10.03.2022
blog
Febiofest 2022 otvorí Jan P. Matuszynski a jeho nový film Nezanechať stopy a ukončia ho dve výnimočné premiéry

Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava už o týždeň otvorí svoje brány. 8 sekcií, detský program, zahraniční hostia, diskusie a ešte viac v kinách Lumière a Mladosť od 16. – 22. marca.

Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava už o týždeň otvorí svoje brány a do kinosál uvedie 75 filmov. Tie budú rozdelené v 8 sekciách – V strede Európy-súťaž krátkych filmov; V strede Európy – mimo súťaž, s výberom celovečerných filmov z V4, Rakúska a Ukrajiny; FILM+ s významnými klubovými titulmi, sekcia Bez limitov plná netradičných spojení; Zrkadlo minulosti so skvelými archívnymi filmami; takzvaná „polnočná sekcia“ Planet Dark; Filmový kabinet deťom pre deti a mladé publikum. Tento tento rok je súčasťou programu  aj jedna mimoriadna sekcia – Ukrajina v strede Európy.

Chýbať nebudú filmy ocenené na svetových festivaloch ani detský program, zahraniční hostia, diskusie, odborné úvody či podujatie Works in Progress, na ktorom bude tento rok viac ako 30 filmových profesionálov z celého sveta. Festival aj tento rok doplnil skvelý spot od Andreja Kolenčíka a Adama Mateja. V Bratislave bude festival prebiehať v kinách Lumière a Mladosť od 16. – 22. marca. Vybrané filmy si môžu pozrieť aj diváci v slovenských regiónoch, v takmer dvadsiatich kinách.  

Svoje sily Febiofest opäť spája s podujatím Visegrad Film Forum. Zdieľať budú nielen priestory, ale aj niektoré časti programu. Takým je aj otváracia snímka Nezanechať stopy (2021), ktorú príde uviesť režisér Jan P. Matuszynski osobne. Tak ako v predošlom filme Posledná rodina, aj tu vychádza zo skutočného príbehu. V roku 1983 Poľskom otriasol prípad stredoškoláka Grzegorze Przemyka. Ten bol brutálne zbitý poľskou políciou Milicja Obywatelska.

Vo filme divák sleduje príbeh Jureka – jediného svedka tohto incidentu. Ten sa okamžite stáva pre štát nepriateľom číslo jeden. Neľahký príbeh komunistického Poľska nielenže ovládol poľské filmové ceny, bol aj nominovaný na cenu Zlatý lev v Benátkach. Režisér Jan P. Matuszynski uvedie počas festivalu osobne aj svoj hraný debut – Posledná rodina (2016).
    
Snímky, ktoré ukončia Medzinárodný filmový festival Febiofest Bratislava budú až dve. Prvým je nominant na Cézara – výnimočný animovaný film Cez hranicu (2021) sledujúci dramatické cesty súrodencov, ktorí utekajú pred prenasledovaním z bližšie neidentifikovanej východoeurópskej krajiny a hľadajú nový domov. Premietať sa bude spolu s krátkou animovanou rozprávkou Zuza v záhradách (2022) Lucie Sunkovej. Druhým je česko-slovenský film Kryštof (2021), ktorý divákov zavedie do päťdesiatych rokov v Československu.

Sotva dospelý Kryštof, ktorý je v centre príbehu,  žije v mníšskej komunite. S bratmi zdieľa nielen ich svet kontemplácie, ale tiež prevádza prenasledovaných komunistickým režimom cez hranice do Nemecka. Chcel utiecť pred svetom do kláštora. Nakoniec však musí utekať sám, aby si zachránil svoj vlastný život. Film uvedie festival v slovenskej predpremiére aj s účasťou delegácie. 

Do Bratislavy zavíta niekoľko zahraničných profesionálov a tvorcov. Svoje filmy prídu osobne uviesť takmer všetci zo súťaže krátkych filmov, režisér Francesco Montagner predstaví svoj film Bratstvo (2021), delegácie nebudú chýbať pri českých tituloch Keby radšej horelo (2022), Jednotka intenzívneho života (2021) či Okupácia (2021) a mnohých ďalších.

V strede Európy české novinky, najnovší Mundruczó aj krátky film Tomáša Krupu

Sekciu Slovenská filmová krajina  tento rok nahrádza prehliadka snímok  z krajín Vyšehradskej štvorky, Rakúska a z Ukrajiny nesúťažná sekcia V strede Európy. Okrem záverečného titulu Kryštof  a snímky Posledná rodina ponúkne ďalších 12 filmov.

Česko-taliansky dokumentárny film Bratstvo (2021) je príbehom troch mladých bosnianskych bratov, ktorí vyrastajú v tieni svojho otca – prísneho radikálneho islamského kazateľa. Otec je však odsúdený na dva roky väzenia a bratia tak ostávajú sami. Film vyhral cenu v kategórii Česká radost na Medzinárodnom festivale dokumentárnych filmov Ji.hlava - stal sa najlepším českým dokumentárnym filmov a cenu si odniesol aj Prokop Souček za kameru. 

Sekcia prinesie aj najnovší film maďarského režiséra Kornela Mundruczóa Evolúcia (2021).  V dráme opäť spojil sily so svojou partnerkou a scenáristkou Katou Wéber. Príbeh hovorí o osudoch troch generácií jednej rodiny od surrealistickej spomienky na druhú svetovú vojnu až po súčasný Berlín.

Režisérka Adéla Komrzý uvedie na festivale osobne svoj dokumentárny film Jednotka intenzívneho života (2021). Dramatický dokument s prvkami absurdity o tom, ako sa lekári a pacienti v našej technologicky vyspelej civilizácii znovu učia komunikovať o niečom tak základnom ako je smrť. Režisérka tri roky dokumentovala oddelenie paliatívnej starostlivosti v Prahe a za film získala Českého leva, Cenu českej filmovej kritiky a dve ceny si odniesla aj z Karlových Varov.

Delegácia na čele s režisérom Adamom Kolomanom Rybanským uvedie na Febiofeste dramédiu Keby radšej horelo (2022). Hlavní predstavitelia vo filme sú Standa a Bróňa -  dobrovoľní hasiči v malej dedinke. Kým sa nešikovný Standa teší na skoré narodenie syna, jeho starší kamarát Bróňa smúti, pretože mu nedávno zomrela manželka. Veci sa začnú meniť v momente, keď počas veľkonočného jarmoku narazí do ľudí dodávka. Vodič z miesta nehody utečie skôr, ako si ho stihne niekto všimnúť. Ľudia sú presvedčení, že išlo o teroristický útok a sviatočnú náladu strieda atmosféra strachu, nenávisti a dezinformácií.

Jediný krátky film v tejto sekcii je spin off, ktorý samostatne predstavuje pripravovaný celovečerný dokumentárny film Musíme prežiť o súčasných a budúcich dopadoch klimatických zmien na náš život. Musíme prežiť: Fukushima! (2022) Tomáša Krupu hovorí o Naotovi Matsumurovi. Jediný z 80 000 ľudí, ktorý sa rozhodol aj po evakuácii obyvateľstva z okolia elektrárne ostať. 

Sme radi, že vo festivalovej ponuke nájdete aj nový český film Okupácia (2021), ktorý príde uviesť delegácia tvorcov. Snímka si len pred pár dňami odniesla až 3 České levy (Najlepšia herečka vo vedľajšej role, Najlepší scenár, Najlepšia hudba) a nominovaná bola v ďalších 11 kategóriách. Dráma režiséra Michala Nohejla hovorí o jednej noci a jednom bare počas normalizácie. Ospalý večierok hercov po predstavení  naruší návšteva nepozvaného hosťa... dôstojníka ruskej armády.

Osobného uvedenia od tvorcov sa na Febiofeste dočká aj nový česko-slovenský film Václava Kadrnku – Správa o záchrane mŕtveho (2021). Otec po silnej mozgovej mŕtvici upadne do kómy. Matka a syn zrazu stoja nad jeho bezvládnym telom. Čo urobiť, aby ho vrátili späť do života?

V sekcii sa predstaví aj Rakúsko. Film Space Dogs ide po stopách známeho fenky Lajky. Z psej perspektívy sledujeme dobrodružstvá jej potomkov: dvoch pouličných psov v súčasnej Moskve. Príbeh je popretkávaný dosiaľ nezverejnenými archívnymi zábermi zo sovietskej vesmírnej éry.

Svoje zastúpenie tu bude mať aj Ukrajina. Celovečerný debut Kateryny Gornostai Stop Zemlia (2021) je radikálnym, autentickým a citlivým pohľadom na znepokojujúci pocit mladosti a vnútorný pohľad na ukrajinskú mládež.

Febiofest pripravil sekciu venovanú Ukrajine

Do programu zaradil festival aj špeciálnu sekciu Ukrajina v strede Európy. V nej uvedie osem titulov, ktoré reflektujú aktuálny vojnový konflikt u našich východných susedov. Výťažok zo vstupného z tejto sekcie a dobrovoľných príspevkov počas festivalu daruje festival iniciatíve #KtoPomôžeUkrajine

Čo znamená vojenská okupácia? Izraelský režisér Avi Mograbi sa to snaží vysvetliť vo svojom dokumentárnom filme Prvých 54 rokov – stručný manuál vojenskej okupácie (2021). Príkladom mu je izraelská okupácia palestínskych území Západného brehu Jordánu a Pásma Gazy. K okupácii, ktorú zažila naša krajina v roku 1968 sa vracia cez unikátne novoobjavené archívne zábery film Jana Šikla Rekonštrukcia okupácie (2021).



Dokument Nahovno práca (2021) sleduje Natašu – úspešnú, bohatú ženu, ktorá túži po sláve a splnení si sna. V Putinovom Rusku sa rozhodne založiť nezávislú televíznu stanicu Dožď. Stanica dlho odolávala politickým tlakom, vysielanie prerušila až 3. marca 2022. 

Film Odvaha (2021) bieloruského režiséra Aliakseia Paluyana bol nakrútený počas prezidentských volieb v Bielorusku. Dokument sleduje trojicu hercov z podzemného divadla v Minsku, ktorým nie je ľahostajní ďalší osud ich krajiny. 



Výber dokumentov uzatvárajú dva filmy skvelého znalca súčasného Ruska Vitalija Manského – prvým je unikátny portrét muža, u ktorého to celé začalo, dnes už staručkého Gorbačova (Gorbačov. Raj, 2020). Manského druhý film Príbuzní (2016) je osobným pohľadom na konflikt Ruska a Ukrajiny, ktorý sa začal po Majdane – režisér ako ruský občan ukrajinského pôvodu navštevuje svoju rozvetvenú rodinu na Ukrajine a otvorene s nimi rozoberá napätú situáciu, v ktorej sa obidve krajiny ocitli.

Odraz (2021) ukrajinského režiséra Valentyna Vasyanovycha je jedným z dvoch hraných filmov vo výbere špeciálnej sekcie. Film je príbehom ukrajinského chirurga, ktorého zajmú ruské vojenské sily v konfliktnej zóne na východnej Ukrajine. Po prepustení sa vracia do svojho pohodlného bytu a snaží sa nájsť zmysel života.

V separatistickom regióne sa odohráva aj film Donbass (2018), za ktorý režisér Sergej Loznica získal Cenu za réžiu v Cannes. Film prináša obraz neprehľadnej situácie v regióne kde prebieha hybridná vojna – kde sa zároveň bojuje aj boj inscenuje.

Bez limitov prináša talianskych Cohenovcov aj bizarný thriller

Nicolas Cage aj Moraváci. V sekcii Bez limitov nájdu opäť diváci pestrý výber filmov. Neočakávané žánrové spojenia, herecké obsadenia, dejové zvraty, odvážne a netradičné filmové tituly. 

Tento rok sekcia prinesie až tri filmy z dielne talianskych „bratov Cohenovcov“ – Damiana a Fabio D´Innocenzo. America Latina (2021) je ich taliansky thriller nominovaný na Zlatého leva na festivale v Benátkach. Ústrednou postavou je úspešný zubár Massimo Sisti, ktorého pokojnú existenciu nemôže narušiť nič. Až kým jedného dňa nevojde do pivnice a jeho život sa neprevráti hore nohami. Z roku 2018 ja zasa ich film Keď chlapci plačú.

Mirko a Manolo sú najlepší kamaráti. Obaja žijú obyčajný život. Raz v noci však zrazia muža, ktorý na mieste zomrie. Ujdú, no zapletú sa s miestnou mafiou a ich životy sa dramaticky zmenia. Trojicu filmov talianskych bratov uzatvára dráma Zlovestné historky (2020). Tá získala na Berlinale Strieborného medveďa  za najlepší scenár. Prináša príbehy troch rodín. Zdanlivo normálny svet tu však pod povrchom ticho zahníva sadizmom otcov a hnevom ich detí.

Priestor v tejto sekcii dostal aj český experimentálny film Morava, krásna zem III (2019) Petra Šprincla, posledný diel trilógie reflektujúcej históriu, identitu a kultúru Moravy ako autonómnej enklávy svojho druhu. 
Bez limitov prinesie aj japonskú snímku. Komediálna vyvražďovačka Prvá láska (2019) zachytáva jednu strastiplnú noc v Tokiu, keď mladý boxer Leo stretáva svoju „prvú lásku“ Monicu, prostitútku závislú od drog. Režisér Takaši Miike ostáva verný svojmu veľkolepému a anarchistickému štýlu a tak sa majú diváci na čo tešiť.

Dokumentárny film s aktuálnou témou porušovania základných ľudských práv v Rusku, Prípad (2021) odrežisérka Niny Gusevovej sleduje demonštrantov v uliciach Moskvy, ktorí chceli v júli 2019 len jedno: spravodlivé voľby. Napriek tomu, že ich protest bol pokojný, 2700 aktivistov poriadkové sily zatkli a stovky zranili. 

Svoje zastúpenie tu bude mať aj americká produkcia z festivalu Sundance. Febiofest uvedie snímku Prisoners of Ghostland (2021) Siona Sona s nezastaviteľným Nicolasom Cageom v hlavnej úlohe. Ten si tu zahral bankového lupiča, ktorého pustí na slobodu „Guvernér“, aby našiel jeho unesenú vnučku. Ak ju získa späť, je voľný. Má na to však len 5 dní, potom sa kožený oblek, ktorý má na sebe, exploduje. 

Nový Peter Strickland, ale aj dokument Ennio (Morricone a Agnés Varda v sekcii Film+

Táto sekcia už pravidelne prináša najnovšie filmy režisérov, ktorých mená pravidelne rezonujú na prestížnych filmových festivaloch po celom svete.

Apichatpong Weerasethakul prvý raz nakrúcal mimo rodného Thajska. Film Memoria (2021) s Tildou Swinton v hlavnej úlohe mu vyniesol Cenu poroty na festivale v Cannes. Snímka sleduje Jessicu, ktorá nemôže spávať odkedy ju vyľakal na úsvite hlasný buchot.

Febiofest premietne aj najnovší film Petera Stricklanda. Flux Gourmet (2022) je ďalším jedinečným filmom režiséra, ktorý sa tentokrát vydal do sveta gastronómie. V inštitúte, ktorý sa venuje kulinárskym a potravinovým performanciám, umeleckým vendetám a gastrointestinálnym poruchám, sa umelecká skupina zapletie do boja o moc.

FILM+ ponúkne aj dokumentárny film Ennio (2021) Giuseppeho Tortnatoreho o živote a diele legendárneho skladateľa Ennia Morriconeho. Obsahuje rozhovory s renomovanými filmovými tvorcami a hudobníkmi, záznamy z Morriconeho slávnych svetových koncertných turné, ukážky z klasickým filmov, ku ktorým zložil hudbu a exkluzívne zábery z miest kde žil. Druhým biografickým dokumentom v sekcii je Varda podľa Agnés (2019). Vznikol pod taktovkou samotnej Agnés Varda a je jej posledným filmom. Režisérka nás roztopašne a zároveň rozvážne sprevádza šiestimi desaťročiami svojej umeleckej činnosti a formou voľných asociácií vrhá nové svetlo na svoje filmy, fotografie či inštalácie. 

Po úspechu filmu Portrét ženy v plameňoch (2019) prichádza na plátno kín aj nový film Céline Sciamma – Malá mama (2021). Osemročná Nelly prišla o babičku. Zatiaľ čo jej rodičia prechádzajú pozostalosť, dievča sa zabaví prieskumom rodinného domu a jeho tajomného okolia. Keď Nellyina mamička kamsi odchádza, otvára sa priestor k neočakávaným stretnutiam...

Päť nominácií na Ceny Cézar a dve v Cannes. Nový film Jacquesa Audiarda Paríž, 13.obvod (2021) hovorí o troch mladých ženách a jednom mužovi. Ich životy sa pretnú v štvrti Les Olympiades, v parížskom 13. obvode. 
Nemecká snímka Rabiye (2022) je o odhodlanej tureckej matke Rabiye Kurnaz a rezervovanom právnikovi Bernardovi Dockem, ktorí spolu bojujú za prepustenie jej syna Murata uväzneného v záchytnom tábore v Guantáname Nezastaví ich nič, ani to, že majú podať žalobu na Georga W. Busha. 

Planet Dark opäť zaplní večery (nielen) otrlých divákov

Temné žánre tiež patria na filmové festivaly a netreba sa ich báť. Febiofestový tím vybral pre divákov opäť unikátne, jednoznačne zaujímavé snímky, ktoré osviežia každý festivalový večer.

Gangster, poliš a diabol (2019) je o Džangovi. Neľútostnom a obávanom šéfovi gangu, ktorý sa jednej daždivej noci zapletie do roztržky, po ktorej skončí s vážnymi zraneniami. Chce útočníka vyhľadať a pomstiť sa. Na pomoc si zavolá detektíva Džunga, ktorý sa domnieva, že útočníkom je sériový vrah.

Ázijskú kinematografiu tu bude prezentovať aj film Nina Wu (2019). Je o ambicióznej herečke, ktorej sa konečne podarí preraziť v hlavnej role špionážneho trileru. Zoči-voči triumfu sa však Ninino odhodlanie pomaly rúca. Nina sa musí vrátiť domov a vyrovnať sa s dvomi krízovými situáciami v rodine.

Súrodenci Jesús a María José, vo filme Kameň, papier, nožnice (2019), spolu žijú v dome po nedávno zosnulom otcovi. Ich všedný život naruší príchod Magdaleny, ich nevlastnej sestry z otcovej strany, s ktorou začínajú hrať zvrátenú hru.

Pri nohách Leigh Tiller leží mŕtve telo a krv z neho vsakuje do zeme. Bola to nehoda, no obvinenie z vraždy by mohlo mať pre ňu a jej syna ničivé následky. V návale paniky sa Leigh rozhodne zahladiť stopy, vyčistiť krvavé miesto zločinu a zbaviť sa mŕtvoly. O tom je film Krv na jej méně (2019) amerického režiséra Matthewa Pope. 
Výhody cestovania vlakom (2019) sleduje mladú vydavateľku Helgu Pato. Tá stretáva vo vlaku neznámeho muža, ktorý sa jej z dlhej chvíle opýta, či by si chcela vypočuť jeho životný príbeh. Je to Ángel Sanagustín, psychiater z liečebne. Surreálna jazda môže začať.

Na svoje si prídu aj fanúšikovia zombie žánru. Je tu pre nich Zombi Child (2019). V Paríži na prestížnej internátnej škole mladé dievča z Haiti zdôverí novým kamarátkam s rodinným tajomstvom. Netuší, že jej podivuhodný príbeh povzbudí jednu zo spolužiačok so zlomeným srdcom, aby sa pokúsila o nemožné.

V sekcii Filmový kabinet deťom až tri animované filmy vrátane novinky Mamoru Hosoda

Obľúbená sekcia Filmový kabinet deťom poteší opäť menších aj väčších, deti aj dospelých. Pre prvý stupeň základných škôl je pripravený kabinet, kde naše lektorky spoja pásmo krátkych animovaných filmov s prednáškou o animácii, workshopom pre deti a chýbať nebudú ani interaktívne materiály.

Pre druhý stupeň základných škôl (ale aj bežných divákov festivalu) je pripravená projekcia najnovšieho anime filmu Mamoru Hosodu Belle (2021). Táto verzia rozprávky Kráska a zviera je v podaní majstra japonskej animácie unikátne spracovaná a spája dva úplne odlišné svety – japonskú dedinku a virtuálny svet. Po premietaniach pre školy bude nasledovať diskusia s odborníkom z internetovej linky dôvery pre mladých ľudí IP-čka o Internete a virtuálnom svete.

Okrem japonského anime môžu diváci vidieť aj pásmo Farebný výbuch (2021). Vydajú sa vďaka nemu na dobrodružnú cestu animovaným a experimentálnym filmom, ktorá ich zavedie až k počiatkom filmového média, a objavia rôzne estetické možnosti a účinky farieb v piatich jedinečných krátkych filmoch. Vďaka kartám Cinemini Activity Cards, ktoré sú súčasťou programu, budú mať po každom filme možnosť spoločne vyriešiť pútavé úlohy alebo sa inšpirovať a začať tvoriť – samozrejme, s pestrou paletou farieb.

Súčasťou tejto sekcie je aj francúzsko-český animovaný film, výnimočný po tematickej aj formálnej stránke animácie olejových kresieb na skle, nominant na Cézara Cez hranicu spolu s krátkym predfilmom Zuza v záhradách.

Filmové lahôdky z archívu V zrkadle minulosti

V Zrkadle minulosti sa premietnu až tri filmy Piera Paolo Pasoliniho, ktoré sú súčasťou jeho voľného cyklu Trilógia života. V spolupráci s Talianskym inštitútom v Bratislave ich uvedením Febiofest prispieva k oslave 100. výročia narodenia tohto filmového velikána. Prvým titulom je adaptácia renesančných poviedok od Boccaccia Dekameron (1971). Druhým sú Cantenburské poviedky (1972) a trilógiu uzatvára film Kytica z tisíc a jednej noci (1974), ktorý si odniesol aj cenu z Cannes. 

Sekcia ponúkne aj groteskný príbeh Škuľavé šťastie (1960) Andrzeja Munka, erotickú Extase (1932) Gustava Machatého s hudobným sprievodom Stroona a Každý týždeň má sedem dní (1964) Eduarda Grečnera, ktorého digitalizovaná a retušovaná verzia mala tento rok svetovú premiéru na MFF Rotterdame.

Súťaž V strede Európy uvedie top 20 z posledných dvoch rokov

Súťažná sekcia V strede Európy uvedie 20 krátkych filmov zo Slovenska, Česka, Rakúska, Maďarska, Poľska a Ukrajiny. Diváci si môžu pozrieť krátky film Petera Stricklanda, ale aj kraťas zoskupenia Total Refusal či českú  snímku, ktorá mala premiéru v Cannes. Takmer všetky filmy prídu uviesť samotní tvorcovia.

Podrobnosti o festivale Febiofest 2022

Zoznam filmov nájdete na cinepass.sk