09.02.2013
blog
O slovenskej muzike

Minulý týždeň prebehlo v médiách niekoľko dosť nervóznych článkov o slovenskej hudbe v rádiách a o možných kvótach na jej hranie.

Nemáme krištáľovú guľu aby sme vedeli predpovedať ako to dopadne a ani, čo to spôsobí. V princípe si myslíme, že takéto zásahy v podobe kvót nezodpovedajú realite a záujmu kritickej masy ľudí, ktorú všetky rádia k svojej existencii potrebujú.

Ide o to, aký veľký je záujem o slovenskú hudbu, resp. či sa o ňu niekto zaujíma preto, lebo je slovenská. Podložený dátami. Ako web venujúci sa kultúrnym akciám v Bratislave vieme prispieť k „všeobecnému blahu” pár dátami o čo sa ľudia v rámci kultúry zaujímajú.

Plne si uvedomujeme fakt, že ide „iba“ o Bratislavu ale zas na druhej strane, deje sa tu toho veľa. Ani netvrdíme, že ľudia hľadajú iba u nás ale už sú ich stotisíce.

Za minulý rok nás videlo 537.000 ľudí, ktorí spolu klikli takmer 4 milióny krát.

Z toho :

13% hľadalo v kalendári akcií, t.j. zaujímalo ich, čo sa deje „večer“. 18% pozeralo, čo sa deje v ich obľúbených miestach, kam radi chodia. 11% si prezeralo nehudobné akcie (filmy, výstavy, divadelné hry, akcie pre deti a pod.). 10% námatkovo hľadalo z titulnej strany, čo sa deje v meste.

To znamená, že 52% z celej našej návštevnosti primárne neriešilo hudbu, ktorá je v kontexte diania najrelevantnejší „kultúrny žáner“. Nanajvýš hudbu pripúšťajú ako jednu z alternatív kultúrneho vyžitia.

A čo s tými 48%, ktorí sa o hudbu zaujímajú ? Ide o ľudí, ktorí hľadajú parties, koncerty, vážnu hudbu alebo sa dostali na konkrétnu akciu z externých vyhľadávačov, textového hľadania v rámci Citylife alebo cez sociálne siete.

Rovno môžeme vylúčiť vážnu hudbu, ktorú hrá minimum rádií a parties, kam sa chodia ľudia zabaviť alebo počúvať hudbu s preferenciou hudobného štýlu prípadne priamo DJ-a.

Ostali koncerty, o ktoré sa zaujíma 11% návštevníkov.

24% z nich klikom prejaví záujem priamo o slovenskú kapelu. 16% z nich prejaví záujem o zahraničnú kapelu alebo interpreta 60% z nich hľadá v koncertoch kam by išlo

Z tohto jednoznačne vyplýva, že ľudí v rámci hudby skôr zaujíma ich žáner, interpret alebo miesto, kde sa hudba hrá. Len úplne maličké percento (z celkovej návštevnosti 2.6%) kliká priamo na slovenskú kapelu.

To neznamená, že by sa na slovenské kapely alebo DJ-ov nechodilo. Ani náhodou. Ľudia, ktorí chodia na hudbu, podobne ako my, dobre poznajú plné sály na dobrej kapele. Znamená to, že ľudia chodia na nich nie preto, že sú slovenské ale preto, že sú kvalitné, páčia sa alebo hrajú na obľúbenom mieste alebo v podniku.

Poznáte ten pocit, že prídete na koncert a je nemastný-neslaný alebo vám proste nesadne ? Čo vtedy urobíte ? Buď ostanete do konca s pocitom „toto už nie“ alebo rovno odídete. Deje sa toto aj pri rádiu, keď vám nesadne čo hrajú ? Samozrejme. Prestanete počúvať alebo preladíte.

Navyše : za odvysielanú pesničku sa platí, bez ohľadu na to, či ju niekto počúva alebo nie. Pre hudobníka určite nie je bohviečo dostať sa do stavu, že mu je jedno, či ho niekto počúva, hlavne, že ho vysielajú. Dosť hanba.

Preto viac nadiktovanej slovenskej hudby v rádiách nič nevyrieši. Sú oveľa lepšie spôsoby podpory domácej scény. Mladej a progresívnej scény. Len o to tu (asi) ani nejde.

Čím ďalej tým viac ľudí konzumuje hudbu na Internete a terestriálne rádio zapínajú v prípade, že vedia, že tam majú šancu počuť svoj obľúbený žáner. Alebo informácie. Alebo podmaz do pozadia dňa či večera. V takomto stave vymýšlať kvóty je kontraproduktívne.

(xlx)