Hlavným zámerom výstavného projektu s názvom OBJEKTívne, ktorý premiérovo predstaví Kunsthalle Bratislava, je podporiť súčasnú podobu objektu (vrátane inštalácií) ako osobitého spôsobu myslenia v priestore a nefiguratívneho jazyka foriem, tvarov a ich významových kontextov. Výstava sa pritom sústreďuje na generácie umelcov, ktorí nastúpili na výtvarnú scénu po zmene režimu (po roku 1989) a dnes figurujú aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Ide o umelcov/-kyne, narodených najmä v 60. a 70. rokoch minulého storočia – konkrétne od roku 1966 (Černický, Ondak, Vaněk) až po rok 1980 (Lang, Sceranková).
Výstava preferuje postkonceptuálne prístupy a kriticky, ironicky, či humorne reflektuje súčasný svet. Prináša tak používanie neklasických sochárskych materiálov, nájdených a odhodených predmetov a estetiku „post socíkovskej“ recyklácie.
Koncepcia projektu OBJEKTívne je členená do viacerých tematických celkov a primárne sa zameriava na prezentáciu objektu ako média. Výstava sa venuje poetike absurdných stretnutí materiálov a bastardných prostredí. Inštalácia pripomína neusporiadaný systém zberného dvora, opusteného bazáru, či podivnej zbierky minulosti a každodenné nájdené predmety kladie do nových vzťahov a súvislostí. Zároveň, ide aj o istý druh rezistencie voči bombastickým a spektakulárnym inštaláciám. Ďalej sleduje otvorené výskumné pole s preferovaním estetiky lacných materiálov v bývalom Československu, panelákovú kultúru umakartu a hliníkových líšt a istú dávku „ost-algie“, prenesenú do dnešných dní. Osobitú kapitolu tiež predstavujú objekty a inštalácie, vykresľujúce domácu izbovú atmosféru, interiér, poskladaný nábytok, či estetiku domácich majstrov a kutilov v štýle „urob si sám“. Na začiatok a na koniec výstavy sú zase pozvaní špeciálni hostia – dvaja renomovaní umelci, o generáciu starší a skúsenejší – Jiří Kovanda a Peter Rónai. Neboli však vpustení do výstavnej „siene slávy“, ale zostávajú pred bránami tohto sveta, vo vstupnej hale, pod schodami Kunsthalle.
Toto laboratórne prostredie jednotlivých a roztrúsených objektov dokáže celkovo reflektovať aj súčasný globálny svet, „kríženie“ kultúr v politicko-sociálnom systéme, či vo verejnom (mediálnom) priestore. Výstava tak prostredníctvom série objektov prináša vlastný objektív nastavenia a snímania sveta. Teda nielen osobitú „zrážku materiálov“ vysokej a nízkej kultúry, ale aj „zrážku kultúr a galaxií“ v nedeľnej obývačke.
----------
Vladimír Beskid (*1962) je slovenský historik umenia, kurátor a kultúrny manažér. Absolvoval Filozofickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave (1985). Venuje sa výskumu a prezentácií moderného a súčasného umenia 20. a 21. storočia v širšom stredoeurópskom kontexte. V poslednom období sa venuje vývoju slovenského (post)konceptuálneho umenia (z výstav: Mäkké kódy, Múzeum súčasnosti Wroclaw, 2015; Reversed, Múzeum súčasného umenia Nový Sad, 2016; Sonda 1, GHMP Praha, 2018). Žije a pôsobí v Trnave, v Bratislave a v Košiciach.
Vladimír Beskid
kurátor výstavy
-------
Sprievodné podujatia:
11.2.2019, 17.00 - Medzi objektmi a slovami (interpretačná prechádzka výstavou)
20.2.2019, 18.00 - Objekt hravo i vážne (moderovaná diskusia)