Program MFF Bratislava sa tento rok objaví aj v mestách v širšom regióne, vybrané festivalové tituly ponúknu kiná v Modre, Senci a Malackách už 15. a 16. novembra. Medzi premietanými titulmi budú tohtoroční finalisti Ceny Lux.
Program Medzinárodného filmového festivalu Bratislava sa tento rok prvýkrát objaví aj v mestách v širšom regióne, vybrané festivalové tituly ponúknu kiná v Modre, Senci a Malackách už 15. a 16. novembra. Medzi premietanými titulmi budú tohtoroční finalisti Ceny Lux - Sámska krv (Sami Blood, Sameblod, 2016), 120 tepov za minútu (120 BPM (Beats per Minute), 120 battements par minute, 2017), Western (2017) a tiež minuloročný finalista, Oscarový kandidát v kategórii najlepší animovaný film a víťaz minuloročnej Ceny Fipresci na MFF Bratislava Ja ako Tekvička (My Life as a Zucchini, Ma vie de Courgette, 2016).
Cenu Lux udeľuje Európsky parlament od roku 2007. Jej cieľom je popularizovať pôvodnú európsku kinematografickú tvorbu a prostredníctvom filmov poukázať na témy súvisiace s európskou identitou a históriou. Slovami súčasného predsedu Európskeho parlamentu Antonia Tajaniho, "Cena LUX približuje ľuďom filmovú tvorbu a zároveň približuje aj Európu Európanom."
V súlade s týmto krédom sa nesú všetky štyri pozoruhodné európske diela, ktoré MFF Bratislava predstaví v regionálnych kinách. Výnimočným a ojedinelým zážitkom je animovaný rodinný film Ja ako Tekvička (My Life as a Zucchini, Ma vie de Courgette, 2016) švajčiarsko-francúzskeho režiséra Clauda Barrasa. Film rozpráva príbeh o osirotenom chlapcovi, hľadajúcom lásku, novú rodinu a svoje miesto vo svete. Sledujeme jeho problémy s matkou, ťažký život v sirotinci, nadväzovanie priateľstiev i romantickú lásku. Film sa snaží zábavným, dojemným a najmä hravým spôsobom rozprávať o ťažších témach, ale aj ideáloch empatie, kamarátstva, zdieľania a tolerancie.
Podobne naliehavým titulom je aj Western (2017), v ktorom režisérka Valeska Grisebach s unikátnou presnosťou reflektuje rýdzo mužský svet. Film sleduje samotárskeho robotníka Meinharda Neumanna, ktorý prijme prácu v Bulharsku, kde má spolu s nemeckou partiou na odľahlom mieste vybudovať vodnú elektráreň. Práve tu náhle pocíti naliehavú túžbu niekam patriť a rozhodne sa ju naplniť aj za cenu toho, že si znepriatelí svojich krajanov, ktorí sa na domácich dívajú zvrchu. Uznávaná nemecká režisérka a scenáristka nakrútila charakterovú štúdiu o súčasnej Európe s prvkami westernu, ktoré sú tu často využívané na narúšanie diváckych očakávaní. Snímka Western vypovedá o dôležitých súčasných témach, akými sú kultúrne i ekonomické rozdiely v Európe, ekonomická imigrácia a integrácia a v neposlednom rade hľadanie vlastnej identity.
Závažnú tému nachádzame aj v príbehu, ktorý rozpovie snímka Sámska krv (Sami Blood, Sameblod, 2016). Tá zvnútra nazerá na sámsku komunitu vo Švédsku a reflektuje temnú časť švédskej koloniálnej histórie. Hlavnou hrdinkou príbehu je 14-ročné sámske dievča Elle Marja, ktorej rodina v tridsiatych rokoch minulého storočia chová soby za severným polárnym kruhom. Po tom, čo je vystavená dobovému rasizmu a ponižujúcemu vyšetreniu na internátnej škole, začína snívať o novom, lepšom živote. Na to, aby ho dosiahla, sa však musí stať niekým iným a prerušiť všetky styky so svojou rodinou a kultúrou - poprieť samú seba. Snímka stojí za pozornosť aj vďaka očarujúcim obrazom severskej prírody a málo známej sámskej ľudovej kultúry.
Tretím z tohtoročných finalistov Ceny LUX je snímka 120 tepov za minútu (120 BPM (Beats per Minute), 120 battements par minute, 2017), ktorá si odniesla hneď niekoľko ocenení z festivalu v Cannes, je francúzskou nomináciou na Oscara a figuruje v shortliste Európskych filmových cien. Dej filmu sa odohráva v Paríži na začiatku 90. rokov minulého storočia, v čase, keď si ochorenie AIDS už vyžiadalo tisícky obetí. Hlavný hrdina Nathan sa pridáva k aktivistickému hnutiu ACT UP, ktoré zvyšuje povedomie o tejto chorobe a bojuje s nezáujmom verejnosti, neschopnosťou vlády a machináciami farmaceutických firiem. Tu sa zoznámi s radikálnym vodcom hnutia Seanom, ktorého politický boj je zároveň bojom o vlastný život. Francúzsky scenárista a režisér Robin Campillo vo svojej najnovšej snímke citlivo rozvíja gay príbeh na pozadí významného politického zápasu. Názvom filmu odkazuje na priemernú tepovú frekvenciu ako symbol života a blížiacej sa smrti, a tiež k dobovému houseovému tempu, ktoré ovládlo tanečné kluby 90. rokov - prostedie, v ktorom sa postavy filmu z radov "queer" komunity pohybovali.
------------------
Aktuálne informácie o programe 19. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Bratislava nájdete na internetovej stránke a na Facebooku.