hlavnej súťaži Cinematiku sa objaví aj držiteľ Zlatého medveďa z Berlinale – nórsky film Sny (Sex Love, 2024, r. Dag Johan Haugerud). Jeho hlavnou hrdinkou je dospievajúce dievča, ktoré čelí nechcenému odhaleniu svojej prvej, platonickej lásky – k učiteľke. Nemecký festivalový hit Zvuk pádu (In die Sonne schauen, 2025) je pozoruhodnou kronikou osudov štyroch generácií žien na odľahlom statku vo východnom Nemecku. Režisérka Mascha Schilinski v ňom otvára témy generačných tráum či patriarchátu a na festivale v Cannes ju za ambiciózne spracovanie filmu ocenili Cenou poroty.

Aj žáner romantických komédií bude mať v tohtoročnej súťaži Meeting Point Europe zastúpenie. Film Jane Austenová mi zničila život (Jane Austen a gâché ma vie, 2024) taliansko-francúzskej režisérky Laury Piani sleduje cestu osamelej knihovníčky, ktorá sa pokúša vypísať zo sebadeštruktívnej túžby po láske.

Zaujímavý pohľad na lásku a intimitu prináša aj Láska (Kjærlighet, 2024; Nórsko, r. Dag Johan Haugerud) – zľahka provokatívna love story štvorice postáv, ktoré odmietajú tradičné vzťahové modely a hľadajú si svoju vlastnú, autentickú cestu. Španielsko-francúzska dráma Sirat (Sirât, 2025; r. Oliver Laxe) je zase pozvánkou do hypnotického sveta ilegálnych rave párty v marockej púšti, kam hlavný hrdina prichádza hľadať nezvestnú dcéru. Originálny, uhrančivo surový film bol jedným z najväčších prekvapení festivalu v Cannes, odkiaľ si odniesol Cenu poroty, ale zaujal napríklad aj divákov na MFF Karlove Vary.

Silný a drsný zážitok sľubuje aj dráma Osamotené popoludnia (Tardes de Soledad, 2024). Španielsky filmár Albert Serra v nej zachytil dynamický portrét hviezdneho toreádora a jeho súboj s divokým býkom. Nositeľ troch prestížnych ocenení z MFF San Sebastián prináša poetiku bok po boku s krutosťou tradičných klaní medzi človekom a zvieraťom. Súťažnú desiatku sekcie Meeting Point Europe uzatvára nemecko-švédsko-kolumbijská dráma s komediálnymi prvkami Básnik (Un Poeta, 2025; r. Simón Mesa Soto). Výherca ocenenia Un Certain Regard poroty na MFF Cannes prináša príbeh neúspešného starnúceho básnika, ktorý musí čeliť vlastným démonom pri mentorovaní talentovanej tínedžerky.

„Výber najlepších európskych titulov za ostatný rok zostavila veľká medzinárodná porota zložená zo štrnástich kritikov a kritičiek, ktorí z festivalom spolupracujú počas celého roka,” osvetľuje zákulisie súťaže Peter Konečný.

---

"Kladieme veľký dôraz na uvedenie nových slovenských a koprodukčných titulov a sme veľmi potešení veľkému záujmu tvorcov. Aj v tomto roku je kvalita našej kinematografie prekvapujúca a to aj po formálnej, ale aj obsahovej stránke. Na Cinematiku uvedieme hodnotovo najdôležitejšie filmové diela domácej kinematografie tohto roka”, konštatuje člen programového tímu Peter Konečný.

Veľký výber premiérových projekcií na tohtoročnom Cinematiku otvorí hneď v prvý festivalový deň mimoriadne očakávaná dráma režisérky Terezy Nvotovej Otec, ktorá dorazí priamo z festivalu v Benátkach. Snímka je inšpirovaná skutočnými udalosťami na Slovensku, ale aj v zahraničí a ponúka príbeh otca, ktorý urobí tragickú chybu. Za ňu potom nenesie následky iba v rámci vzťahu s manželkou, kamarátskych a pracovných vzťahov, v rámci súdneho konania, ale najmä a azda v prvom rade v rámci vzťahu so sebou samým. V hlavných úlohách sa predstavia Milan Ondrík a Dominika Morávková, ktorí tak prinesú možno prekvapivý príbeh lásky a manželského partnerstva skúšaného snáď tou najtvrdšou skúškou.

Podľa Petra Konečného je to zásadný film, ktorý si na okrúhlom dvadsiatom Cinematiku rolu otváracieho titulu plne zaslúži: „Otca považujem za jeden z najdôležitejších filmov našej kinematografie za ostatných dvadsať rokov. Ide o jeden z vôbec najpôsobivejších titulov celej histórie Cinematiku. Kvalitným slovenským filmom pravidelne venujeme veľkú časť programu a veríme, že Cinematik v tom bude pokračovať aj naďalej."

Ďalšie premiéry dôležitých domácich a koprodukčných filmových noviniek čakajú na návštevníkov festivalu v sekcii Čo dom dal, venovanej najnovšej slovenskej kinematografii. V slovenskej premiére uvedie Cinematik za účasti tvorcov aj slovensko–česko-taliansky titul Karavan, ktorý mal svoju svetovú premiéru na prestížnom Cannes. Karavan prinesie do domácej kinematografie tému, aká dosiaľ nebola takouto netradičnou formou zobrazená. Je príbehom ženy, ktorú púta k svojmu dieťaťu obrovská láska. Tá je však pre ňu aj veľkým bremenom. „Téma filmu Karavan je pre mňa hlboko osobná. Môj syn sa narodil s Downovým syndrómom a postupne sa u neho rozvinul aj autizmus. Karavan však nie je osobný na úrovni konkrétneho príbehu – osobná je na ňom túžba uniknúť, potreba vzbúriť sa proti roli matky dieťaťa so znevýhodnením. Chcela som nakrútiť film, ktorý je napriek ťažkej téme nádejný, plný ľahkosti a humoru – hoci trpko-sladkého.“, hovorí o filme režisérka Zuzana Kirchnerová.

V exkluzívnej premiére uvedie Cinematik aj slovensko-český koprodukčný film režisérky Kataríny Gramatovej, ktorý mal svetovú premiéru na Tokyo International Film Festival Hore je nebo, v doline som ja. Divákov čaká podmanivá, intímna coming-of-age drama inšpirovaná skutočnými udalosťami z tzv. „hladových“ slovenských dolín. Snímka rozpráva príbeh pätnásťročného Enriqueho, ktorý vyrastá so starou mamou v zabudnutej slovenskej dedine. Jeho matka Martina pracuje ďaleko v meste a domov prichádza len zriedka. Letné dni plynú pomaly: jazda na babetách, drobné výstrelky s kamarátmi, občasné úlohy od mamy. No pod povrchom sa čosi mení. Enrique si začína uvedomovať, že matkine požiadavky nie sú také nevinné, ako sa zdali. V dedine kolujú reči. Jeho istota o matke sa rozpadá – zisťuje, že obraz, ktorý si o nej vytvoril, bol možno len ilúziou.

V programe Cinematiku nájdete aj svieži debut českého režiséra a scenáristu vietnamského pôvodu Dužana Duonga s názvom Letná škola 2001. Sedemnásťročný Kien so žiarivo červeným účesom sa po desiatich rokoch vo Vietname vracia späť k rodine na tržnicu v Chebe. Namiesto vrúcneho privítania ho však čaká odcudzený otec, ustarostená matka a mladší brat, ktorý mu nič nedaruje. Popri nažehlovaní pokémonov na tričká, drilovaní češtiny a randení pri jazere začína na povrch prenikať tajomstvo, ktorého odhalenie obráti život na tržnici hore nohami. S ľahkosťou a humorom rozprávaný film režiséra Dužana Duonga prináša autentický pohľad do komunity očami prvej vietnamskej generácie, ktorá vyrástla v Čechách.

Programový tím festivalu zaradil medzi domáce predpremiéry aj nezabudnuteľný bábkový film československo-slovinsko-francúzskej koprodukcie Príbehy z čarovnej záhrady, ktorý už uviedli aj významné festivaly Annecy či Berlinale. Malá Zuzanka prichádza so svojimi dvoma súrodencami na návštevu k nedávno ovdovenému a smutnému dedkovi. Večer pred spánkom sa Zuzanka rozhodne pre mladšieho Tomíka vyčarovať z babkinho slameného klobúka rozprávky z náhodne vybraných slov - presne tak, ako ich vedela rozprávať ich milovaná babička. Tento inteligentný rodinný film realizovala štvorica režisérov David Súkup, Patrik Pašš, Leon Vidmar a Jean-Claude Rozec.

V súťažnej sekcii Cinematik.doc venovanej najnovšej dokumentárnej tvorbe sa na festivale predstaví až sedem titulov. Exkluzívnu slovenskú premiéru bude mať na Cinematiku aj víťaz 59. Karlovarského festivalu Radeji zešílet v divočine slovenského režiséra Mira Rema. Film voľne rozvíja motív rovnomennej knihy Aleša Palána a Jana Šibíka o šumavských samotároch. Sprievodcami filmu sú dvojčatá František a Ondřej Klišíkovci – večné deti žijúce v magickom svete so svojimi domácimi zvieratami. Spoločne zdieľajú každý deň, každú rutinu, každú myšlienku. Navonok pôsobia ako zrkadlá jeden druhého, no vo vnútri sú to dve úplne odlišné duše. Roky neoddeliteľného spolunažívania im začínajú prerastať cez hlavu. Franta sníva o úniku, o lietaní, o svete za múrmi, ktoré ho zväzujú. Ondra zostáva zakorenený v tom, čo dôverne pozná. Je vôbec možné uniknúť, keď celý svet nosí vašu vlastnú tvár?

Bohatý výber premiér na tohtoročnom MFF Cinematik ďalej doplní film Neplatené voľno – autorsky kreatívnu novinku režisérky Pauly Ďurinovej, ktorú už uviedli aj festivaly FIDMarseille a Karlove Vary. Niektoré krízy neprichádzajú náhle – žijeme ich potichu, dlhodobo a bez prestávky. Neplatené voľno je film o potrebe zastaviť sa. Režisérka Paula Ďurinová v ňom premieňa osobnú skúsenosť s vyhorením na kolektívne zdieľanie a skúma, ako sa vyčerpanie nielen prežíva, ale formuje pod tlakom neustáleho výkonu. Intímne rozprávanie zasadené do Berlína spája hlasové správy, archívy a záznamy zo skupinových stretnutí do koláže, ktorá odhaľuje systém, kde ochorieť znamená zlyhať. „Po vlastnej skúsenosti s vyhorením som cítila silnú potrebu pochopiť, čo sa mi stalo. Postupne som sa začala zaoberať kritikou privatizácie duševného zdravia a pridala som sa k berlínskemu kolektívu, ktorý sa sústreďoval na politické rozmery úzkosti v neskorom kapitalizme. Chcela som vytvoriť priestor na zastavenie – miesto, kde je možné kolektívne spracovať individuálne zážitky a odhaliť ich systémové príčiny.“, hovorí režisérka Ďurinová.

Určite by si však návštevníci Cinematiku nemali nechať ujsť ani možnosť zhliadnuť ako prví na Slovensku najnovší film oceňovaného Pavla Barabáša Každý potrebuje svoj kmeň. Čo nás spája ako ľudí? Čo nás robí šťastnými a spokojnými? Čo nás napĺňa zmyslom a cieľom? Odpoveďou je jedno slovo: spoločenstvo. Je to naša prirodzená potreba, ktorá je v nás hlboko zakorenená. Je to naša sila, ktorá nás priťahuje k rodine, priateľom aj tým, ktorí sú nám podobní a zdieľajú rovnaké hodnoty, záujmy a ciele.

V programe festivalu nechýba ani filmová esej Letopis režiséra Martina Kollára. Snímka zachytáva každodenné príbehy a vytvára kolektívny portrét súčasnej reality – nielen ako dokumentáciu prítomnosti, ale aj ako archív pre budúcnosť. Prostredníctvom obrazov odhaľuje absurdné rutiny a zvláštne zvyky, ako aj našu tendenciu opierať sa o systémy, ktoré zároveň spochybňujeme.

Súťažná sekcia Cinematik.doc uvedie aj najnovší dokumentárny film Zuzany Piussi Hlas lesa otvárajúci tému, čo v skutočnosti potrebuje zdravý les. Rovnako aj štylizovaný dokumentárne-hraný projekt Dušana Trančínka Akcia Monaco predstavujúci najúspešnejšiu konšpiračnú operáciu československej Štátnej bezpečnosti (ŠtB) v rokoch 1948-1953, či citlivý debut Daniela Dluhého Alenka a zázrak z cudzej krajiny - skutočný príbeh mladej Rómky Alenky, ktorá sa nevzdala a dokázala vzdorovať osudu tisícov rómskych detí na Slovensku. V špeciálnej slovenskej premiére uvedie 20. Cinematik aj diskutovaný a veľmi očakávaný dokumentárny česko-slovenský film Veľký vlastenecký výlet režiséra Robina Kvapila. "Myslíte si, že vojna na Ukrajine je podvod? Že médiá klamú o počtoch mŕtvych a dôsledkoch „špeciálnej vojenskej operácie“ na Ukrajine?". Tak znela výzva režiséra Robina Kvapila, na ktorú sa ozvalo šesťdesiat ľudí spochybňujúcich ruskú inváziu. Traja z nich, ktorí sa sami označujú za „dezolátov“ a podporovateľov Vladimira Putina, sa nakoniec so štábom vybrali na Donbas.

---

Dvadsiaty ročník festivalu prinesie aj jubilejné vydanie retrospektívnej sekcie Rešpekt. Pod symbolickým titulom Rešpekt20 prinesie výber filmových noviniek tvorcov, ktorých festival v tejto sekcii počas uplynulých dvoch dekád už predstavil.

Jedným z pätice vybraných filmov bude aj Citová hodnota (Affeksjonsverdi, 2025) dánsko-nórskeho filmára Joachima Triera – dráma ovenčená Veľkou cenou z tohtoročného Cannes. Renate Reinsve a Stellan Skarsgård v nej stvárňujú dcéru a otca s pošramoteným vzťahom, ktorý ešte viac skomplikuje vízia spolupráce na otcovom novom filme. Jeden z najočakávanejších filmov roka uvedie Cinematik v slovenskej premiére.

Originálna francúzska krimidráma Keď prichádza jeseň (Quand vient l'automne, 2024) Françoisa Ozona, divákov zavedie do malej burgundskej dedinky, kde sa jesenná pohoda dvoch starých kamarátok skomplikuje prázdninovým pobytom vnuka jednej z nich. Rumunskú kinematografiu v sekcii zastúpi Radu Jude s drámou Kontinental '25 (2025), ktorú porota festivalu Berlinale ocenila Strieborným medveďom za najlepší scenár. Majster spoločenskej kritiky v ňom hlavnú hrdinku, mladú súdnu vykonávateľku, necháva čeliť pocitu viny za tragickú smrť bezdomovca.

Do programu sekcie sa dostal aj najnovší titul katalánskeho filmára Jaimeho Rosalesa Morlaix (2025). V centre jeho pozornosti je mladé dievča, ktoré osciluje medzi ľúbostným trojuholníkom a vyrovnávaním sa so smrťou matky. Jedného dňa objaví film, ktorý nevysvetliteľne pôsobí ako kópia jej vlastného života. Snímka je čiastočne nakrútená na 35mm čiernobiely film a čiastočne na 16mm farebný film. Morlaix skúma život ako transcendentný poetický zážitok.

Posledným titulom, ktorý sa dostal do sekcie Rešpekt20 je Veža z ľadu (La tour de glace, 2025) francúzskej režisérky Lucile Hadžihalilović. V dráme s prvkami fantasy stvárňuje Marion Cotillard tajomnú filmovú hviezdu, ktorá sa pri nakrúcaní filmu Snehová kráľovná nečakane zblíži s mladučkou utečenkyňou z odľahlého detského domova. Medzi herečkou a dievčaťom narastá vzájomná fascinácia. Film bol ocenený Strieborným medveďom na tohtoročnom Berlinale.

---

Rešpekt20 nie je zďaleka jedinou sekciou tohtoročného MFF Cinematik, ktorá láka na atraktívny výber nových európskych filmov. Špeciálnu pozornosť kinematografii Veľkej Británie bude festival venovať v sekcii Fokus: Veľká Británia pod lupou. Jej program pomáhal zostaviť oceňovaný britský režisér Peter Strickland (Katalin Varga, The Duke of Burgundy, In Fabric), ktorý Cinematik navštívil už v roku 2009.

Sekciu bude tvoriť desiatka titulov známych aj začínajúcich britských filmárov a filmárok, ktoré zaujmú originálnymi témami aj spracovaním. Naratívna dráma Georgie Oakley Blue Jean (2022) nás vráti do tatcherovského Anglicka, kde je mladá učiteľka nútená skrývať svoje súkromie pred homofóbnou spoločnosťou.

Experimentálny film bratov Stephena a Timothyho Quayovcov Sanatórium na večnosti (Sanatorium Under the Sign of the Hourglass, 2024) nás zase kombinovaním prvkov hraného a animovaného filmu pozýva do sveta na pomedzí snov a reality, ktorý v poviedkovej predlohe snímky stvoril poľský spisovateľ Bruno Schulz.  

Pestrosť súčasnej ostrovnej kinematografie doplnia aj čiernobiele sci-fi režiséra Bena Wheatleyho Bulk (2025), vychádzajúce z vedeckej teórie strún, či debutová coming-of-age dráma Molly Manning Walker Ako mať sex (How to Have Sex, 2023), sledujúca sexuálne dobrodružstvá a precitnutia partie mladých britských tínedžeriek na letnej dovolenke v Grécku.

Čierna komédia indicko-britského filmára Karana Kandhariho Sestra polnoc (Sister Midnight , 2024) nastavuje zrkadlo dohodnutým manželstvám režisér Mike Leigh zase v snímke Drsné pravdy (Hard Truths, 2024) poskytne intímny náhľad do krízy v rodine dvoch sestier, z ktorých jedna fatálne prepadne negativizmu.

Obraz súčasného britského filmu by nebol úplný bez dokumentárnej tvorby. Zastupuje ju film Bogancloch (2024) Bena Rivera – portrét novodobého pustovníka Jakea Williamsa, ktorý našiel pokoj a harmóniu tam, kde iní vidia chaos a bezcieľnosť. Povestným britským humorom zase nešetrí komédia Eben a Slonovina (Ebony & Ivory, 2024), v ktorej režisér Jim Hosking ponúka vlastnú verziu toho, ako vznikla ikonická hudobná spolupráca medzi Steviem Wonderom a Paulom McCartneym.

Kus napätia a strhujúcu gradáciu ponúka triler Vážka (Dragonfly, 2025) Paula Andrewa Williamsa, v ktorom si dve osamelé susedky napriek dvojgeneračnému rozdielu vytvoria zvláštne, ba až znepokojivé priateľstvo.

„Filmy ako Dragonfly reflektujú to, čomu čelí mnoho ľudí, no filmová kultúra je dynamická a pluralitná. V niektorých z filmov v mojom výbere je cítiť hnev a naliehavosť, zatiaľ čo iné ponúkajú únik od reality, vynaliezavosť alebo jednoducho bláznovstvá“, dopĺňa autor sekcie Peter Strickland. 

Desiatku titulov v prehliadke Veľká Británia pod lupou uzavrie film režisérky Daisy-May Hudson Lízatko (Lollipop, 2024) – dráma o nádeji, priateľstve a odhodlaní, v centre ktorej stojí mladá žena bojujúca o svoje deti po návrate z väzenia.

Akreditácie na 20. ročník Medzinárodného filmového festivalu Cinematik sú v predaji na oficiálnej stránke festivalu www.cinematik.sk.

Vstupné: predpredaj od 30€

Odporúčame

Revízor

25.9.2025 - 2.10.2025 / Divadlo Astorka Korzo ´90

TIP

HANA

22.11.2024 - 31.8.2025 / Apponyiho palác MMB

TIP

Jeden svet 2025

17.10.2025 - 26.10.2025 / Bratislava

TIP

Elio

Ut 26.8.2025 / Kino Záhoran

TIP