Vo štvrtok a piatok sa konajú záverečné koncerty cyklu DE pod taktovkou šéfdirigenta Daniela Raiskina. Pred štvrtkovým koncertom bude s ním aj predkoncertné stretnutie, kde sa naladíte do hudobného diania večera v Koncertnej sieni. Rozhovor o programe koncertu vedie dramaturg Juraj Bubnáš, ktorý pútavé rozprávanie šéfdirigenta tlmočí do slovenského jazyka.
Popri orchestri Slovenská filharmónia a Slovenskom filharmonickom zbore (zbormajster Jan Rozehnal) vystúpi na záverečnej dvojici aj jedinečné komorné zoskupenie Storioni trio, ktoré je na hudobnej scéne viac ako dve desaťročia. Tvoria ho dvaja bratia Wouter Vossen a Marc Vossen, ktorí spolu vystupujú od najútlejšieho detstva spolu s klaviristom Bartom van de Roerom.
Úvod koncertov bude patriť predohre Coriolan op. 62 Ludwiga van Beethovena, ktorú vystrieda skladateľov Koncert pre husle, violončelo, klavír a orchester C dur, op. 56 s výnimočnými sólistami, členmi Storioni tria.
Na záver programu zaznie kantáta Žalm zeme podkarpatskej op. 12, ESD 65 pre miešaný zbor, tenor sólo a veľký orchester Eugena Suchoňa z roku 1938, kedy sa uskutočnila aj premiéra v Slovenskom národnom divadle pod taktovkou Karla Nedbala.. Skladateľa inšpirovali básne Jaroslava Zatloukala zo zbierky „Vítr z Polonin.“
Sólový part vokálno-inštrumentálneho diela zaznie tentokrát v interpretácii slovenského tenoristu Petra Bergera.
Účinkujú:
Slovenská filharmónia
Slovenský filharmonický zbor
Daniel Raiskin dirigent
Jan Rozehnal zbormajster
Peter Berger tenor
Storioni Trio
Wouter Vossen husle
Marc Vossen violončelo
Bart Van De Roer klavír
Program:
Ludwiga van Beethoven:
Coriolan, predohra, op. 62
Koncert pre husle, violončelo, klavír a orchester C dur, op. 56
Eugen Suchoň - Žalm zeme podkarpatskej op. 12, ESD 65
6.6. o 18:15 sa vo foyeri SF uskutoční stretnutie so šéfdirigentom Danielom Raiskinom.
V dôsledku stupňujúcej sa hluchoty sa z Ludwiga van Beethovena stával mizantropický a nedôverčivý človek. Svojim verným garantom však prejavoval permanentnú vďaku. Princovi Lobkowitzovi dedikoval viacero skladieb, okrem iného aj Trojkoncert. Dielo pochádza z obdobia po prekonaní akútnej psychickej traumy, prináša výrazne pozitívnu energiu.
Trojkoncert je žánrovou novinkou na dobovom trhu, lahôdkou, sentimentálne nadväzujúcou na vtedy už staručký žáner concerta grossa alebo koncertantnej symfónie. Dielo je vedené ľahkou rukou, čoho dôkazom sú i pomerne úsmevné pochodové okamihy. Sólové party predvedú špecialisti v danej oblasti, holandskí bratia Vossenovci a priateľ i kamarát Bart van de Roer. Storioni Trio patrí medzi svetovo najznámejšie triové formácie.
Nahrávka Beethovenovho koncertu získala cenu Editorov magazínu Gramophone a rádio BBC 3 ju vyhlásilo za CD týždňa. „Zem, krása uplakaná, daj nám snívať o jari, s dažďom kvetov z mrákot pozbieraj nás, z biedy vysloboď nás.“ Dialógy tenoru so zborom sú reminiscenciou na dialogické situácie v Bachových pašiách, no sú i predzvesťou dramatických zámerov Eugena Suchoňa vrcholiacich v operách Krútňava a Svätopluk. Zatloukalov sociálne vyostrený a nekompromisný Podkarpatskoruský žalm na Suchoňa zapôsobil priam magnetizujúco, žánrovo osciluje na hranici kantáty a trojčasťovej vokálnej symfónie.