koncert
Next 2024: Jozef Krupa, Lenka Novosedlíková, Dalibor Kocian & Veronika Svobodová & Monopoly Star Child Searchers
Objednávka festivalu NEXT 2024 prinesie nevšedné stretnutie bicích, marimby a vibrafónu v ešte neobvyklejšom prostredí jednej z barokových miestností Mirbachovho paláca Galérie Mesta Bratislavy. Vstup je voľný!
Táto akcia sa konala v minulosti

Dalibor Kocián alias Stroon je pulzujúcim elementom na slovenskej hudobnej scéne už viac ako dekádu. Nielen vďaka vibrafónu, ktorý je jeho hlavným nástrojom, ale aj vďaka škále projektov a spoluprác, v ktorých necháva svoj rukopis. Jeho tvorbu charakterizuje zasnenosť, kontemplácia, snaha o beztiažovosť a konceptuálne myslenie. Upozornil na seba v roku 2010 debutom Ruine Noire, ktoré si vyslúžilo veľmi pozitívne ohlasy. Skoršie albumy pre neho znamenali objavovanie vlastného “elektronického” jazyka, ku ktorému postupne pripájal vibrafón. Ten neskôr spojil s metalovou gitarou. Následne svoju charakteristickú elektroniku začal prepájať s ansámblom a sopránom a so speváckym zborom, nazrel aj do čias staršej elektronickej hudby (Jarre, Oldfield) v symbióze s vibrafónom, aby na ostatnom albume Metal Bubble Memories priniesol aj exkurziu do filmovej hudby.

Lenka Novosedlíková študovala kompozíciu a bicie nástroje na Konzervatóriu v Bratislave. Neskôr pokračovala v štúdiu kompozície na VŠMU, na Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo v portugalskom Porte a v štúdiu bicích nástrojov na JAMU v Brne. Ako interpretka pôsobí tiež v Cluster ensemble, Musica falsa et ficta, Trio MCP, VENI ensemble, EnsembleSpectrum a i. Jej skladby zazneli na festivaloch na Slovensku aj v zahraničí. Venuje sa aj improvizovanej hudbe – k nedávnym projektom patria koncerty v Toronte s členmi kanadskej improvizačnej scény. Spolupracuje s experimentálnym divadlom Non.Garde, bola členkou orchestra Štátneho divadla Košice a je spoluzakladateľkou a organizátorkou celoslovenského festivalu Asynchrónie.

Všestranný hudobník a hráč na bicie Jozef Krupa svoj rukopis vnáša do rôznych štýlových kontextov, od free jazzu po punk. Najbližšia mu je však hra a tvorba vo voľnej improvizácii. Známy je aj z pôsobenia a spoluprác v projektoch Ankramu, Drť, Škvíry & Spoje, Stroon, Cluster Ensemble či Bratislavský improvizačný orchester.

Audiovizuálna umelkyňa, hudobníčka a scénografka Veronika Svobodová vo svojej tvorbe prepája umenie inštalácie a performancie s divadelnou scénografiou. Vo svojich vystúpeniach spája čas, priestor a situáciu. Kľúčový nie je len samotný zvuk, ale aj spôsob jeho vzniku a formovania. Diváci sú počas jej zvukových performancií vtiahnutí do mikropríbehu, kde hlavnú úlohu zohrávajú vlastné mechanické zariadenia na pomedzí hudobných nástrojov a umeleckých objektov. Pracuje s pieskom, drevenými úlomkami, bridlicovými doskami, ktoré pohybom rozozvučí a pomocou kontaktných mikrofónov a s prispením terénnych nahrávok vytvára subtílne zvukové zážitky.

Veronika Svobodová študovala na DAMU v Prahe, kde dnes vyučuje na katedre alternatívneho a bábkového divadla. Za zvukovú kompozíciu Ror-bu získala v roku 2020 získala cenu Palma Ars Acustica.

Pôvodom vyučený fotograf Spencer Clark sa začal venovať hudbe pred takmer dvadsiatimi rokmi. Bol súčasťou viacerých významných momentov v oblasti “okrajovej” hudby 21. storočia. Ako člen dua The Skaters spolu s Jamesom Ferrarom prispeli v polovici nultých rokov k oživeniu ambientného new age štýlu. Zatiaľ čo táto estetika v poslednom desaťročí trochu stratila na autenticite, Clark zostal verný svojim psychedelickým, modálnym a experimentálnym princípom, ďaleko mimo komerčných vôd.

Projekt Monopoly Star Child Searchers sa stal jednou z Clarkových hlavných hudobných platforiem. Spomínané prvky sú prítomné aj na albume Barbados Wild Horses, vytvorenom v spolupráci s Cameronom Stallonesom, známym tiež ako Sun Araw. Rovnako ako ich spoločná  tvorba, aj Clarkove extatické sólové koncerty prinášajú pulzujúcu perkusívnu energiu, v ktorej sa prelínajú prvky rituálnej hudby z Maroka, saharského blues, rytmických západoafrických perkusií, japonskej elektronickej fusion hudby a vplyvy amerického DIY ambientného a experimentálneho podhubia. Album vznikol počas Clarkovho pobytu na Kanárskych ostrovoch a verne zachytáva atmosféru tamojších prírodných podmienok, vplyv sopečnej krajiny a jedinečného podnebia. Niečo ako raný Oneohtrix Point Never na psychedelickej dovolenke uprostred Atlantiku.

Vstup voľný

Koncert je súčasťou festivalu NEXT / Advanced Music Festival 2024. Pozrite si kompletný program.

Odporúčame

Zle strážené dievča

7.6.2025 - 8.6.2025 / Slovenské národné divadlo - Balet

TIP

Vrah medzi nami

Ut 28.1.2025 / Kino Lumière

TIP

SĽUK: Pastorále

Ne 22.12.2024 / Koncertná sieň Klarisky

TIP

Tri prasiatka

23.1.2025 - 2.2.2025 / DPOH

TIP