Sto ľudí, sto chutí. Niekde sa zhodujú, inde si dokonale protirečia. Na osobné top 3 tohtoročnej Pohody sme sa spýtali niekoľkých slovenských hudobníkov a ľudí točiacich sa okolo hudby, umenia a kultúry.
Daniel Baláž, moderátor a hudobný dramaturg Radio_FM
Nevidel som toho veľa, najviac vecí v tom modrom stane kde bol vstup na
pódium pravdepodobne garantovaný len s laptopom. Moderat, Brandt
Brauer Frick a When Saints Go Machine. Posledne menovaní sa mi
páčili najviac, v podstate keby bola v kapele živá basa a gitara, boli by
to takí Tears For Fears pre rok 2014. Páčila sa mi Jana Kirschner a
som presvedčený o tom, že čím viac zahraničných hudobníkov v jej
blízkom okolí, v štúdiu či na pódiu, tým lepšie ako pre Janu, tak aj
pre nás a našu hudbu ako takú.
Michal Hvorecký, spisovateľ a
publicista
Theo Parrish – otec-zakladateľ house music a techna prvýkrát na
Slovensku a s úžasnou živou kapelou. Žiaľ, v katastrofálnom čase pred
poloprázdnym hľadiskom. Veľká lekcia ako spájať funk, soul a house do
pulzujúceho celku plného radosti z muzicírovania a improvizácie.
Mount Kimbie – i keď ich nahrávky pre label Warp Records sa mi
páčia viac ako koncert. Väčšinou je to naopak.
Stan Shalom Chaverim – fantastické jedlo aj dramaturgia. Bolo mi
veľkou cťou vystúpiť tam na debate o hejterstve a šíriacej sa nenávisti
na Slovensku. Dôkaz, aká rozmanitá a pestrá je naša krajina.
Najviac ma sklamalo príšerné vystúpenie Trickyho, za aké by sa hanbila aj
lokálna bigbítová kapela na Starých Horách. Na mieste organizátorov od
neho žiadam vrátenie veľkej časti honoráru.
Dalibor Kocián aka Stroon (PPE,
Stroon, Sunrise Hangar, Cluster Ensemble)
Moderat – mal som možnosť vidieť chalanov už tretí krát a
koncert na pohode bol jednoznačne najlepší. Od Wilsonicu pred pár rokmi si
obohatili repertoár a niekoľko silných skladieb a v porovnani
s tohtoročným viedenským koncertom im oveľa viac svedčí open-air a
kratší set. V ňom dokázali predviesť veľkú emociónalnu silu svojich
trackov a pretaviť svoje priateľstvo do energie ktorá sa niesla celým
stageom. Ale ako sa v zákulisí vyjadril Sascha (Apparat – člen Moderat),
svoje spravilo aj vrúcne a vďačné slovenské publikum.
Tricot – štyri šarmantné dámy z Japonska zahrali typ koncertu,
ktorý človek očakáva že bude dobrý, ale samotné vystúpenie prekoná
očakávania niekoľkonásobne. Ešte štastie že hrali dva krát a ja som si
ich energický a technicky „po japonsky“ zvládnutý, trojhlasmi naplnený
math rock mohol užiť aj so slzami, smiechom a údivom aký som už veľmi dlho
nezažil.
Seward – podobný zážitok ako s Tricot som zažil s touto
(pravdepodobne) španielskou kapelou. Melodika a harmónie presne podľa môjho
gusta, inštrumentalita na úrovni aká sa často nevidí, súhra akú dosahujú
tridsať rokov hrajúce zoskupenia. K tomu sa pridali prirodzený afekt a
teatrálnosť (ano oxymoron) speváka ktorý skutočne neviem o čom spieval,
ale robil to dokonale. Toto je pre mňa budúcnosť gitarovej muziky.
Vlado Ďurajka, The Autumnist
Kraftwerk – vydržal som celý set, bavilo ma to viac než som čakal.
Koncept 3D až na niekoľko pekných momentov bol trochu zbytočný ale ja nie
som fanúšikom 3D ani v kine. Na festivalové pomery veľmi slušný zvuk.
Radioaktivität bol vrcholný moment koncertu.
Brandt Brauer Frick Ensemble – absolútne vyladený strojček,
dokonale zahraný svižný cinematický orchestrálny set. Ich dokonalosť bola
zároveň ich jedinou slabinou, mohli sa pár krát odtrhnúť z reťaze.
Tricky – stihol som len polovicu pretože sme skončili práve keď
začínal. Takže už som zachytil len kúsok koncertu a záverečnú
performance. Dovolili si komorný zvuk, Francesca spievala skvele a majster bol
takisto v lepšej forme než sa mohlo stať. Bohužiaľ sme sa kryli s Mount
Kimbie a Mogwai, ktorých by som bol rád videl a nestihol som Jambinai.
Erik „Losos“ Horák, Zlokot
Tricot – veľké prekvapenie. Štyri japonečky predviedli
najenergickejšie vystúpenie na Pohode. Hráčsky aj nasadením strčili do
vrecka všetky mužské zoskupenia.
Moderat – koncert som nevidel celý, ale krásne urobené songy so
zaujímavou gradáciou patrili pre mňa k vrcholom festivalu.
Kraftwerk – reakcie na tento koncert boli rozporuplné, ale nemôžem
vynechať mojich miláčikov. Dojem kazili asi len sklamaní ľudia naokolo,
ktorí čakali asi tancovačku roka a bombastické 3D.
Jureš Líška, Fallgrapp
Žiaľ, na Pohode som bol iba vo štvrtok a v piatok, čiže som veľa
skvelých koncertov nestihol. Ale aj tie dva dni mali v sebe obrovskú silu.
Snažil som sa postíhať čo najviac, a tak som niektoré koncerty ani
nedopozeral do konca.
Určite však vo mne najvačšie dojmy zanechali Moderat, naozaj skvelý
zvuk a vizualizácia. Mr. Scruff síce nerobil koncert, ale nenormálne
som sa bavil na jeho nové veci. A nakoniec Theo Parrish, ktorého mi
odporučil Dj Rafo, a možem naozaj potvrdiť – vyborná performance.
Stanka Apfelová, Zlokot
Tricot – 4 Japonky, ktoré vo mne vyvolali všetky možné emócie
(mala som zimomriavky, smiala som sa, bola som dojatá). Tieto hudobníčky
predviedli bláznivú show, navyše technicky precízne zahratú. Ževraj som
najmenšia basáčka. Omyl. Basgitaristka z Tricot ma prekonala.
Tame Impala – už pred začatím Pohody boli pre mňa headlinerom. Ich
koncertom to iba potvrdili. Mám pocit, že som sa počas celého ich koncertu
usmievala. Veľmi mi je sympatický ich zvuk plný echa, ktorý umožňuje hudbe
byť akoby priestorovou.
Putan Club – na Pohode mám rada objavovanie kapiel. Na koncerte tejto
kapely som sa ocitla náhodou (Lyrik povedal, že to bude dobré, tak sme sa
išli presvedčiť). Basgitaristka a gitarista, ktorí hrali pod pódiom,
každý na inej strane Europa stanu. Podmanili si všetkých ľudi natoľko, že
to vyzeralo ako na punkovom klubovom koncerte. Napriek tomu, že to nebolo
hudobne úplne dokonalé, pri ich show to ani nevadilo. Všetci ľudia skákali
okolo nich. Po koncerte sa spýtal SBSkar, ktorý celý čas strážil
basgitaristku, či sa s ňou môže odfotit. Aj o tomto sú tie pekne momenty
na Pohode.
Zdeno Hlinka, VJ, digitálny vizuálny
umelec
Autumnist – dobre nazvučený neohučaný koncert, pekne kresliaci
zvuky, bavila ma skoro každá pesnička. Už len čakáme na speváka
naživo.
Varga & spol. – na feste bolo kopec počúvateľnej elektroniky,
ale koho už producenti za laptopmi tak nadchnú, ako zruční hudobníci
ovladájúci dokonale svoje nástroje a vkladajúci do hudby cit hrou
naživo.
Ohm Square – potešilo ma, že kapela ešte funguje a jej koncert ma
i trošku rozhýbal, nebol to top sound alternatívnej elektroniky, skôr
smerom k masami akceptovateľným zvukom a štruktúram, ale aj tak stále
osobité atmosférou.
Alex K.