Budúcnosť slovenského filmu je obrazom inšpiratívneho akademického prostredia. Fakt, že Filmová a televízna fakulta VŠMU v poslednom čase vypustila zo svojich brán niekoľko výrazných debutujúcich autorov, je prísľubom silnej nastupujúcej generácie. Diváci môžu byť odteraz pri objavovaní mladých talentov a sledovať študentské filmy online.
Vďaka čerstvo uzatvorenej spolupráci Filmovej a televíznej fakulty VŠMU so streamovacou spoločnosťou DAFilms.sk môžu diváci vidieť kolekciu vybraných filmov pod názvom Krátke filmy VŠMU online. Výber filmov tvorí produkcia z posledných štyroch rokov, pričom väčšina z nich vznikla v Ateliéri dokumentárnej tvorby. Ponuka študentských snímok nezostane len pri jednej kolekcii, ale bude sa v budúcnosti dopĺňať o ďalšie tituly. Vzniká tak exkluzívny archív, ktorý umožní divákom sledovať tvorcov až k ich začiatkom.
Programový špeciál Krátke filmy z VŠMU má priestor na domovskej stránke DAFilms.sk od 14. júna do 4. júla a prináša výber 10tich titulov, ktoré môžu diváci vidieť vrámci predplatného či formou zakúpenia jednotlivého streamu.
Filmy zostávajú súčasťou katalógu a je možné ich dodatočne dohľadať v archíve. Súčasťou programu je aj online diskusia so študentmi, ktorá prebehne 24.6. o 19.00 na stránke dafilms.sk a Facebookovej stránke DAFilms.sk. Diváci tak majú možnosť položiť mladým autorom otázky, či dať spätnú väzbu. Diskusiu moderuje Marek Šulík, pedagóg Ateliéru dokumentárnej tvorby VŠMU.
Dnešné pedagogické vedenie Ateliéru dokumentárnej tvorby VŠMU, ktorý je vo výbere najsilnejšie zastúpený, tvoria, okrem iných, aj osobnosti tzv. Generácie 90 ako je Peter Kerekes, Marek Šulík či Robert Kirchhoff. Nedávno to tímu pribudla oceňovaná progresívna režisérka Viera Čákanyová. Silné osobnosti pedagógov tak vytvárajú zázemie pre nové generácie tvorcov, čo je vidieť už pri klauzúrnych filmoch.
„Na pôde Ateliéru dokumentárnej tvorby panuje už dlhoročne tvorivá sloboda, ktorá umožňuje našim študentom realizovať filmy o témach, ktoré oni sami považujú za dôležité, a ktoré reflektujú ich videnie sveta. Vznikajú zaujímavé diela, ktoré sa formálne aj obsahovo vymykajú z bežne rozšírenej audiovizuálnej tvorby a pri projekciách na našich skúškach mi je často ľúto, že filmy našich študentov nemôžu vidieť bežní diváci. To sa aj vďaka iniciatíve DAFilms.sk mení a ja som tomu veľmi rád,“ dodáva Marek Šulík, pedagóg Ateliéru dokumentárnej tvorby.
V kolekcii Krátke filmy VŠMU nájdete študentskú snímku Lucie Kašovej Betónová doba. Meno tejto režisérky už teraz vzbudzuje mediálnu pozornosť. Zaujala dielom dokumentárneho cyklu Expremiéri, v ktorom postavila pred kameru Roberta Fica.
Za pár dní bude Lucia Kašová debutovať na Art Film Fest Košice celovečerným dokumentom The Sailor. Sľubnou študentkou Ateliéru dokumentárnej tvorby je aj Katarína Jonisová. Predstaví sa hneď dvomi snímkami. Hudba pre ohňostroj otvára pálčivú tému dnešnej generácie, ktorou je klimatická kríza a dáva priestor slovenskej kultúrnej elite ako je Daniel Pastirčák či výtvarník Rudolf Sikora.
Jej druhý film Titanik sa taktiež nesie v znepokojivom a napriek tomu humornom duchu. Tentokrát ho zosobňuje uhrančivá osobnosť Romana Radkoviča z ústavu pre ľudí s mentálnou inakosťou a jeho delúzia blížiacej sa apokalypsy. Fiktívny meteorit, ktorý sa chystá zničiť našu planétu, nadobúda nástupom pandémie symbolicky reálne rozmery.
Medzi témy dnešnej generácie nepochybne patrí aj otázka identity a LGBTI komunity. Citlivý dvojportrét Petra Podolského Hľadanie spoločnej kompozície stavia oproti či skôr vedľa sveta dve odlišné generácie: katolícku mamu a homosexuálneho syna. Hravosť aj vizionárstvo cítiť z experimentu Pauly Reiselovej, ktorý realizovala sama na sebe vo filme O(slobode)nie. Pomocou sociálnej siete necháva režisérka za seba rozhodovať anonymných sledovateľov a vydáva sa na nekontrolovanú cestu za svoje osobné hranice. Film balansuje medzi radosťou z oslobodenia a zároveň podprahovo ukazuje na manipulačnú moc sociálnych sietí a ich vplyv na nás.
„Dlhodobo si uvedomujeme potrebu sprístupňovania našich filmov čo najširšej diváckej verejnosti prostredníctvom rôznych typov komunikačných kanálov,“ hovorí Alexandra Gabrižová, koordinátorka Festivalového oddelenia FTF VŠMU. „Sme preto radi, že spolupráca s DAFilms.sk bude prebiehať na kontinuálnej báze a diváci si tak zvyknú, že na platforme môžu nájsť vždy aktuálne, dostupné a festivalovo úspešné krátke filmy z produkcie VŠMU. Vo výbere sa ocitli tituly, ktoré spája potreba angažovať sa, klásť otázky, záujem o sociopolitické kontexty a s nimi spojené interné prežívania. A vtip, balansujúci vážnosť, nadhľad nad koncom sveta. V budúcnosti by sme určite chceli predstaviť aj filmy z viacerých realizačných ateliérov, vrátane ateliéru animovanej tvorby, naratívne ladenej tvorby z ateliéru vizuálnych efektov a samozrejme ďalších tvorcov nastupujúcej generácie hraných a dokumentárnych filmov.“
Ateliér filmovej a televíznej réžie je vo výbere filmov zastúpený snímkou Pre čisté svedomie režiséra Matúša Ryšana. Introspektívny film reaguje na známu korupčnú kauzu, ktorá nedávno prehrmela našimi médiami. Mladá štátna referentka Kristína Weisz sa rozhodne nahlásiť spreneveru na ministerstve s nádejou, že sa stane spúšťačom zlomu. V takmer alegorických obrazoch sa vizualizujú vnútorné úzkosti a osamelosť ako odvrátená strana hrdinstva, ktorá sa od tejto generácie očakáva.
„Spoluprácu s Vysokou školou múzických umení považujeme za kľúčovú,“ hovorí projektová manažérka a kurátorka DAFilms.sk Dorota Zacharová. „Našou ambíciou je prinášať divákovi relevantný obraz slovenskej audiovizuálnej kultúry a študentské filmy sú jej jedinečnou súčasťou. O to viac, že boli doteraz pre diváka okrem festivalových uvedení prakticky nedostupné. Spravidla sa do kinodistribúcie nedostanú a sú mimo záujem komerčných VOD platforiem. Je to preto oblasť, o ktorú máme na DAFilms.sk veľký záujem. Prvá kolekcia filmov je začiatkom dôsledného mapovania študentskej scény. Diváci tak budú môcť sledovať, aké osobnosti sa na škole formujú a čo v škole točili režiséri, ktorí budú v najbližších rokoch chodiť po červenom koberci.“