koncert
Koncert pre sedem subwooferov a neľudovú pieseň

Výskumy ukazujú, že nízke frekvencie pod 200 Hz spúšťajú signál pre zvláštnu neurálnu spracovateľnosť – u ľudských jedincov, ale aj u niektorých zvierat, vyhodnocovanú emocionálnym aparátom ako pocity intenzívneho smútku, či melanchólie.

Táto akcia sa konala v minulosti

Mozog spracúva nízke frekvencie inak ako vyššie. Keďže vysoké tóny sú často spojené s aktivitou a energiou (napr. vtáčí spev, smiech), hlboké basové tóny môžu pôsobiť pomalšie, ťažšie a môžu byť vnímané ako introspektívne alebo smutné. Zároveň je známe, že hlboké zvuky sa šíria inak ako vyššie frekvencie. Sú menej smerové, rozliehajú sa po priestore a často sú fyzicky pociťované ako vibrácie, alebo vibračné efekty, ktoré telo fyzicky vníma. Pocit ťažoby, až dezorientácie je teda vyvolaný už speltrálnou akosťou takejto zvukovej skladby, alebo zvukov industriálneho pôvodu.

~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~

Koncert pre sedem subwooferov a neľudovú pieseň je skladbou ponúkajúcou takýto prežitok - prežitok smútku z deštrukcie kultúrneho priestoru v krajine, kde si obyvateľstvo tak zvyklo na hnilobný pach, že už nie je ani v stave smútiť a oplakávať zániky. Predstavuje tiež možnosť zvukového kúpeľa (bathing in sound) pre zúčastnených poslucháčov.

Pred niekoľkými dňami použil už dnes odchádzajúci srbský premiér Vučevič proti mase protestujúcich vo verejnom priestore infrazvukové delo. Dielo Tomáša Prištiaka je tak (v kontexte bezohľadných a mocou korumpovaných dezinfokratov) aj alúziou a naskrz jemnejšou odpoveďou na zneužitie zvuku. Obracia zvukovú infrasféru na pripomienku hlasu tých, ktorým hlas v diskusii o budúcnosti kultúry upierajú.
Koncertné subwoofery slúžia na rozšírenie basového spektra pri živých vystúpeniach, no teraz sa stanú metaforou nízkeho, “nízkeho” umenia, do undergroudu zatlačeného tvorivého ducha a posledného blues odchádzajúceho zamestnanectva Slovenskej národnej galérie.

***
Tomáš Prištiak je hudobník a zvukový umelec. Rád nazýva svoju tvorbu jednoducho “emocionálnou hudbou”. Dala by sa pri pohľade zvonku pomenovať ako opatrne uhnietená zmes field recordingu, elektronickej produkcie a drsných zvukov klasických akustických nástrojov. Zaujíma ho prelínanie nehudobného zvuku ako média a postupov súčasnej hudby (nech to už znamená čokoľvek). Rád vytvára kolaborácie s umelcami z hudobnej, výtvarnej scény (Jaroslav Kyša, Denis Kozerawski, Združenie OOO). Pôsobí v labeli Weltschmerzen, ako jeden z dua Tante Elze, a ako sólový performer (album Dog-Rose, Umelá chlopňa/Mechanical Heart Valve).

Odporúčame

CocoRosie (USA)

Št 19.6.2025 / A4 - priestor súčasnej kultúry

TIP

Perníková chalúpka

14.6.2025 - 18.6.2025 / Slovenské národné divadlo - Opera

TIP

Staré dámy

13.4.2025 - 31.5.2025 / Štúdio L+S

TIP

Spasiteľ z Dolných honov

Ne 13.4.2025 / DPOH

TIP