Utorok 4.11.2014
Írske online média majú momentálne zhodne na titulkách tri hlavné témy.
Tou prvou sú demonštrácie a veľmi horúce debaty okolo plánovanej
privatizácie verejného zásobovania vodou, čo znamená záťaž každej
írskej domácnosti niekoľko stoviek Eur ročne. Druhou je úspech miestnej
polície, ktorá zhabala veľkú dodávku heroínu. Treťou je
Websummit 2014.
Websummit je vypredaný, predalo sa
všetkých 20.000 hodne drahých vstupeniek. Zvučné mená na konferenčných
pódiach, tisíce malých startupov aj zavedených internetových gigantov a
všade rušné debaty. Človeka hneď napadne, čo by to znamenalo, keby sa
moderná internetová konferencia takýchto rozmerov konala v Bratislave.
V správach sa hovorí o prínose pre írsku ekonomiku vo výške
100 miliónov eur. Dublin má zhruba toľko obyvateľov ako Bratislava, Írsko
o milión viac ako Slovensko, je zadlžené až po uši, má horší rating a
napriek tomu sa podarilo zorganizovať takéto stretnutie. Všetko je zjavne
o ľuďoch a určite zohrala úlohu snaha Írov pritiahnuť IT gigantov
investičnými stimulmi. Štvrtý ročník Websummitu je skutočne obrovský.
Digitálna Miletička krát 100.
Dublin nemá svoj vlastný
Citylife a tak treba
veľa surfovať, kým sa človek dozvie, čo sa kde deje. Plagáty v meste
pozývajú na Clannad (autori hudby k populárnemu seriálu Robin Hood
z 80's), Madness, Caribou, Billy Idol, Wayne Hussey (exfrontman The Mission),
Kylie Minogue aj fantastický Beardyman, videný doma na Wilsonicu. Začiatkom
decembra Morrisey s predskokankou Annou Calvi. Slušné a nie nepodobné
Bratislave. Toto všetko, okrem Morriseyho, už doma hralo.
V slovenskom kontexte pobavil plagát na
The Lady Boys of Bangkok
v Olympia Dublin s kapacitou 1200 ľudí. Thajská travesty show vo veľkom,
z ktorej by sa slovenským insitným filozofom otváral nožík vo vrecku a
digitálne hromy-blesky by nedali na seba dlho čakať. Tu takéto nezmysly
nikto nerieši. Upútavka je vhodne doplnená o pozvánku na film
Get On Up o Jamesovi Brownovi.
Mimochodom, hovorí sa o ňom, že členovia jeho kapely museli platiť x
dolárov za každú chybu na koncerte a pamätal si všetky. Či to bude vo
filme, netuším.
Na Websummite všetci riešia personalizáciu obsahu – content curation a
jeho šitie na mieru. Znie to ako marketingový hype ale dostávať správy,
ktoré ma zaujímajú, je veľmi užitočné. A samozrejme všetko v mobile.
Veľké news stránky už prekročili polovicu užívateľov pristupujúcich
k ich obsahu zo smartphonov a tabletov s tým, že ich počet sa za posledný
rok cca zdvojnásobil. Podľa Jimmyho Maymanna, CEO Huffington Post, je toto
väčšia a intenzívnejšia zmena ako prechod z tlačených novín na
Internet. Citylife už niekoľko rokov ponúka zdarma appky
pre iPhone aj
pre
Android a
mobilná verzia cez prehliadač je otázka niekoľkých dní.
Veľa pozornosti dostal aj Oculus Rift, platforma pre virtuálnu realitu,
kúpená Facebookom. Nie je to prvý pokus o presadenie VR. Dostalo sa aj na
exkluzívnu predpremiéru
The
Imitation Game, životopisného príbehu
Alana Turinga, jedného
z najväčších mozgov 20.storočia. V hlavnej úlohe Benedict Cumberbatch.
Na konferencii sú zakladatelia Youtube, Linked-In a Dropboxu, čelní
predstavitelia Google, Facebooku, Cisca, Dellu, Microsoftu, hovoriť bude Bono
Vox. Napriek veľkej snahe o marketingový hype tu ale panuje pragmatická
atmosféra, v rozhovoroch cítiť snahu o hľadanie prienikov a posun vecí
vpred.
Slovákov je na Websummite tak 20–30, väčšina z nich sa objavila na
Veľvyslanectve SR v Dubline, ktoré urobilo sympatický krok a pozvalo
všetkých na neformálne večerné stretnutie.
Streda, 5.11.2014
Internetové startupy nie sú iba softwarové firmy a tak jednou z oblastí,
ktorá má na Websummite silné zastúpenie je všemožný hardware. Od 3D
tlačiarní, cez rôzne športové náramky komunikujúce s appkou, cez
maličké kamerky streamujúce cez mobil do internetu až po elektrické
jednostopé vozidlá. Mojim osobným víťazom tejto sekcie je pre mňa fínsky
hybrid choppera a bicykla na elektrinu
Chop E.
Keď na nich tí traja fíni prišli ráno na summit, snáď nebolo hlavy,
ktorá by sa neotočila.
Vyzerá to takto:
O rozruch sa postarala populárna americká country-popová speváčka Taylor
Swift, ktorá
odišla
od Spotify. V tejto súvislosti je trochu zvláštne, že ak je na
Websummite väčšina veľkých internetových firiem, tak streamingové služby
tu nie sú vôbec. Ľudia zo Spotify a Rdio budú mať prezentácie v sekcii
Music Summit ale to je všetko.
Na druhej strane potešili poučné workshopy od Google a stánok Instagramu.
Pravdivý postreh zaznel od Jonathana Kleina, CEO
Getty Images, že jeden z dôvodov,
prečo sa tak veľa kradnú fotografie s autorskými právami je, pretože to
umožňujú vyhľadávače. S hudbou alebo softwarom to nie je až také
jednoduché ale s fotkami áno.
Posledný postreh je krásne a užitočné pravidlo „no assholes“, ktorého
sa držia pri výbere nových zamestnancov v
SurveyMonkey. Zjavne je založené na
skúsenostiach a hovorí, že človek môže byť akokoľvek talentovaný,
zručný a nabúšený vedomosťami, ak je to asshole, nemá šancu. V HR
preklade by to mohlo znamenať, že si musí sadnúť s teamom ale no assholes
je o dosť tvrdšie. Bodaj by sa tohto pravidla držali všetci
zamestnávatelia.
Mimochodom, človek by očakával absolútnu dominanciu Apple zariadení,
notebookov aj smartphonov ale je to vyrovnané s konkurentmi, pol na pol.
Štvrtok, 6.11.2014
Music Summit je hudobná časť Websummitu, ktorá sa zaoberá vecami okolo
hudby a hudobného businessu.
Nový typ klávesového nástroja s názvom Seabord predviedol autor Roland
Lamb, zakladateľ spoločnosti
Roli. Tento keyboard je takmer
hladký, jeho snahou je prekonať klasické klávesy a priniesť nový spôsob
hry, čo najintuitívnejší ako sa len dá. Veď pozrite sa sami.
Veľkou témou bola analýza dát pre hudobný priemysel. Hľadanie správneho
časovania vydávania singlov a albumov, zákonitostí, čo kedy a prečo
urobiť aby sa nahrávke darilo. Predpovede predajov a umiestnení
v rebríčkoch, analýza spätnej väzby na sociálnych sieťach, podrobné
štatistiky počúvania na streamingoch atď. Všetko ako služba pre
hudobníkov a firmy točiace sa okolo. Big data v hudbe. Veľmi zaujímavé.
Najviac spomínané meno v tejto veci je
Next Big Sound. Druhé,
Kobalt je zároveň aj vydavateľstvo,
ktoré okrem big data analýz vydáva albumy kapelám, za transparentnejších a
férovejších podmienok ako veľké vydavateľstvá.
Websummit je veľká skúsenosť. Pre startupy veľká nádielka nápadov a
inšpirácie kam ďalej. Nové kontakty, noví ľudia, šanca získať pohľad
na veci z iného uhla. Nie je to lacná záležitosť ale pri troche snahy
takáto konferencia vie dať veľmi veľa. Tak snáď nabudúce.
Alex K.