Slovenská filharmónia / Peter Feranec dirigent / Eva Varhaníková klavír
Program:
Zoltán Kodály - Tance z Galanty
Franz Liszt - Fantázia na maďarské ľudové melódie pre klavír a orchester, S. 123
Richard Strauss - Don Juan, symfonická báseň, op. 20
Richard Strauss - Valčíková sekvencia č. 1 z opery Gavalier s ružou, op. 5
Maďarský skladateľ Zoltán Kodály sa spolu s Bélom Bartókom významne zasadil o zozbieranie množstva ľudových piesní a ich novátorské využitie v modernej hudbe, čoho výsledkom sú aj Tance z Galanty, kde Kodály niekoľko rokov žil. Uhorské rapsódie pre klavír patrili už v dobe svojho vzniku k najpopulárnejším dielam Franza Liszta, preto niet divu, že sa viacero z nich dočkalo orchestrácie.
Základom Lisztovej Fantázie, S. 123 sú témy z Uhorskej rapsódie č. 14. Neskororomantická expresivita, intenzívny dramatizmus, postwagnerovské harmónie i mimoriadny zmysel pre inštrumentáciu, to sú niektoré charakteristiky kompozičného štýlu titana nemeckej hudby Richarda Straussa, ktorý sa preslávil práve na pôde symfonickej básne a opery.
Maďarský skladateľ Zoltán Kodály sa spolu s Bélom Bartókom významne zasadil o zozbieranie množstva ľudových piesní a ich novátorské využitie v modernej hudbe, čoho výsledkom sú aj Tance z Galanty, kde Kodály niekoľko rokov žil. Uhorské rapsódie pre klavír patrili už v dobe svojho vzniku k najpopulárnejším dielam Franza Liszta, preto niet divu, že sa viacero z nich dočkalo orchestrácie.
Základom Lisztovej Fantázie, S. 123 sú témy z Uhorskej rapsódie č. 14. Neskororomantická expresivita, intenzívny dramatizmus, postwagnerovské harmónie i mimoriadny zmysel pre inštrumentáciu, to sú niektoré charakteristiky kompozičného štýlu titana nemeckej hudby Richarda Straussa, ktorý sa preslávil práve na pôde symfonickej básne a opery.