04.04.2013
blog
Kino Lumière v apríli

Len v Kine Lumière budú mať diváci tento mesiac možnosť vidieť Oscarom ocenený Najlepší dokumentárny film za rok 2012 Pátranie po Sugar Manovi. Rozpráva príbeh o Rodriguezovi.

Pozornosť divákov si v apríli zaslúžia aj filmy z cyklu Krutosti vojny a pripomenutie tvorby dvoch významných slovenských režisérov Dušana Hanáka a Juraja Jakubiska pri príležitosti ich životného jubilea.

Snímka Pátranie po Sugar Manovi v réžii Malika Bendjelloula vstúpi do distribúcie až v máji, preto je veľkou príležitosťou vidieť ju v Kine Lumière v predpremiére už tento mesiac. Rozpráva neuveriteľný, ale pravdivý príbeh Rodrigueza, najväčšej rockovej hviezdy 70. rokov, ktorá však nezažiarila. Tvorcovia filmu v snahe vypátrať, čo sa s Rodriguezom v skutočnosti stalo, sa vydávajú po stopách jeho dvoch fanúšikov a zisťujú veľmi zaujímavé fakty.

Apríl je bohatý aj na ďalšie nové filmy. Premiérovo sú do jeho programu zaradené komédia Anjelsky podiel režiséra Kena Loacha, vychádzajúca z najlepšej britskej tradície, víťaz z MFF v Sundance Divoké bytosti južných krajín režiséra Benha Zeitlina, romantický film s humorným nadhľadom o profesionálnom kulturistovi v réžii Madsa Matthiesena Medvedík, hraný debut Paríž-Manhattan mladej francúzskej režisérky Sophie Lellouche a bystrá dánska komédia Superclásico v réžii Ole Christiana Madsena.

Premiéru budú mať v apríli aj dva nové slovenské dokumenty. Snímka Absolventi / Sloboda nie je zadarmo debutanta Tomáša Krupu hovorí o zápase mladého človeka, ktorý sa po absolvovaní štúdia ocitne v realite a musí sa prispôsobovať potrebám spoločnosti, a dokument Exponáty alebo príbehy z kaštieľa v réžii skúseného tvorcu Pala Korca je zasa o ľuďoch s netradičnými a bôľnymi osudmi, a hoci ide o neveselé rozprávanie z domova sociálnych služieb a seniorov, optika režiséra je úsmevná.

V apríli sa ešte premietajú dva naše úspešné hrané filmy súčasnosti. Jedným z nich je rotterdamský víťaz Môj pes Killer Miry Fornay, ktorý sa len pred niekoľkými dňami vrátil s cenou pre najlepšiu réžiu z Medzinárodného filmového festivalu vo Vilniuse, a snímka Mátyása Priklera Ďakujem, dobre.

Návštevníci tematických pondelkov v cykle Archívne kino budú tento mesiac konfrontovaní s vojnovými filmami, z ktorých každý má silnú výpovednú hodnotu. Tvorcovia týchto výrazných diel z filmovej histórie sa nesnažia o pompézne scény z bojísk, ale o subjektívne zachytenie prežívania hrôz vojny v rôznych súvislostiach.

Premietať sa bude prostredný diel vojnovej trilógie Andrzeja Wajdu, legendárny film Kanály (1957), ocenený na MFF v Cannes, alebo vojnová dráma Tri (1965), rozprávajúca tri príbehy odohrávajúce sa na začiatku, v strede a na konci druhej svetovej vojny v réžii Aleksandara Petrovica, ktorou zaznamenal prvý medzinárodný úspech.

Ďalším bude film Ostrov v ohni (1969) režiséra Gilla Pontecorva z prostredia antilského ostrova, kedysi kolonizovaného Portugalcami, ktorý sa nesie v znamení hereckého majstrovstva Marlona Branda, a päticu filmov uzavrú anarchistický pohľad na španielsku občiansku vojnu Guernica (1975) režiséra Fernanda Arrabala a debut Pred dažďom (1994) režiséra Milcha Manchevského, nakrútený po vypuknutí vojny v bývalej Juhoslávii, ocenený Zlatým levom za najlepší film na festivale v Benátkach.

V programe Filmotéky si dramaturgovia Kina Lumière tento mesiac pripomenú výročia našich dvoch významných režisérov Dušana Hanáka a Juraja Jakubiska, ktorí v apríli oslávia 75 rokov. Pri tejto príležitosti budú mať diváci možnosť vidieť od každého jeden vybraný film.

Odpremieta sa Hanákov celovečerný hraný debut 322 (1969), ktorý v čase svojho vzniku získal hlavnú cenu na festivale v Mannheime, a z Jakubiskovej tvorby snímka Vtáčkovia, siroty a blázni (1969).

Premietať sa bude aj Hanák, Havetta, Jakubisko, v ktorom má každý z režisérov zastúpené dve snímky. Krátky film Alcron o vysokoškoláčke, ktorá sa stala prostitútkou, a civilný portrét legendy českého divadla a filmu 6 otázok pre Jana Wericha je z ranej tvorby Dušana Hanáka, snímky Čakajú na Godota o skupine mladých brancov pred nástupom na vojenčinu a Mlčanie o ilúzii neuznaného hudobníka, ktorý verí, že veľké dielo ešte len vytvorí, nakrútil Juraj Jakubisko. Elo Havetta má v pásme zaradený svojrázny portrét dievčiny Svätá Jana a filmový pohľad na mýtus o návrate človeka do prírody 34 dní absolútneho pokoja. Jeho nedožitých 75 rokov si Kino Lumière pripomenie tento rok v júni.

V aprílovom programe nechýba ani tradičný cyklus Filmový kabinet, projekcie z cyklov Kino-Ikon Plus a EuroFilmClub a v termíne od 18. do 24. apríla 2013 sa v priestoroch kina uskutoční už 8. ročník festivalu nových menšín fjúžn, najexotickejšieho festivalu na Slovensku. Jeho cieľom je spájať ľudí najrozmanitejších kultúr a verejnosti prezentovať život cudzincov a tému migrácie.