Filmový historik Thierry Frémaux a režisér Bertrand Tavernier opatrili nemé filmy komentárom, ktorého zmyslom je priblížiť špecifický zážitok prvých filmových divákov. Mýtus vraví, že Lumièrovci odmietli Georgesa Mélièsa, ktorý sa tiež zúčastnil na prvom filmovom premietaní. Sila kinematografu sa ukázala byť taká veľká, že dobrá rada Lumièrovcov neodradila Melièsa, ktorý sa mal čoskoro stať jedným z najväčších tvorcov prvého obdobia nového umenia.
Lumière! L'aventure commence; Francúzsko, 2017, 87min, titulky, 12+
Réžia: Thierry Frémaux
+ krátky film: Cesta na Mesiac | Le voyage dans la lune (Georges Mèliès, FR, 16', 1902)
Film Cesta na Mesiac bol uvedený v máji 1902. Do kín prišiel v čiernobielej aj farebnej – ručne kolorovanej verzii a v tej dobe bol považovaný za celovečerný film – mal 14 minút. Zožal celosvetový úspech. Pre zaujímavosť, v snímke sa objavujú akrobati, speváci z music hallu a tanečnice, pretože profesionálni herci nechceli byť spájaní so zatiaľ neuznanou formou umenia – s filmom. Prvý blockbuster v histórii filmu bol však okamžite skopírovaný. V roku 1913 sa Georges Mélies rozhodol na protest spáliť sadu negatívov snímky. Jedna čiernobiela kópia však prežila, farebná verzia sa považovala za stratenú. Až do roku 1993. Po ôsmich rokoch mravčej ručnej práce a čakania na pokrok technológie sa dielo v roku 2010 dočkalo kompletného zreštaurovania, a to zásluhou spoločností Lobster Films, Groupama Gan Foundation for Cinema a Technicolor Foundation for Cinema Heritage. Farebná verzia pôvodne zreštaurovanej kópie doplnenej o zvuky, ruchy i hudbu sa prvý raz objavila v kinách 6. 9. 2012.
+ prednáška Všetko je dovolené: Udalosť začiatku
Počiatky umení sú opradené mýtmi, záhadnými tajomstvami a nezodpovedanými otázkami. Zdalo by sa, že vznik filmu, nového umenia 19. storočia takýto osud sprevádzať nebude. Aj napriek tomu, že je produktom moderného veku a rozvinutej vedy, opak je pravdou. Za relatívne krátky čas svojej existencie sa dejinný význam a zmysel vzniku filmu niekoľkokrát zmenil a ostáva aj naďalej otvorený. Nejestvujúca definitívnosť môže vyznieť znepokojujúco, ale v skutočnosti je veľmi pozitívna; znamená, že film nie je zakonzervované muzeálne umenie, ale stále má čo ponúknuť človeku súčasnosti.