02.02.2018
blog
Akého prezidenta si zaslúži Česko? Ukáže Febiofest.

Na 25. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest prichádzajú české filmové novinky.

Maslo do každej rodiny a korupciu dostupnú pre všetkých. Aj rôzne polohy rozdelenej spoločnosti, ako ju ukázali prezidentské voľby v Česku a ich tesné výsledky, ukazujú české filmové novinky, ktoré v exkluzívnej slovenskej premiére prinesie blížiaci sa 25. ročník Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest. V Bratislave ich diváci uvidia od 15. do 21. marca 2018, následne ich festival ponúkne aj v programe v ďalších 10 slovenských mestách.

„Česká realita je dnes zložitá. Na jednej strane možno vidieť Prahu ako jednu z pulzujúcich metropol Európy, na druhej strane zanedbané pohraničie. Na jednej strane otvorenú spoločnosť, na druhej strane vzostup populistických politických strán. To všetko sa odráža v českom filme, ktorý bol zvyknutý skôr zabávať, ako nastavovať zrkadlo dobe. Vznikajú z toho potom pozoruhodné kombinácie, ale tiež dlho nevídané poetické filmy a dokumenty, z ktorých behá mráz po chrbte,“ hovorí umelecký riaditeľ MFFK Febiofest Přemysl Martinek.

Akého prezidenta by si zaslúžilo Česko, ukáže na festivalovom plátne MFFK Febiofest snímka Prezident Blaník. Nadväzuje na český internetový seriálový hit Kancelář Blaník a s hrdinom Tondou Blaníkom, satirickým českým Frankom Underwoodom, reálne vstupuje priamo do prezidentskej kampane. Slávny fiktívny lobista Blaník alias herec Marek Daniel na mítingoch sľubuje maslo do každej rodiny aj korupciu dostupnú pre všetkých. Stretáva sa s aktérmi českého politického panoptika, s Mirkom Topolánkom či Andrejom Babišom. A dokonca sa mu podarilo zohnať skutočných 100-tisíc podpisov.

„Náš prvý a nečakaný vstup do reality bolo nakrúcanie debaty na právnickej fakulte. Herci Michal Dalecký s Halkou Třešňákovou sedeli v publiku a hrali Tondových spolupracovníkov Žížalu a Lenku. Kandidátom dávali dosť nehorázne otázky. Keď sa Žížala spýtal Drahoša, za koľko by sa nechal podplatiť, tak ho nespoznal a nevedel, čo má robiť. Až Drahošova žena naňho musela gestikulovať, že je to vtip,“ povedal v rozhovore scenárista Tomáš Hodan. Blaník je však vážnejší, než kedykoľvek predtým a režisér Marek Najbrt si už nerobí srandu úplne zo všetkého, ale ukazuje, kde sa už sranda v českej spoločnosti končí.

Ako dnes vyzerá odvrátená tvár hry na český kapitalizmus, zas ukáže dokumentárny film Český Žurnál: Hranice práce. Režisérka Apolena Rychlíková sleduje novinárku Sašu Uhlovú, ktorá sa v rámci svojho experimentu postupne zamestnala na viacerých najhoršie platených pracovných miestach, kde ľudia robia za minimálnu mzdu bez prestávok a nároku na čokoľvek. Pohľad na životy ľudí na sociálnom a ekonomickom okraji spoločnosti väčšinou nakrútili skrytou kamerou a v Česku s ním zaznamenali búrlivé ohlasy. Snímka vyhrala hlavnú aj divácku cenu na minuloročnom dokumentárnom festivale v Jihlave. Film pripomína, že pokiaľ sa chce česká spoločnosť posunúť bližšie k západným štandardnom musí vyriešiť kolobeh lacnej práce, pôžičiek, exekúcií a novodobého otrokárstva.

Na okraj spoločnosti, ale aj na samý okraj Českej republiky, vycestovali sa svojimi hrdinami filmári Lukáš Kokeš a Klára Tasovská. Vydali sa za mladými ľuďmi do Varnsdorfu, na jedno z najodľahlejších miest Česka na česko-nemeckom pohraničí. Tu žijú ľudia z okraju spoločnosti doslovného – geografického. Je to miesto akoby vytrhnuté z Európy, kde resentiment za starými dobrými časmi za železnou oponou stále pretrváva. Dokument Nic jako dřív, ktorý je analýzou dnešnej českej spoločnosti a jej budúcnosti, je poetickým hraným filmom stojacim na nehercoch – štyroch tínedžeroch, ktorí neisto vstupujú do sveta dospelých.

O to, ako vykročiť z beznádejného života na okraji, sa pokúsi aj hrdina filmu Skokan. Nový road movie oceňovaného českého režiséra Petra Václava, v hlavnej úlohe s bývalým "feťákom" a trestancom Juliusom Oračkom, ktorý sa len krátko pred nakrúcaním dostal von z väzenia. Nechce sa vrátiť do temného života v ghette, a tak sa vydáva stopom na filmový festival v Cannes – aby sa stal slávnym, aby sa stal "niekým".  Jeho cesta za šťastím nás zavedie do Francúzska a Talianska, kde sa o niečo lepšie dýcha, ale stále na okraji všetkého. Film s vynikajúcimi nehercami ukazuje Česko ako väzenie, z ktorého sa dá ujsť, ale nikdy sa z jeho začarovaného kruhu nedá úplne vystúpiť.

Obraz postkomunistickej mentality aj dravosti súčasného sveta ukazuje film Russian Job investigatívneho reportéra Petra Horkého. Do Ruska, kam bol na záchranu najväčšej ruskej automobilky Autovaz najatý manažér automobilky Saab, sa dostáva cez jeho českú manželku. A zažíva zrážku zvyškov socialistického plánovania s predstavami o výkonnom a konkurencieschopnom podniku. Rovnako ako dokumentárna snímka Nic jako dřív, aj Russian job mal premiéru na prestížnom dokumentárnom festivale IDFA v Amsterdame.

Divákom sa počas jubilejného 25. ročníka MFFK Febiofest predstaví v slovenských premiérach vyše 100 snímok.

Verejnosť si ešte stále môže zakúpiť špeciálny FEBIOPAS, ktorý umožní 10 voľných vstupov na akékoľvek festivalové projekcie počas bratislavského festivalového maratónu. Momentálne je za zvýhodnenú cenu 15 EUR v predpredaji prostredníctvom portálu Predpredaj.sk na  a v hlavnom festivalovom dejisku v Kine Lumière v Bratislave.

xxx

Hlavným organizátorom MFFK Febiofest je Asociácia slovenských filmových klubov.