koncert
Jozef Krupa, Lenka Novosedlíková, Dalibor Kocian & Veronika Svobodová & Monopoly Star Child Searchers
Objednávka festivalu NEXT 2024 prinesie nevšedné stretnutie bicích, marimby a vibrafónu v ešte neobvyklejšom prostredí jednej z barokových miestností Mirbachovho paláca Galérie Mesta Bratislavy.
01.12.2024, Ne

Dalibor Kocián alias Stroon je pulzujúcim elementom na slovenskej hudobnej scéne už viac ako dekádu. Nielen vďaka vibrafónu, ktorý je jeho hlavným nástrojom, ale aj vďaka škále projektov a spoluprác, v ktorých necháva svoj rukopis. Jeho tvorbu charakterizuje zasnenosť, kontemplácia, snaha o beztiažovosť a konceptuálne myslenie. Upozornil na seba v roku 2010 debutom Ruine Noire, ktoré si vyslúžilo veľmi pozitívne ohlasy. Skoršie albumy pre neho znamenali objavovanie vlastného “elektronického” jazyka, ku ktorému postupne pripájal vibrafón. Ten neskôr spojil s metalovou gitarou. Následne svoju charakteristickú elektroniku začal prepájať s ansámblom a sopránom a so speváckym zborom, nazrel aj do čias staršej elektronickej hudby (Jarre, Oldfield) v symbióze s vibrafónom, aby na ostatnom albume Metal Bubble Memories priniesol aj exkurziu do filmovej hudby.

Lenka Novosedlíková študovala kompozíciu a bicie nástroje na Konzervatóriu v Bratislave. Neskôr pokračovala v štúdiu kompozície na VŠMU, na Escola Superior de Música e Artes do Espetáculo v portugalskom Porte a v štúdiu bicích nástrojov na JAMU v Brne. Ako interpretka pôsobí tiež v Cluster ensemble, Musica falsa et ficta, Trio MCP, VENI ensemble, EnsembleSpectrum a i. Jej skladby zazneli na festivaloch na Slovensku aj v zahraničí. Venuje sa aj improvizovanej hudbe – k nedávnym projektom patria koncerty v Toronte s členmi kanadskej improvizačnej scény. Spolupracuje s experimentálnym divadlom Non.Garde, bola členkou orchestra Štátneho divadla Košice a je spoluzakladateľkou a organizátorkou celoslovenského festivalu Asynchrónie.

Všestranný hudobník a hráč na bicie Jozef Krupa svoj rukopis vnáša do rôznych štýlových kontextov, od free jazzu po punk. Najbližšia mu je však hra a tvorba vo voľnej improvizácii. Známy je aj z pôsobenia a spoluprác v projektoch Ankramu, Drť, Škvíry & Spoje, Stroon, Cluster Ensemble či Bratislavský improvizačný orchester.

Audiovizuálna umelkyňa, hudobníčka a scénografka Veronika Svobodová vo svojej tvorbe prepája umenie inštalácie a performancie s divadelnou scénografiou. Vo svojich vystúpeniach spája čas, priestor a situáciu. Kľúčový nie je len samotný zvuk, ale aj spôsob jeho vzniku a formovania. Diváci sú počas jej zvukových performancií vtiahnutí do mikropríbehu, kde hlavnú úlohu zohrávajú vlastné mechanické zariadenia na pomedzí hudobných nástrojov a umeleckých objektov. Pracuje s pieskom, drevenými úlomkami, bridlicovými doskami, ktoré pohybom rozozvučí a pomocou kontaktných mikrofónov a s prispením terénnych nahrávok vytvára subtílne zvukové zážitky.

Veronika Svobodová študovala na DAMU v Prahe, kde dnes vyučuje na katedre alternatívneho a bábkového divadla. Za zvukovú kompozíciu Ror-bu získala v roku 2020 získala cenu Palma Ars Acustica.

Pôvodom vyučený fotograf Spencer Clark sa začal venovať hudbe pred takmer dvadsiatimi rokmi. Bol súčasťou viacerých významných momentov v oblasti “okrajovej” hudby 21. storočia. Ako člen dua The Skaters spolu s Jamesom Ferrarom prispeli v polovici nultých rokov k oživeniu ambientného new age štýlu. Zatiaľ čo táto estetika v poslednom desaťročí trochu stratila na autenticite, Clark zostal verný svojim psychedelickým, modálnym a experimentálnym princípom, ďaleko mimo komerčných vôd.

Projekt Monopoly Star Child Searchers sa stal jednou z Clarkových hlavných hudobných platforiem. Spomínané prvky sú prítomné aj na albume Barbados Wild Horses, vytvorenom v spolupráci s Cameronom Stallonesom, známym tiež ako Sun Araw. Rovnako ako ich spoločná  tvorba, aj Clarkove extatické sólové koncerty prinášajú pulzujúcu perkusívnu energiu, v ktorej sa prelínajú prvky rituálnej hudby z Maroka, saharského blues, rytmických západoafrických perkusií, japonskej elektronickej fusion hudby a vplyvy amerického DIY ambientného a experimentálneho podhubia. Album vznikol počas Clarkovho pobytu na Kanárskych ostrovoch a verne zachytáva atmosféru tamojších prírodných podmienok, vplyv sopečnej krajiny a jedinečného podnebia. Niečo ako raný Oneohtrix Point Never na psychedelickej dovolenke uprostred Atlantiku.

Vstup voľný

Koncert je súčasťou festivalu NEXT / Advanced Music Festival 2024. Pozrite si kompletný program.

Odporúčame

Zamatová extáza

Ut 19.11.2024 / Kino Lumière

TIP

Girls Just Want To Have Fun

Pi 15.11.2024 / Good Life Club

TIP

Prešporské porno

27.11.2024 - 29.12.2024 / DPOH

TIP

Beetlejuice Beetlejuice

Cinema City Vivo / Cinema City Eurovea

TIP