20.09.2018
blog
Trochu iné divadlo. Ochotníci!

Koncom septembra sa v Bratislave začne festival Ochotníci.



Čo si predstavujete pod ochotníckym divadlom? Veselohru a hlúpeho Kuba? Ľudí odetých v krojoch? To je omyl! Ochotnícke divadlo je odvážne. Vyťahuje témy, aké môžeme vidieť aj na veľkých divadelných doskách. Reaguje na spoločenské udalosti, nedáva si servítky pred ústa a reflektuje súčasné tvorivé tendencie.

Ochotnícke divadlo prináša zážitok. Aj tento rok vzniklo na Slovensku niekoľko predstavení, ktoré sa oplatí vidieť. Nemusíte však cestovať z mesta do mesta. Päť najlepších uvedie v dňoch 28. – 30. septembra festival Ochotníci v bratislavskom A4-priestore súčasnej kultúry. A ako bonus, jedno predstavenie bude mať bratislavskú premiéru.

Festival otvorí divadelný súbor Slúchadlo, ktoré so svojou príznačnou drzosťou spracovalo príbeh Deti zo stanice ZOO. „Asi ho netreba predstavovať, veď máloktoré dielo je také známe a provokujúce,“ hovorí dramaturgička festivalu Sandra Polovková. „Tvrdé drogy a deti, to je neustále desivá a aktuálna téma. Na prelome sedemdesiatych a osemdesiatych rokov boli v Berlíne rodičia rovnako bezradní, ako u nás začiatkom deväťdesiatych rokov. V súčasnosti nás viac desia už iné drogy a závislosti, ale s rovnakými následkami. Preto som rada, že sa tejto témy skvele chopili študenti, ktorí ešte len budú maturovať.“

Vďaka zemplínskemu nárečiu, autentickému humoru a perfektným hereckým výkonom sa divadlu KĽUD podarilo vykresliť genialitu dnešnej doby v hre Cicho, bo skajpujem s dzifku! Komédia o novej komunikácii a bežných problémoch vznikla ako reakcia na súčasný život v rodinách na východnom Slovensku. Síce sú príbuzní a priatelia vďaka ekonomickej migrácii vzdialení tisícky kilometrov od seba, predsa spolu komunikujú a riešia tie isté absurdné situácie, akoby žili spolu.

Máte radi sarkazmus? Tak presne pre vás je hra Bazén Marka Ravenhilla, slávneho „enfant terrible“ britskej dramatiky. Skupina umelcov, ktorí sa priatelia už mnoho rokov, sa po dlhšom čase opäť stretne. Ibaže tentoraz ich hostí slávna umelkyňa vo svojej luxusnej vile. Ich závisť prerastá v nenávisť. Predstierané radovánky napokon preruší nehoda. A tu sa umenie sargazmu Marka Ravenhilla ešte len začína.

Pri hre Jestvuje krajina menom Víkend? od Jóanesa Nielsena si spomeniete na mnohé iné diela z prostredí psychiatrických liečební, no najmä na Prelet nad kukučím hniezdom od Kena Keseya, ktorý do filmovej podoby previedol Miloš Forman. Tentoraz je hlavná postava žena Jóhanna, ktorá sa v psychiatrickej liečebni snaží prekonať traumatický zážitok zo zranenia svoje dcéry.

„Naším cieľom je priniesť do Bratislavy hry, ktoré považujeme za vydarené a zaujali aj na iných prehliadkach. Tentoraz okrem toho uvedieme aj v bratislavskej premiére hru tisovského divadelného súboru Daxner: Správa o stave bodu G,“ prezradil dramaturg festivalu Ľubomír Burgr. „Samozrejme, dôležitá bola pre nás doterajšia tvorba súboru a najmä tvorcov hry. Dramaturgičkou je Dáša Čiripová a režisér Martin Hodoň, ktorý už v predchádzajúcej tvorbe dokázal byť tvrdo autentický a priniesť na javisko neskreslenú ľudskú každodennosť.“

Presne odpozorovaný život s charakteristickým humorom je typický aj pre tvorbu režiséra Blaha Uhlára, ktorý s trnavským divadlom DISK vytvoril hru Chodník.  Kto nemá rád vulgarizmy, pre toho táto hra nie je. Kto miluje tvorbu Blaha Uhlára, nech sa na ňu istotne ide pozrieť. Neoľutuje.

Festival Ochotníci 2018