Príbeh paralelne sleduje osudy a trápenia dievčiny Marie a osla Baltazára, ktorí sú bezbranní voči krutosti a zlu sveta. Bresson odmietal tradičnú filmovú dramaturgiu, žánrové klišé, filmové triky aj profesionálnych hercov a herečky. Namiesto toho pracoval s modelmi – začínajúcimi herečkami či nehercami, využíval jeden typ objektívu, aby zachytil realitu akoby jedným párom očí a prostredníctvom viditeľného obrazu sveta dal vytušiť jeho neviditeľnú podstatu.
Robert Bresson na margo svojho filmu objasňuje, že osol má veľký význam v Starom aj Novom zákone, stretávame sa s ním v románskych kostoloch i katedrálach. V živote oslíka Baltazára nachádzame rovnaké etapy ako v tom ľudskom živote: bezstarostné detstvo, zrelý vek a prácu, až po to mystické obdobie, ktoré nastáva pred smrťou. Predovšetkým však tento hlavný zvierací hrdina trpí v rukách striedajúcich sa a poväčšine neľudsky sa k nemu správajúcich pánov.
+ prednáška: Kinematograf Roberta Bressona
Solitér francúzskeho filmu, tvorca transcendentálnych diel aj jeden z autorských idolov novej vlny. Robert Bresson je však predovšetkým filmový štylista, ktorý vo svojich minimalistických dielach dokáže úsporným tónom komunikovať komplexné témy. Jedno z jeho kréd znie: „Podriadiť obsah forme“, a tak zasvätil život hľadaniu a precizovaniu výrazových prostriedkov filmového umenia, ktoré nazýva kinematografom. Vydláždil tak cestu ďalším tvorcom, ktorí filmom zachytávajú materiálny svet, aby prenikli k jeho duchovnej podstate.
Au hasard Balthazar; 1966, Francúzsko / Švédsko, 122min, titulky, 15+
Réžia: Robert Bresson
Hrajú: Anne Wiazemsky, François Lafarge, Philuppe Asselin, Nathalie Joyaut, Jean-Joël Barbier