Náročného procesu ošetrenia diela sa v roku 2019 ujali reštaurátorky GMB Barbara Davidson a Anna Gregová. Následne sa do projektu zapojili aj ďalší odborníci, čím vznikol komplexnejší obraz o tomto ikonickom diele z obdobia biedermeiera.
Popri historickom kontexte vzniku diela a rodine Scherzovcov v analýze Eleny Kurincovej (Múzeum mesta Bratislavy) majú návštevníci galérie možnosť oboznámiť sa s výsledkami niektorých súčasných možností porovnávacieho fyzikálneho výskumu pri atribúcii výtvarných diel.
Kurátorka: Jana Luková
Sprievodný program k výstave:
Celý marec a apríl: Oblečení v hodvábe – samoobslužný ateliér pre deti aj dospelých
16. 3., 18:00 kurátorský sprievod - Scherzovci. Reštaurovanie rodinného portrétu (vstup 5€ / 2,5€)
23. 3., 15:00 prednáška - Pigmenty sa neodlišujú len farbou (Z cyklu Umenie je veda)
23. 4., od 15:00 do 18:00 / GMB workshop pre rodiny: Oblečení v hodvábe (vstup zdarma, rezervácia tu)
V roku 2018 nadviazala Galéria mesta Bratislavy spoluprácu s Historickým múzeom a Maďarskou akadémiou výtvarných umení v Budapešti. Jej cieľom bola príprava medzinárodného výstavného projektu, ktorý by predstavil dielo a aktivity pôvodom talianskeho umelca pôsobiaceho v Uhorsku a krátko aj v historickom Prešporku – Jakuba Marastoniho (1804 Benátky ˗ 1860 Pešť).
Okrem predpokladaného hosťovania putovnej výstavy, ktorá sa pre pandémiu zatiaľ neuskutočnila, bolo našou úlohou aj re-reštaurovanie jedného z najvýznamnejších Marastoniho diel – veľkorozmerného skupinového portrétu rodiny obchodníka Filipa Scherza de Vaszója, ktorý je od roku 1959 súčasťou našich galerijných zbierok. Tohto časovo i odborne náročného zásahu sa v roku 2019 ujali reštaurátorky a dlhoročné pracovníčky GMB Barbara Davidson a Anna Gregová. Časom sa do projektu okrem realizačného tímu galérie zapojili aj ďalší odborníci, čím vznikol komplexnejší obraz o tomto ikonickom diele z obdobia biedermeiera.
Cieľom tejto komornej výstavy je prezentovať postup reštaurátorského zásahu a materiálovo-technickú analýzu skladby diela, ktorú realizovala Zuzana Machatová z Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Okrem skupinového portrétu rodiny Filipa Scherza do nej zahrnula aj ďalší solitér zo zbierky GMB – portrét pátra Karola Scherza. Jej prieskum sa zameral na porovnanie stratigrafie a materiálového zloženia farebných vrstiev diel metódami mikroskopie a FTIR spektroskopie. Optické prieskumy na báze infračerveného žiarenia od Patrika Farkaša z Univerzity Palackého v Olomouci zasa významne prispeli k objasneniu problematiky maliarskeho stvárnenia pátra Karola Scherza.
V neposlednom rade sme vďaka historickému výskumu zistili aj nové genealogické súvislosti a upresňujúce poznatky o členoch rodiny Scherzovcov a ich postavení v rámci prešporských finančných a spoločenských mestských elít. Elene Kurincovej z Múzea mesta Bratislavy, ktorá sa tejto téme dlhodobo venuje, sa podarilo potvrdiť či vyvrátiť niektoré doterajšie hypotézy ohľadne identifikácie viacerých zobrazených členov rodiny.