Vtedajšia tvorba naznačuje niekoľko dominujúcich línií, ktoré rozvíja v rozpätí analýzy a syntézy. V línii syntézy vykryštalizuje základná téma do ikonického symbolu archetypu: kostolíky, jablká, kvety, štvorlísky.
Dominantnou je nielen minimalizujúca štylizácia motívu, ale príznačná poetizácia skutočnosti s príchuťou jemne ironického nadhľadu.
Pre novšie výsledky umelcovej tvorby je dôležitá analytická práca s farbou. Už vtedy vnímal dve základné možnosti, ktoré boli vo výsledku rozdielne. S dobovými tendenciami vnímania charakteru naturálnosti farby súvisia obrazy, kde pracoval s farbou ako hmotou, ktorú vytláčal z tuby priamo na plátno a tvoril kytice, či stromy. Hmotu často formoval nielen špachtľou, ale rukami a prstami. Odtlačky rúk znamenali nový „dotykový“ aspekt tvorby umeleckého diela.
Iný analytický spôsob práce s farbou rozvíja vylúčením konotácií s predmetom. Základom je modulácia prechodov z tmy do svetla. Prvé abstraktné monochrómy /spektrá/ vznikajú už v rokoch 1966-67.
Treba povedať, že modelácia farby svetlom je základným princípom aj pri tematických dielach /jablká/, čím tiež docieľuje spomínanú poetickosť. Modulácia a formulovanie farebných odtieňov svetlom, prevládajúce odtiene modrej, belasej, sivej, sú charakteristické pre Studeného tvorbu.
V Spektrách sa vylúčením symbolickej predmetnosti prejavuje zvnútornenie až preduchovnenie maliarskej koncepcie. Farebné spektrum nevníma ako súvislú konštantnú škálu prechodných odtieňov, ale v jeho koncepcii prevláda achromatický princíp, najmä odtiene tmavých, šedých, presvetlených bielou. Spektrum, ako farebné odtiene je skôr tlmené, sýtosť farby dosahuje množstvom svetla. Práve tým docieľuje prechod od tmavých achromatických partií k jemnej spektrálnej farebnosti.
Celok obrazov radený od najsvetlejších k tmavým explicitne prezentuje maliarsky proces.
Koncepcia obrazov „Spektrá“, ktorá sa odpútala od príbehov a ich symboliky je možno vyjadrením toho, čo podľa Michala Studeného „je neuchopiteľné vesmírne univerzum ako najvyššia hodnota, ktorú skôr cítim, ako vnímam“.
Spolupráca: Ján Studený. Kurátorka: Eva Trojanová.
Otvorené utorok- piatok od14.00 do 18.30