výstava
Echo (o mocenských štruktúrach)
A4 - priestor súčasnej kultúry uvádza výstavu fotografií: portrétov ľudí, ktorí v aktuálnej politickej situácii na Slovensku museli odísť z vedúcich pozícií kultúrnych inštitúcií (Slovenská národná galéria, Slovenské národné múzeum, Slovenské národné divadlo, Slovenská národná knižnica, Slovenské banské múzeum, BIBIANA, medzinárodný dom umenia pre deti).
Dátum vernisáže:
20.11.2024 18:30, St
21.11.2024, Št - 26.01.2025, Ne

Portréty zachytené objektívmi mladej generácie vizuálnych umelkýň Zoje Elly Hummelovej a Sofie Esther Bencsíkovej. S inštaláciou “Grassroots, Handles, Flag” sa pripojí multimediálny umelec z Hongkongu KitKit Para.

Text k výstave Echo (o mocenských štruktúrach) vznikol ako dialóg kurátorského tímu.

C: M, v tejto dobe, keď sa *echo* stáva symbolom našich spoločenských problémov, musíme si uvedomiť, že nie je len ozvenou, ale aj varovným signálom. Echo, vychádzajúce z gréckeho mýtu o nymfe, ktorá bola odsúdená opakovať slová iných, nám pripomína našu vlastnú pasivitu. Sme len odrazom tých, ktorí majú moc. 

M: Presne tak, C. Vzťah medzi Šimkovičovou a Machalom je ako hra s ozvenou – navzájom sa posilňujú a manipulujú. Portréty ľudí v riadiacich pozíciách nie sú len obrazmi; sú to mementá inštitúcií. Portrétna fotografia sa stáva subverzívnym aktom, ktorý odhaľuje skryté dynamiky v hierarchiách rôznych aparátov. 

C: A práve tu sa dostávame k zaujímavému paradoxu: inštitúcie sú ako územia, ktoré monitorujeme a mapujeme. Inštitúcie sú metaforou ich vládcov. Každý portrét je zástupným symbolom, fyzickou reprezentáciou mocenských pozícií. Avšak táto reprezentácia je klamlivá; v metarovine ide skoro až o obraz v obraze, je to simulacrum, ktoré nás zavádza do falošného pocitu stability. 

M: Takže máme dve vonkajšie znaky inštitúcie – človeka a budovu – ktoré sa vzájomne ovplyvňujú. Keď hovoríme o paralyzovaní inštitúcie, ide o zabranie územia alebo zvrhnutie vedenia. Ale aké škody to spôsobuje? Inštitúcie sú rezistentné, no ich odolnosť má svoje limity. Obsah a posolstvo zostávajú po riaditeľoch len ako prázdne slová. 

C: Presne tak! Genius Loci týchto inštitúcií je nositeľom pátosu, ale aj manipulácie. Hlas umelca môže prechádzať umelým procesom mnohých (nad)interpretácií a prekladov.

Tvorcovský tím

Sofia Esther Bencsiková je umelkyňa, ktorá sa pohybuje na poli vizuálneho umenia, fotografie a filmu. Je absolventkou strednej školy v odbore fotografia a v súčasnosti študuje bakalársky program v oblasti kameramanskej tvorby na Vysokej škole múzických umení (VŠMU) v Bratislave. Jej tvorba sa pohybuje na rozhraní rôznych médií – od hudby, inštalácií a fotografie, až po dokumentárnu tvorbu a film. Sofiu Esther charakterizuje silný estetický vizuál a hľadanie spôsobov, ako vyjadriť komplexné témy prostredníctvom obrazu. Diela Sofii Esther boli súčasťou viacerých výstav a festivalov na Slovensku aj Česku. 

Zoja Ella Hummelová je fotografka, ktorá v súčasnosti študuje fotografický dizajn na strednej škole. Jej tvorba sa pohybuje v rámci rôznych oblastí fotografie, zameriava sa na umelecké portréty, dokumentárnu fotografiu a módu. V každom projekte sa snaží zachytiť nielen vizuálnu podobu, ale aj hlbší kontext a atmosféru. Za významné momenty považuje fotografovanie backstage počas Parížskych fashion weekov, kde mala príležitosť dokumentovať dynamiku a jedinečnú atmosféru módneho priemyslu. Jej portrétna práca, ktorá sa zameriava na zachytenie osobností z jej rodiny, získala čestné uznanie na prestížnej súťaži Slovak Press Photo.

Cieľom jej tvorby je vyjadriť príbehy, pocity a detaily, ktoré často unikajú pozornosti, pričom sa sústreďuje na autenticitu a citlivý prístup k zachytávaniu ľudí a momentov.

KitKit Para je interdisciplinárny umelec narodený v Hongkongu, bakalársky titul získal na University of Guelph v Kanade. Momentálne žije striedavo v Prahe a Taline a pokračuje v magisterskom štúdiu na Estónskej akadémii umení v estónskom Taline. Vystavoval v EKA Galerii (Talin, Estónsko), Canton-Sardine (Vancouver, Kanada), EKKM (Talin, Estónsko), Centrum Rzezby Polskiej, (Orońsko, Poľsko), The Biennale de l’Image Possible (Liège, Belgicko).

Kurátorský tím: Celestína Minichová, Martin Toldy, Nina de Gelder, Patricia Batki
Vizuál: Richard Hronský

Vstup voľný

Odporúčame

Parthenope

Št 28.11.2024 / Kino Lumière

TIP

Po-malosť

8.11.2024 - 30.11.2024 / Open gallery

TIP

Techno Gang meets #NPLM! (PL)

So 23.11.2024 / WAX2

TIP

Horror Show - derniéra

So 28.12.2024 / Red Cat Cabaret Club

TIP