vážna hudba
Čekovská / Rachmaninov / Beethoven

Pod taktovkou Jamesa Judda si budete môcť vypočuť v spolupráci s klaviristom Stephenom Houghom skladby od Ľubice Čekovskej, Sergeja Rachmaninova a Ludwiga van Beethovena.

Táto akcia sa konala v minulosti

Vo štvrtok a piatok 19. a 20. apríla, sú na programe ďalšie diela od hudobného klasicizmu až po skladbu súčasnej slovenskej autorky  Ľubice Čekovskej  Palingenia. Skladbu pre symfonický orchester skomponovala  skladateľka na objednávku  Essenskej filharmónie, kde skladba zaznela v premiére v roku 2015.  „Palingenia (podenka) je  hudobný príbeh  nenápadného hmyzu, žijúceho 24 hodín  na brehu Dunaja. Ráno sa prebúdza, svoj život prežíva ako súvislý nádherný tanec v kŕdli s ostatnými podenkami, a ku koncu dňa biele telíčka upadajú v tvare veľkého bieleho kvetu  na hladinu Dunaja a miznú v kolobehu striedania života a smrti,“ povedala o diele Ľubica Čekovská. V bratislavskej Redute zaznie 24 minútové dielo  v slovenskej premiére. Programy koncertov doplní  Symfónia č. 8 F dur, op. 93 Ludwiga van Beethovena.  V druhej polovici koncertov sa po prvýkrát  v Bratislave predstaví klavírny virtuóz, skúsený anglický svetobežník Stephen Hough, v ktorého interpretácii zaznie Koncert pre klavír a orchester č. 1 fis mol, op. 1 Sergeja Rachmaninova.

Stephen Hough sa predstaví aj v Malej sále Slovenskej filharmónie,  v utorok 17. apríla. Klavírny recitál zostavil z diel Claudea Debussyho, Roberta Schumanna a Ludwiga van Beethovena. 

Koncerty sa začnú o 19.00 h.

Interpreti: 
James Judd dirigent
Stephen Hough klavír

Program: 
Ľubica Čekovská - Palingenia
Sergej Rachmaninov - Koncert pre klavír a orchester č. 1 fis mol, op. 1
Ludwig van Beethoven - Symfónia č. 8 F dur, op. 93

-------------------------

Vstup: 13€ / 10€ (navstevnik.sk)

xxx

STEPHEN HOUGH

je jedným z najvýraznejších umelcov svojej generácie. Kariéru klaviristu spája so skladateľskou a spisovateľskou činnosťou. Magazín The Economist ho vymenoval za jedného z dvadsiatich žijúcich polyhistorov. Ako prvý interpret klasickej hudby získal v roku 2001 ocenenie MacArthur Fellowship. V roku 2014 získal vyznamenanie Commander of the Order of the British Empire.

V roku 1983 sa stal víťazom súťaže Naumburg Competition v New Yorku a odvtedy koncertoval s mnohými poprednými svetovými orchestrami a hral na recitáloch v najprestížnejších koncertných sálach. Je pravidelným hosťom na festivaloch ako Salzburger Festspiele, Medzinárodný klavírny festival La Roque d'Anthéron, Mostly Mozart, Edinburgh International Festival a BBC Proms, kde doposiaľ vystúpil na viac ako dvadsiatich koncertoch, a kde v lete 2009 interpretoval všetky Čajkovského diela pre klavír a orchester. Tento koncertný cyklus neskôr zopakoval aj s Chicago Symphony Orchestra.

V roku 2008 získal ocenenie Northwestern University – Jean Gimbel Lane Prize in Piano, v roku 2010 vyhral cenu Royal Philharmonic Society Instrumentalist Award. Ako sólista v nedávnej dobe koncertoval v Chicagu, Hongkongu, Londýne, newyorskej Carnegie Hall a Lincoln Center, v Paríži, Bostone, San Franciscu, Kennedy Center vo Washingtone a v Sydney. Hral s Českou, Londýnskou a Newyorskou filharmóniou, so symfonickými orchestrami v Chicagu, Bostone, Pittsburghu, San Franciscu, St. Louis, Detroite, Dallase, Atlante, Toronte, s National Symphony Orchestra, orchestrami vo Philadelphii a Minnesote, s Budapest Festival Orchestra a Ruským národným orchestrom. Jeho vystúpenie s Berlínskymi filharmonikmi pod vedením Sira Simona Rattla bolo celosvetovo vysielané televíziou. Účinkoval na festivaloch v Aldeburghu, Aspene, Tanglewoode, Verbier, na Blossom Music Festival, Edinburgh International Festival, Hollywood Bowl, Mostly Mozart, Salzburger Festspiele, Grant Park Music Festival v Chicagu, BBC Proms.

Mnohé z jeho vyše päťdesiatich albumov získali medzinárodné ocenenia vrátane Deutsche Schallplattenpreis, Diapason d’Or, Monde de la Musique, niekoľko nominácií Grammy, osem Gramophone Magazine Awards vrátane ocenenia Nahrávka roka (1996 a 2003) a ocenenie Gold Disc (2008) časopisu Gramophone, ktorý označil Houghovu nahrávku všetkých Saint-Saënsových klavírnych koncertov za najlepšiu nahrávku posledných tridsiatich rokov. Jeho nahrávka všetkých Chopinových valčíkov (2012) získala najprestížnejšiu francúzsku cenu za nahrávku Diapason d’Or de l’année. Jeho live nahrávka Rachmaninových klavírnych koncertov (2005) bola najrýchlejšie sa predávajúcou nahrávkou v histórii Hyperionu, zatiaľ čo nahrávka Hummelových klavírnych koncertov (1987) je najpredávanejším albumom spoločnosti Chandos. Medzi jeho najnovšie albumy (Hyperion) patrí nahrávka Griegových Lyrických kusov, nahrávka Houghovej vlastnej omše Missa Mirabilis s Colorado Symphony a Andrewom Littonom, nahrávka sonát pre violončelo a klavír so Stevenom Isserlisom, ktorá obsahuje aj Houghovu sonátu Les Adieux, ďalej album s klavírnymi skladbami Skriabina a Janáčka a nahrávka klavírnych koncertov Dvořáka a Schumanna so City of Birmingham Symphony Orchestra pod vedením Andrisa Nelsonsa.

Hough komponuje diela pre orchester, zbor, komorné súbory a sólový klavír. Skladby Mass of Innocence and Experience (Omša nevinnosti a skúsenosti) a Missa Mirabilis skomponoval na objednávku Westminsterského opátstva a Westminsterskej katedrály v Londýne, kde boli aj uvedené. V roku 2012 si Indianapolis Symphony Orchestra objednal a následne uviedol Houghovu orchestrálnu transkripciu Missa Mirabilis, ktorá následne zaznela aj v interpretácii BBC Symphony Orchestra v rámci Houghovho pôsobenia ako rezidenčného umelca orchestra. Ďalšie objednávky dostal aj od Berlínskej filharmónie, Gilmore Foundation, Genesis Foundation, Londýnskej národnej galérie, Wigmore Hall, Múzea Louvre, Musica Viva Australia a ďalších.

Svojimi článkami prispieva Hough pravidelne do The Guardian, The Times, The Tablet, Gramophone a BBC Music Magazine. Vyše sedem rokov píše pre The Telegraph blog, ktorý sa stal jedným z najpopulárnejších a najvplyvnejších fór zameraných na diskusiu o kultúre a obsahuje vyše 600 autorových príspevkov. Je autorom knihy The Bible as a Prayer (Biblia ako modlitba, 2007) a románu The Final Retreat (Posledný ústup, 2018).

Žije v Londýne, kde je hosťujúcim profesorom na Royal Academy of Music. Hru na klavíri vyučuje aj na svojej alma mater – Royal Northern College v Manchesteri, pôsobí aj na Juilliard School.