Ako môžu hudobníci a zvukoví umelci a umelkyne reagovať na epochu klimatickej krízy a otepľovania planéty? Komponovaný program prináša hudbu, ktorá si všíma stav Zeme, antropocénu a klimatické zmeny. Len dnes môžu vznikať piesne o oteplení atmosféry o štyri stupne, ktoré nás delia od vymretia šestiny všetkých druhov.
Podstatná časť programu je venovaná hudbe a sound artu vychádzajúceho z fascinujúcich, vysoko kvalitných nahrávok skutočného sveta (field recordings). Chris Watson a Sir David Attenborough predstavili otriasajúce sound svetových morí v špeciálnej zvukovej koláži na začiatku festivalu v Glastonbury. Jana Winderen zvukovo mapuje živú a významnú hraničnú zónu medzi zamrznutým arktickým masívom a voľným oceánom: veď fytoplanktón prítomný v mori produkuje polovicu zemského kyslíka.
Hudobníci tu pôsobia ako tí, ktorí nielen upozorňujú na nutnosť zmien, ale aj aktívne premýšľajú, ako o narušenom svete rozprávať. Ako hovorí newyorská multimediálna umelkyňa Laurie Anderson: „Príbeh vymierania je fascinujúci, ale na konci ho nebude komu rozprávať.“ Napriek tomu má program energizujúci potenciál: je tu toľko ľudí, ktorí nie sú voči planéte pasívne, čo tak nechať sa nimi inšpirovať?
Pavel Klusák (1969)
Hudobný publicista z umeleckej rodiny vyštudoval bohemistiku na FF UK a scenáristiku na DAMU. Sústavne reflektuje súčasnú hudbu, predovšetkým jej nezávislé prúdy v podmienkach dominancie streamovacích platforiem (Čo je nové v hudbe, 2018). V minulosti pracoval v časopisoch Týden, Respekt av prílohe Orientace denníka Lidové noviny, teraz jeho texty uverejňujú najmä aktualne.cz a Deník N. Uplatnil sa aj ako hudobný dramaturg Medzinárodného festivalu dokumentárnych filmov Ji.hlava. Bádateľský záujem o previazanosť popkultúry s totalitným režimom zúročil napr. v seriáloch pre Český rozhlas (Vášeň a zrada, Podivný šoubiznis). Je autorom encyklopédií 101 největších alb pop-music (2006) a Uvnitř banánu (2020). Gottovskému kultu osobnosti zasvätil aj scenár filmovej mystifikácie Vynález krásy (1994) a podcast Gotťák (od 2021). Kvalitatívny protipól dobových hudobných snáh zmapoval vo filmovom dokumente Hudba Zdeněk Liška (2017).
Vstupné: 8€ / 5€ zľavnené