24. apríla Premiéry - Sound & Word #1
Rastislav Dubovský Psalm 43 pre barytón a klavír
Peter Javorka Silent Dances pre akordeón
Ivan Valenta Apoštol Ján pre soprán, barytón a klavír
Ľuboš Bernáth Capriccio pre flautu, klarinet a klavír
Peter Machajdík Vidíš tie hmly? pre hlas a akordeón
Adrián Demoč Ma fin est mon commecement • pre akordeón
Jevgenij Iršai Tvoje slová cyklus piesní pre hlas a klavír na básne Jany Kmiťovej
---
30. apríla Premiéry - Sound & Word #2
Tereza Jaďuďová Sevdalinki pre violončelo a gitaru
Lukáš Borzík In Deo pre violončelo a gitaru
Jevgenij Iršai Three Postcards pre violončelo a gitaru
Ľuboš Bernáth Sonatina affetuosa pre violončelo a gitaru
---
15. mája Premiéry - Sound & Word #3
Martina Kachlová V opuštěném pokoji pre sólový mezzosoprán
Matej Sloboda 60 noch kleinere Stückchen pre klavír
Iris Szeghy Prosté a ťažké Tri piesne pre soprán a klavír na básne Milana Rúfusa
Mirko Krajči Ritorno pre klarinet, husle, violu a violončelo
Daniel Remeň Ale hlavu mi pokryl sneh pre barytón, klarinet, husle, violončelo a klavír
Jana Kmiťová Štyri piesne pre hlas a klavír
---
Otvárací koncert podujatia Premiéry - Sound & Word #1 z jarného cyklu nsh.komorne predstaví v podaní Soundscape ensemble vokálne kompozície s duchovnou tematikou z pera Ivana Valentu a Rastislava Dubovského, ale aj abstraktnejšie zahľadené Vidíš tie hmly? Petra Machajdíka či zaujímavý prípad, keď skladateľ zhudobňuje poetické texty z pera kolegyne-skladateľky, ako je to v cykle Tvoje slová Jevgenija Iršaia na verše Jany Kmiťovej. Vokálnosť je viac alebo menej prítomná aj v inštrumentálnych skladbách v programe večera.
Najviditeľnejšie možno v Ma fin est mon commencement Adriána Demoča v novej verzii pre sólový akordeón, dvojitej pocte Guillaumovi de Machaut a Arvovi Pärtovi. V skrytejších podobách ju môžeme nachádzať v Capricciu pre flautu, klarinet a klavír Ľuboša Bernátha či Silent Dances pre akordeón od Petra Javorku.
---
V poradí druhý koncert podujatia Premiéry - Sound & Word #2 z jarného cyklu nsh.komorne nám predstaví projekt československého dua, violončelistu Petra Nouzovského a gitaristu Adama Svitača.
V globálnom kontexte je výber pôvodných skladieb pre violončelo a gitaru pomerne obmedzený. Iniciatíva osloviť slovenských skladateľov vyšla z potreby rozšíriť repertoár pre túto kombináciu nástrojov, prispieť slovenskými skladbami do svetovej hudobnej literatúry a zviditeľniť tvorbu domácich skladateľov. Tento projekt otvára nové perspektívy pre vnímanie slovenskej hudby a predstavuje rôzne umelecké prístupy. Všetky skladby na koncerte budú mať svoju premiéru.
---
Záverečný koncert podujatia Premiéry - Sound & Word #3 z jarného cyklu nsh.komorne bude večerom premiér a retrospektívnych pohľadov súčasne. Skladateľky Martina Kachlová a Jana Kmiťová sa vo svojich piesňach vracajú do rokov mladosti, ľudského aj skladateľského dozrievania – kým prvá z nich komponuje na vlastné texty, druhá na preklady veršov Borisa Pasternaka a Josého Birésa.
Do študentských čias sa vracia aj ďalšia skladateľka, Iris Szeghy, v revízii piesňového cyklu Prosté a ťažké napísaného v roku 1978 na priamočiaro adresné a takisto retrospektívne ladené slová Milana Rúfusa. Návratom je aj revidovaná verzia Piatich japonských piesní Daniela Remeňa, vytvorená takmer tridsať rokov po ich vzniku, autorova pocta Igorovi Stravinskému.
Ďalšiemu velikánovi hudby minulého storočia, Arnoldovi Schönbergovi, zasa vzdáva hold vo svojich klavírnych miniatúrach skladateľ Matej Sloboda. Druhá inštrumentálna kompozícia večera, Ritorno pre klarinet, husle, violu a violončelo Mirka Krajčiho, síce vznikla iba v minulom roku, ideu „návratu“ má však už v samotnom názve…