S odstupom troch rokov sa Galéria X opätovne vracia k téme „textilného“ šperku v snahe definovať hranice vytýčenej oblasti a ukázať čo najpestrejšiu škálu jeho podôb a smerovaní. Výsledky uvidíte na výstave Alt
S odstupom troch rokov sa Galéria X opätovne vracia k téme „textilného“ šperku v snahe definovať hranice vytýčenej oblasti a ukázať čo najpestrejšiu škálu jeho podôb a smerovaní.
Výstava predstaví práce 18 autorov, ôsmich slovenských a desiatich zahraničných. Miera textilného zásahu je veľmi diferencovaná, tak ako rozdielny je prístup k tvorbe šperku jednotlivých tvorcov. Napriek týmto rozdielnostiam je možné vysledovať niektoré jednotiace línie. Jednou z nich je použitie tradičných textilných techník.
Tradičné textilné techniky, ako sú háčkovanie, pletenie, paličkovanie, plstenie a výšivka používajú pri tvorbe šperkov Blanka Cepková, Silvia Fedorová, Christine Keyeux, Flavia E. Michelutti, Ľubica Poncik, Blanka Šperková, Birgit Schlarmann a Dorit Schubert.
Každá zo spomenutých autoriek má svoj charakteristický, nezameniteľný rukopis a vie ním vyjadriť výsostne aktuálne posolstvo. Niektoré z autoriek siahajú aj po netextilných materiáloch, používajú drôt, papier alebo plasty. Iveta Miháliková sa na predchádzajúcej výstave zúčastnila kolekciou šperkov zhotovených šitou čipkou, vo svojej novšej tvorbe využíva moderné technológie, strihá textilný materiál laserom.
Inou jednotiacou líniou vystavených exponátov je použitie papiera v šperku, hoci aj tu sa vyskytujú rôzne techniky spracovania papiera. Christine Keyeux okrem háčkovanej kolekcie pripravila ďalšiu, z drobných vyrezávaných kartónových prvkov, umne pospájaných bavlnenou niťou. Elizabeth Krampe rafinovane skladá papier do minimalistickych náhrdelníkov, Doris Schmitt formuje papierovú hmotu, aby vytvorila hravé, ironické figúrky.
Silke Trekel, Deborah Rudolph, Tatiana Warenichová a Rita de Oliveira Ruivo patria k mladej šperkárskej generácii, pre ktorú je príznačný konceptuálny prístup k tvorbe, hľadanie alternatívnych riešení, kombinovanie drahých a banálnych materiálov.
Textilný materiál zapájajú do tvorby šperkov len okrajovo, buď ako pomocný materiál na spájanie jednotlivých článkov, na zmäkčenie povrchu, alebo na vytvorenie určitého napätia prostredníctvom optického alebo haptického kontrastu.
Recyklovanie textilných materiálov využíva vo svojej tvorbe dvojica spoluautoriek z Argentíny, Valeria Hasse a Marcela Muniz. Práce tejto dvojice nezaprú južanský temperament a farebnosť. Pod značkou Lubi _Hany pracuje slovenská dvojica, textilná dizajnérka Ľubica Poncik a šperkárka Hany Kašičková. Nápadito kombinujú striebro a textilný materiál. Etablovamý sklársky výtvarník Juraj Opršal sa zúčastňuje na projekte kolekciou kabeliek. Jeho kabelky z ušľachtilých materiálov sú skôr objekty na pomedzí šperku ako odevný doplnok. Ich tvorba znamená pre autora príležitosť „organizovať“ osobnosť nositeľa v priestore. Kabelky-objekty komunikujú prostredníctvom materiálu a formy.