11.09.2024
blog
Dvadsaťpäť rokov hudby, priateľstiev a slobody: štartujú 
Konvergencie
Pred 25 rokmi založil známy slovenský violončelista Jozef Lupták Konvergencie s cieľom oživiť tradície pestovania komornej hudby. Za štvrťstoročie sa medzinárodný festival vyprofiloval nielen ako podujatie s invenčnou dramaturgiou, vynikajúcimi interpretačnými výkonmi a atmosférou ľudskej blízkosti, ale aj s názorom na aktuálne spoločenské dianie.

Od 12. septembra do 8. októbra vo svojom programe ponúkne v Bratislave, Žiline a Banskej Bystrici okrem veľkých klasických diel aj večer venovaný Mariánovi Vargovi, uvedenie pandemónia Frankenstein!! s Ivou Bittovou a Schubertov piesňový cyklus Zimná cesta s českou mezzosopranistkou Bellou Adamovou.    
 

Konvergencie vznikli ako sen o priestore, kde bude znieť komorná hudba inak, než som bol na Slovensku zvyknutý, kde bude sloboda, kreativita, dôvera a prostredníctvom hudby vzniknú nové priateľstvá, ale aj v súčasnosti nesmierne potrebné radosť a nádej, hovorí umelecký riaditeľ Konvergencií, violončelista Jozef Lupták.

Dvadsiaty piaty ročník otvorí obľúbené podujatie Bratislavská noc komornej hudby v Klariskách, kde sa začala písať história festivalu. Program koncertu začne symbolicky skladbou Antifona pre violončelo a klavír Mariána Vargu, ktorú uvedú Jozef Lupták a klaviristka Nora Skuta.

Legendárny album kapely Collegium Musicum dal festivalu Konvergencie názov, no Vargova hudba ho zadefinovala aj v zmysle dramaturgickej pestrosti. V programe zaznejú aj ďalšie diela autorov spätých s Bratislavou: Sexteto, op. 37 Ernő Dohnányiho (1877 – 1960), Bikít Gilgameš Vladimíra Godára (1956) a Blumentálsky tanec č. 2 Petra Zagara (1961).

Dramaturgiu doplnia diela Ludwiga van Beethovena a Franza Schuberta. Vzácnymi hosťami Bratislavskej noci komornej hudby budú Robert Cohen, jeden z najvýznamnejších violončelistov 2. polovice 20. storočia, ale aj slovenská spevácka legenda, basista Peter Mikuláš, ktorý Godárovu skladbu uviedol s Jozefom Luptákom na Konvergenciách v roku 2003 v premiére. V priebehu večera sa predstavia aj ďalší vynikajúci umelci, ktorí sú s festivalom spätí od jeho začiatkov, klarinetista Ronald Šebesta, klavirista Miki Skuta, huslisti Igor Karško, Daniel Rumler a violista Martin Ruman.

Pocta Mariánovi Vargovi

Ja som za bývalého režimu nikdy nestratil rozmer vnútornej slobody. Bol to svojím spôsobom extrém, ale dnes je to extrém na druhú: z krajiny, kde nebolo možné nič, sa stala krajina, kde je možné úplne všetko. Každý, čo len trochu senzitívny a premýšľajúci človek, má tisíc dôvodov zostať naďalej v akejsi privátnej opozícii (...) a pestovať si to, o čom si myslel, že to už nebude treba zvlášť opatrovať a chrániť. Svoju vnútornú slobodu. Je okolo nás stále veľa vecí, ktoré znásilňujú ľudskú prirodzenosť, jej podstatu, možno si prečítať v knihe rozhovorov Petra Uličného a Mariána Vargu O cestách, ktoré nevedú do Ríma.

Vargova slobodná hudba nielen inšpirovala názov Konvergencií a zadefinovala jeho žánrovú a štýlovú otvorenosť, ale bola súčasťou festivalu vyše dvoch dekád. Marián sa stal spriaznenou dušou Konvergencií, v istom zmysle bol ich duchovným otcom. Už počas 2. ročníka v roku 2001 sme si na festivale zahrali spoločne s Fedorom Frešom a Dušanom Hájekom, spomína Jozef Lupták.

Zvláštnu zmienku si v tejto súvislosti zaslúži koncertná premiéra albumu Zelená pošta v roku 2012. Konvergencie si na aktuálnom ročníku pripomenú odkaz Mariána Vargu prostredníctvom koncertu v Slovenskom rozhlase, na ktorom zaznie program Piesne so Sisou Fehér (spev), Vladislavom Šarišským (klavír), Oskarom Törökom (trúbka) a Jozefom Luptákom (violončelo). Súčasťou koncertu bude aj raná klavírna tvorba Mariána Vargu, výber z ktorej uvedie Ivan Šiller.

Pri príležitosti 25. výročia oslovili Konvergencie päť slovenských skladateľov rôznych generácií a skladateľských poetík – Petra Zagara (1961), Vladislava Šarišského (1984), Richarda Grimma (1995), Pavla Béreša (1998) a Martina Štefánika (1993), aby vytvorili nové diela inšpirované Vargovou tvorbou. Ich prvé uvedenie bolo zverené mladým interpretom, ktorí ich naštudovali spolu so staršími kolegami.

Zimná cesta

Schubertova Winterreise je veľkým darom pre každého speváka. Existuje množstvo ciest, po ktorých možno s touto hudbou a poéziou kráčať, hovorí o jednom z najväčších diel piesňového repertoáru Bella Adamova, obdivovaná česká mezzosopranistka, ktorá na Konvergenciách vystúpi po hosťovaní na BBC Proms a Dvořákovej Prahe.

Sprevádzať ju bude známe Škampovo kvarteto, ktoré v minulosti na festivale vystúpilo s Idou Kelarovou. „Rising star“, ako Bellu Adamovu označil prestížny hudobný časopis BBC Music Magazine, sa v Bratislave predstaví po prvýkrát. Piesňový cyklus Zimná cesta, pozostávajúci z 24 intímnych meditácií o láske a živote, ktorého metaforou je cesta, patrí medzi Schubertove neskoré diela.

Myšlienka vytvoriť piesne, inšpirované nenaplnenou láskou, môže súvisieť so skladateľovými pobytmi na Slovensku. V Želiezovciach, kde v rokoch 1818 a 1824 pôsobil ako domáci učiteľ hudby dcér grófa Esterházyho, sa zamiloval do jednej z nich, talentovanej klaviristky Karolíny. Nemyslím si, že na interpretáciu Zimnej cesty človek nevyhnutne potrebuje zrelosť prichádzajúcu s vekom. Ide predsa o skúsenosť mladého zlomeného srdca, o stratu naivnosti. Prostredníctvom Zimnej cesty dozrievame, povedala o diele Bella Adamova, ktorú medzinárodná kritika charakterizovala ako inú, originálnu a okamžite rozpoznateľnú.

Pri príležitosti uvedenia Zimnej cesty Konvergencie iniciovali prvý kompletný preklad básnickej zbierky Wilhelma Müllera, ktorú Schubert zhudobnil. Jeho autorom je prekladateľ a germanista Ladislav Šimon.

Bella Adamova bude v Bratislave viesť aj piesňový workshop pre študentov hudobných akadémií a konzervatórií. Podujatie sa koná v rámci Roku českej hudby.   

Frankenstein!!

K najväčším hudobným dobrodružstvám aktuálneho ročníka Konvergencií bude patriť slovenská premiéra pandemónia Frankenstein!! (1978) od súčasného rakúskeho skladateľa HK Grubera (1943).

Na festivale zaznie ansámblová verzia diela, v ktorej sa ako šansoniérka predstaví výnimočná česká speváčka Iva Bittová. Dielo, ktoré originálnym spôsobom spája hudobné divadlo, kabaret, šansón, poéziu H. C. Artmanna a súčasnú hudbu, bude dirigovať skúsený špecialista na hudbu 20. storočia a súčasné diela Marián Lejava.

V Gruberovom Frankensteinovi!! sa prelínajú detské sny a fantázie s nočnými morami dospelých. V spojení hudby a poézie je poslucháč konfrontovaný s neobvyklým defilé popkultúrnych hrdinov – Frankensteinom, slečnou Drakulou, Supermanom, Robinom či Batmanom v makabróznych, no zároveň humorných situáciách.

Partitúra Gruberovho diela je rafinovaná, farebná a nesmierne zábavná, napokon ako celé dielo, ktoré svojou žánrovou nezaraditeľnosťou vynikajúco zapadá do dramaturgického profilu festivalu. Každý z hráčov Konvergencie Ensemble okrem vlastného nástroja hrá aj na tzv. toy instruments, ich kombináciami vzniká osobitá zvuková mágia príznačná pre toto dielo. Huslistka Michaela Petríková má napríklad v partitúre predpísané dva klaksóny a Iva Bittová možno zahrá sólo na kazoo, hovorí o skladbe dramaturg Konvergencií Andrej Šuba.

V hravom duchu sa budú niesť aj spoločné improvizácie a sóla Ivy Bittovej s multižánrovými slovenskými hudobníkmi Borisom Lenkom (akordeón), Branislavom Dugovičom (klarinet) a Jozefom Luptákom (violončelo) na úvod večera.

Galakoncert a pocta violončelu 

Na Konvergenciách vzniklo počas existencie festivalu viacero nových projektov. Jedným z nich je aj Cello Colosseum. Prvýkrát ho publikum mohlo počuť v roku 2011 v Dóme sv. Martina. Tentoraz festival vzdá poctu violončelu vo Veľkom evanjelickom kostole, kde v interpretácii trinástich violončelistov zaznejú skladby Heitora Villa-Lobosa, Rodiona Ščedrina, Arva Pärta a Johanna Sebastiana Bacha.

V rámci programu si bude možné vypočuť aj tvorbu skladateľov z krajín V4 v podaní zoskupenia Visegrad Cello Quartet v zložení Tomáš Jamník (Česká republika), Ditta Rohmann (Maďarsko), Maciej Młodawski (Poľsko) a Jozef Lupták (Slovensko). Uvedú diela od Ľubice Čekovskej, Jana Hanuša, Jánosa Vajdu a Witolda Lutosławskeho.

Počas dvadsiatich piatich rokov predstavili Konvergencie publiku väčšinu veľkých diel tvoriacich kánon klasickej komornej hudby. Na Galakoncerte, ktorý bude oslavou 25. narodenín vo vizuálne pôsobivých priestoroch Átria Slovenskej národnej galérie, zaznejú kompozície Ernő  Dohnányiho (Serenáda, op. 10), Johannesa Brahmsa (Sláčikové sexteto, op. 18) a Felixa Mendelssohna (Sláčikové okteto, op. 20).

Na pódiu sa opäť stretnú hudobníci a priatelia spätí s Konvergenciami: Igor Karško (husle), Peter Biely (husle), Daniel Rumler (husle), Martin Ruman (viola), Peter Zwiebel (viola) alebo Robert Cohen (violončelo). Výnimočný britský umelec sa po prvýkrát stretol s Jozefom Luptákom v roku 1993 na festivale v Nemecku. Neskôr sa stal mojím študentom na Royal Academy of Music v Londýne, čo naše životné i hudobné cesty navždy prepojilo, spomína Cohen.

Nielen o hudbe


Tak ako festival Konvergencie, aj Divadlo Štúdio tanca oslavuje 25 rokov tvorivej slobody. Jej význam si pripomenú spoločným predstavením Freedom Dance, ktoré je podľa Jozefa Luptáka o hľadaní pravdy v čase, kedy sú pozitívne hodnoty spochybňované. Jedným z obľúbených festivalových formátov je čítanie o hudbe s Robertom Rothom. V kníhkupectve Artforum tentoraz zaznejú texty významných predstaviteľov slovenskej avantgardy 60. rokov, Romana Bergera a Ilju Zeljenku.

Ich tvorba bola poznačená totalitným režimom, rokom 1968 a obdobím normalizácie, no ich myšlienky o slobode sú svedectvom a inšpiráciou aj pre dnešok. Texty vybral muzikológ Andrej Šuba.

Spojenie kinematografie a hudby povýšili na novú úroveň taliansky skladateľ Nino Rota s režisérom Federicom Fellinim. Vo filme Skúška orchestra (1978) je príbeh o skupine orchestrálnych hudobníkov sofistikovanou metaforou správania sa davu, fungovania spoločenstva i zlyhávania modernej spoločnosti. Film, ktorý je poslednou spoluprácou dvojice Fellini – Rota, si budete môcť pozrieť v kine Lumière.

Súbor Solamente naturali a putovné bábkové divadlo Teatro Posonii uvedú na Konvergenciách hravý projekt, spájajúci hudbu s divadlom. V predstavení pre deti a rodičov zaznejú skladby z anonymného rukopisu z 2. polovice 18. storočia, známeho ako Zbierka z Lubeníka. Solamente naturali pripravia hudbu aj k ďalšiemu populárnemu festivalovému formátu – Lunch Concert, na nádvorí Galérie mesta Bratislavy. 
 

Predpredaj vstupeniek 
Predpredaj permanentiek
Podcast o programe festivalu s J. Luptákom a A. Šubom
Informácie o novom albume projektu Building Bridges:
Singel Most / Bro projektu Building Bridges


Konvergencie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Konajú sa od záštitou primátora hlavného mesta Bratislavy Matúša Valla. 

Hlavní partneri: Západoslovenská energetika, a.s., Nadácia Slovenskej sporiteľne, Hlavné mesto SR Bratislava

Za podporu festival ďakujem aj partnerom: SOZA, BKIS, Slovenská národná galéria, Galéria mesta Bratislavy, Nová Synagóga Žilina, Divadlo Štúdio tanca, Design Factory – Sýpka Jarovce, České centrum, VŠMU, Konzervatórium Bratislava a ďalším partnerom a mediálnym partneromí.