Otvárací koncert festivalu Dni starej hudby 2021, na ktorom zaznie v interpretácii súboru Musica aeterna slovenská premiéra dramatickej kantáty Il Palladio conservato od Josepha Umstatta (1711-1762). Umstatt, ktorý študoval v Trnave a bol kapelníkom v orchestri arcibiskupa Imricha Esterházyho v Bratislave sa ako hudobník presadil v jednom z najvýznamnejších dobových hudobných centier, v Drážďanoch.
V rámci koncertného cyklu Stará hudba sa v utorok 15. júna uskutoční v Malej sále Slovenskej filharmónie koncert súboru Musica aeterna (um. vedúci Peter Zajíček). Koncert sa začne o 19.00 a sledovať ho môžete aj online na stream.filharmonia.sk. Prednostne platí pre abonentov koncertného cyklu Stará hudba / SH.
Koncert sa koná v rámci festivalu Dni starej hudby v spolupráci s Hudobným centrom. Na utorkovom koncerte Hudba z Drážďan spoznáme diela dvoch skladateľov - Johanna Adolfa Hasseho (1699 – 1783) a Josepha Umstatta (1711 – 1762).
Drážďany, sídlo saského kurfirsta a neskoršieho poľského kráľa, patrili v 18. storočí k najživším európskym hudobným centrám. Okrem Zelenku, Pisendela, Weissa a jedného z najslávnejších operných skladateľov svojej doby, Johanna Adolfa Hasseho , v tomto meste pôsobil ako hudobník aj Joseph Umstatt , ktorý bol synom viedenského dvorského maliara.
Podľa výskumov hudobného historika Ladislava Kačica Joseph Umstatt v mladosti študoval u jezuitov v Trnave a vďaka svojmu talentu si napriek mladému veku získal miesto v známom orchestri uhorského arcibiskupa Imricha Esterházyho, kde zastával od roku 1737 funkciu hudobného riaditeľa. Z Bratislavy neskôr odišiel do Viedne, Brna a od roku 1749 pôsobil v Drážďanoch.
Z tohto obdobia pochádza aj dramatická kantáta („azione teatrale“) Il Palladio conservato na libreto Pietra Metastasia. Dej, čerpajúci z rímskych dejín, hovorí o požiari v Chráme bohyne Pallas, pri ktorom hrozilo zničenie posvätnej sochy, ochrankyne Rímskej ríše. Sochu bohyne, o ktorú sa starali tri vestálky, Clelia, Erennia a Albina, v poslednej chvíli zachránil hrdina vojen proti Kartágu, Metellus. Záchrancu ríše možno chápať ako symbol vtedajšieho „cisára Svätej ríše rímskej národa nemeckého“ Karola VI. Dielo zaznie v slovenskej premiére.
Interpreti:
Musica aeterna
Peter Zajíček umelecký vedúci
Kamila Mazalová alt
Michaela Kušteková soprán
Gabriela Eibenová soprán
Program:
Johann Adolph Hasse - Sinfonia op. 5 č. 1 D dur
Joseph Umstatt - Il Paladio conservato, serenata á 3
Cyklus: SH Stará hudba
Vstup: 9€