Záujem o farbu a skúsenosť s tradičnými grafickýmitechnikami – najmä s linorytom a sieťotlačou – sa naďalej silne premieta do jej výtvarných postupov. Vrstvenie transparentných farebných plôch, využívanie rastrov a štruktúr – to všetko vyviera zautorkinej fascinácie nedokonalosťami analógového výstupu a pôvabom chýb.
Na výstave dominujú ilustrácie z dvoch detských kníh spisovateľa Mareka Vadasa.
V prvej z nich: Útek sa autorka orientuje na danosti digitálneho média a naplno využíva nástroje, ktoré ponúka. Napriek tomu si obrazy zachovávajú imunitu voči neprirodzene dokonalej počítačovej podobe a udržujú si precízne imitovanú jedinečnosť analógu.
Exotická farebnosť sprístupňuje náročný príbeh o strate a hľadaní domova. Priestorový objekt umožňuje návštevníkovi nahliadnuť do viacerých výjavov súčasne a objavovať odlišné súvislosti, než ktoré ponúka listovanie v knihe.
V picturebooku Krutá Marta je softvér v úlohe pomocníka, ktorý drží proces ilustrovania pod kontrolou. Postup tvorby je takmer identický s prípravou primitívnej sieťotlače: každá z farebných vrstiev bola prekreslená ručne tušom na papier, čo do výsledku vnieslo vítaný element náhody.
Koláže zo starých herbárov kontrastujú s divokosťou farieb a expresívnymi výrazmi hrdinov rozprávky ohľadaní pochopenia a harmónie medzi živými stvoreniami.
V duchu hľadania ideálnej rovnováhy medzi „špinavou“ prácou a digitálnou tvorbou sa nesú aj ilustrácie Hávedníka od Jiřího Dvořáka, v ktorých sa autorka po dlhej prestávke vrátila k linorytu. Samotná kniha je vytlačená žiarivými Pantone farbami, ktoré starú techniku posúvajú do súčasnosti a zabezpečujú nereprodukovateľný zážitok z čítania, podobne ako ďalšie tituly Trinásť a Dita od Jany Bodnárovej.
Daniela Olejníková
Narodila sa 17. augusta 1986 v Bratislave.
Absolvovala štúdium grafiky na VŠVU v Bratislave.
Ilustrovala takmer dve desiatkykníh pre deti a mládež pre domáce i zahraničné vydavateľstvá (Artforum, BRAK,Slovart, Nota Bene, Baobab, Akropolis, Argo, Little Gestalten,Boycott a iné).
Pracovala tiež na experimentálnych vydaniach kníh V melónovom cukre Richarda Brautigana (2011) a Neviditeľné mestá Itala Calvina (2016).
Jej ilustrácie sa objavili v Denníku N a časopisoch Slniečko a Raketa.
Je držiteľkou Plakety BIB 2013 a Zlatého Jablka BIB 2017 a získala niekoľko ocenení v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska a Nejkrásnější české knihy roku.
Dlhodobo spolupracuje so združením Čierne diery. Okrem grafických listov s motívmi zabudnutej či ohrozenej industriálnej architektúry preňvytvorila ilustrácie do publikácii Stratená Bratislava (2019) a Čierne Diery I a II (2018, 2021).