Každý cinefil pozná uhrančivé obrazy z filmov Alfreda Hitchcocka. Režiséra, ktorého filmová dráha sa začala v časoch nemej kinematografie a skončila v ére širokouhlého plátna, farebného filmu a stereo zvuku, hovorí filmová teoretička Katarína Mišíková, ktorá bude divákov projektom Filmový kabinet špeciál v Kine Lumière sprevádzať.
Počas šiestich dekád tento zavalitý muž v tmavom obleku s cigarou nakrútil 53 filmov a vytvoril dva televízne seriály. Hoci nikdy nezískal sošku Oscara za réžiu, inšpiroval ďalšie generácie a jeho filmy sú aj dnes pre filmových profesionálov slovníkom filmovej reči a pre milovníkov filmu arzenálom kultových scén. Za reputáciou ´majstra napätia´, ktorého autorskou značkou sa stali aj povestné epizodické roly vo vlastných filmoch, sa však skrýva čosi, čo presahuje hranice žánrov i historických epoch: esencia filmu, schopnosť filmovými obrazmi vytvoriť zdieľanú divácku skúsenosť.
Hitchcock začal pre film pracovať v 20. rokoch minulého storočia v Anglicku, krátko pred 2. svetovou vojnou odišiel do Hollywoodu a počas svojej filmovej kariéry prenikol do všetkých filmových profesií.
Počas práce na koprodukčných projektoch v Nemecku sa zoznámil s dielami nemeckého expresionizmu a sovietskej montážnej školy, z ktorých dokázal pre vlastnú tvorbu vyťažiť schopnosť rozprávania obrazom a vyjadrovania vnútorných emócií vizuálnou atmosférou a technikami montáže, približuje Mišíková.
Filmový kabinet špeciál predstaví päticu režisérových snímok, sú medzi nimi aj jeho tri najslávnejšie tituly Okno do dvora (1954), Vertigo (1958) a Psycho (1960).
Všetky filmy v projekte sú zreštaurované a budú uvedené v zdigitalizovanej 4K podobe.
Filmový kabinet špeciál otvorí film Ani tieň podozrenia (1943), ktorý Hitchcock označil za svoj najobľúbenejší. Spája v ňom ironický pohľad na malomestskú idylu s precízne dávkovaným rozprávačským napätím, vo filme pracuje s motívom dvojníctva a technikou identifikácie, ktorými zneisťuje morálnu pozíciu postáv i diváka.
Film Okno do dvora vošiel do dejín ako metafora voyerizmu a zároveň je ukážkou budovania hitchcockovského napätia, keď režisér necháva divákov zdieľať protagonistovu perspektívu príbehu, čo v nich vyvoláva pochybnosti, neistotu i pocit viny.
Vo filme Vertigo Hitchcock prostredníctvom kamery vytvoril efekt, ktorý divákom navodzuje pocit strachu z výšok.
Premietne sa aj špionážna komédia Na sever severozápadnou linkou (1959), ktorá paroduje spravodajské hry veľmocí počas studenej vojny a Hitchcock v nej použil svoj povestný dramaturgický trik, a to zámienku na rozohratie zápletky.
Projekt uzavrie kultový film Psycho, ktorý preslávila scéna v sprche, jedna z najcitovanejších v dejinách kinematografie. Trvá iba 45 sekúnd, obsahuje však 70 rôznych postavení kamery a je ukážkou virtuózneho zvládnutia filmovej reči za použitia minimalistických prostriedkov, s ktorými Hitchcock bravúrne manipuloval diváckymi emóciami "ako keby hral na organe“, hovorí Katarína Mišíková. Podľa nej je tento film ukážkou majstrovského využitia klišé a rekvizít poklesnutých žánrov s maximálnym efektom.
Filmový kabinet špeciál sa koná v termíne od 13. februára do 12. marca, každý utorok o 18.00 hod.
Štandardné vstupné na jednotlivé projekcie je 7 eur, pre držiteľov preukazov filmových klubov, ZŤP a seniorov je vstupné 6 eur.
Držitelia kariet Lumierka majú vstup v cene 5 eur, kartu Lumierka je možné zakúpiť si v pokladni kina i online.