Výstava Svätopluka Mikytu predstavuje širokú škálu prekresieb, retuší, pretlačí, fotogramov, inštalácie a objektov. Kľúčom k vystaveným dielam je predovšetkým autorská kniha Zeitgeistlos.
Svätopluk Mikyta (*1973 v Čadci), absolvent VŠVU v Bratislave, študoval na Štátnej akadémii výtvarných umení v Stuttgarte, v rokoch 2001-2002 bol štipendiátom Daad na UDK Berlin (SRN). Je laureátom Ceny Oskára Čepana 2008 a Strabag Art Award 2011. Na FaVU VUT v Brne vedie Ateliér kresby a grafiky. Vybrané výstavy: Kunsthalle Bratislava (2016), Fait Gallery Brno (2016), Národní galerie Praha (2015), SNG Bratislava (2015), annex 14 Zürich (2014).
"Nová výstava v Galérii Krokus Svätopluka Mikytu má podobu premyslenej priestorovej inštalácie a autor na nej predstavuje širokú škálu prekresieb, retuší, pretlačí, fotogramov, inštalácie a objektov. Kľúčom k vystaveným dielam je predovšetkým autorská kniha Zeitgeistlos. Vychádza z knihy Homo viator, ktorá zhrnula líniu Mikytovej tvorby postavenej na prekresbách historických reprodukcií. Počas procesu tlače tejto knihy Mikyta zhromaždil makulatúrne hárky a nechal ich znovu prejsť tlačiarskym strojom. S obmedzenou mierou kontroly kombinoval jednotlivé hárky a matrice, aby tak vytvoril osobitú koláž.
V posledných rokoch sa záujem Svätopluka Mikytu posúva od subjektívnej analýzy ideologizovaných obrazov smerom k všeobecnejšej reflexii mechanizmov, které tieto obrazy vytvárajú. Jeho nové cykly vychádzajú z tlačiarských techník, reprodukčných postupov alebo fotografických procesov. Mikyta tak pretláča už potlačený papier, v cykle No Chance Abstraction rozlamuje polaroidové snímky, v Doske gumuje a prekresľuje existujúce obrazy. Fascinujú ho trojrozmerné pozostatky práce s farbami alebo zmutované podoby knižných foriem (Posledná kniha). Pretrvávajúca potreba kritickej interpretácie kultúrnej histórie Mikytu doviedla k poznaniu, že nástrojom ideológie nemusí byť iba nacionalistická alebo socialistická obrazová rétorika, ale ukrýva sa už v samotnom tlačiarskom stroji. Mnohovýznamová metafora tlače nám tak ukazuje cestu k širšiemu pochopeniu úlohy technických obrazov v histórii i v živote súčasnej spoločnosti."
Kurátor: Tomáš Pospiszyl
Vernisáž: 25.4.2017 19:00